Ministerstvo dopravy v září podepsalo zatím největší státní zakázku za premiérování Andreje Babiše − 10letý kontrakt na provozování mýtného systému se společnostmi CzechToll a SkyToll. Stalo se tak po urputné bitvě, kdy se dosavadní provozovatel Kapsch všemi způsoby bránil pustit výhodnou zakázku. Za 10,75 miliardy korun bude nový provozovatel od roku 2020 satelitně zajišťovat mýto na dálnicích a silnicích první třídy.
Vítězové jsou sice známí: za CzechTollem je skupina PPF a nejbohatší Čech Petr Kellner. Za slovenským SkyTollem přes několik firem dojdeme až k dalšímu českému podnikateli Petru Syrovátkovi. Jenže to nejsou ty firmy, které nakonec budou nové satelitní mýto reálně stavět.
Více než tři čtvrtiny prací má odvést subdodavatelsky firma TollNet, jejíž konečné vlastnictví mizí na Kypru. Týdeníku Ekonom se podařilo vypátrat, že z Kypru vedou stopy zase zpět do České republiky − do další velké české investiční skupiny J&T.
Kdo se schovává na Kypru?
Když Ekonom v komentáři upozornil, že do vítězného konsorcia patří i firma se skrytými vlastníky na Kypru (viz Ekonom č. 39/2018), ozval se hned mluvčí nového provozovatele mýta CzechTollu Miroslav Beneš, že to není pravda. "Společnost CzechToll je stoprocentně vlastněna skupinou PPF, což je dohledatelné v obchodním rejstříku. Slovenská společnost SkyToll, která je dodavatelem technického řešení, je stoprocentně vlastněna panem Petrem Syrovátkou, což jste si mohl dohledat přes internet ve slovenském Registru konečných uživatelů výhod. Kde tam vidíte Kypr, netuším. Pokud generalizujete fakt, že jeden z řady subdodavatelů v rámci celé zakázky má vlastníka na Kypru, na celé vítězné konsorcium, pak hrubě matete své čtenáře."
Vítězné konsorcium naplnilo všechny protikorupční paragrafy, tři čtvrtiny prací přesto zajistí firma s neznámými majiteli.
Jenže TollNet není nějakým drobným subdodavatelem. Podle smlouvy ministerstva s vítězným uskupením tato společnost získá 78,74 procenta z celého finančního plnění. Takže skoro 8,5 miliardy by mělo jít za touto firmou.
Podle smlouvy má udělat de facto úplně všechno. Systém na sběr a zpracování dat, zákaznickou podporu, platební infrastrukturu, datový sklad, realizační tým, obchodní místa, zaškolení pracovníků. Dokonce i informační kampaň.
Povinnosti firmy jsou v dokumentech popsány velmi detailně, o vlastnické struktuře se toho ale mnoho nedozvíme. Jediným akcionářem je společnost Krokola a tu vlastní zase Fascinating Trading Limited. A jsme na Kypru. Konkrétně v Nikósii. Tím snadná část pátrání končí.
Týdeníku Ekonom se ve spolupráci s týmem Investigace.cz podařilo v kyperském rejstříku dopátrat vlastníka, který získá v Česku obří práci od státu. Je jím Čech Libor Marek, což není vůbec neznámé jméno. Podle bydliště a dalších údajů lze Marka z kyperského rejstříku ztotožnit s mužem, který zastupoval skupinu J&T ve významných firmách. Například byl v dozorčí radě J&T Leasingová společnost, kterou vlastní J&T Banka. Stejně tak byl v představenstvu ČKD Blansko Holdingu, který J&T prodala v roce 2010 Rusům. Mimochodem právě přes Kypr.
O vlastnictví kyperské firmy Fascinating Trading Limited skupinou J&T se spekulovalo už při budování mýta na Slovensku. Skupina se k přiznání či naopak vyvrácení aktuálního vlastnictví příliš nemá. Ani na opakované žádosti o vyjádření, jaký má vztah k významné firmě v obří státní zakázce, J&T neodpověděla. "Děkuji za trpělivost, ale nebudeme komentovat," sdělila mluvčí J&T Banky Monika Veselá. Rovněž stanovisko Libora Marka se nepodařilo Ekonomu získat. A stejně tak nechce komentovat, kdo stojí za reálným stavitelem mýta, ani vítěz CzechToll. "Společnosti CzechToll nepřísluší komentovat akcionářskou strukturu jakékoli jiné společnosti," říká Miroslav Beneš z CzechTollu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později