Po jedné z debat na setkání začínajících podnikatelů, které se koncem září uskutečnilo na pražské VŠE, čekali na rozhovor s přednášejícími i tři muži kolem třicítky s ambicí dobýt svět. "Mluvili jsme s investory v Americe, všichni nám říkali, že je to zajímavá myšlenka," skáčou si do řeči. Svá jména ani podrobnosti o nápadu nechtějí prozradit, řeknou jen, že usnadní osamělým cestovatelům přesuny na velké vzdálenosti. "Teď řešíme, kde firmu založit, jak rozdělit podíly a jejich růst v čase," vysvětlují. "Máme vynikajícího programátora, ale ještě nevíme, jestli to bude aplikace, nebo webová stránka. Trochu v tom plaveme, máme spoustu nápadů, ale nejdřív musíme mít hotové jádro," svěřuje se jeden z nich.

Start-upy v poslední době táhnou. Příběhy o nenápadných ajťácích, kteří se díky geniálnímu nápadu proslavili a pohádkově zbohatli, jsou velmi přitažlivé − tím spíš, že se takové skutečně odehrávají i v Česku. Roste také zájem investorů a o start-upy se zajímavými nápady bojují venture kapitálové fondy i velké korporace a další společnosti z tradičních oborů. "V Česku v současnosti existuje velký převis peněz nad poptávkou, ale není to jen móda. Investice dnes řídí čtyřicátníci, kteří dřív investovali třeba do realit, ale technologie jsou atraktivní, tito lidé se o ně zajímají a sami je používají," říká šéf pražského inkubátoru Startup Yard Nikola Rafaj.

Milionáři od monitorů

K rozšíření slávy start-upů v Česku přispělo několik firem, jejichž zakladatelům se podařilo dosáhnout toho, o čem sní jejich kolegové po celém světě. V září koupila sanfranciská komunikační společnost Twilio český rok a půl starý start-up Ytica, který vyvinul nástroj na rozpoznávání emocí zákazníků komunikujících s kontaktními centry. Cena transakce dosáhla podle serveru Lupa.cz zhruba miliardy korun.

O dva měsíce dříve převzala další americká softwarová společnost Workday českou firmu Stories, která přišla s nástrojem na analýzu firemních dat. Jedna z největších světových technologických firem Oracle loni získala pražského výrobce nástrojů pro vývojáře aplikací Apiary za několik miliard korun a rok předtím si americká firma Mirantis za necelou miliardu korun pořídila start-up TCP Cloud, který vyvinul nástroje na správu cloudových úložišť. Kromě toho funguje v Česku řada globálních technologických firem, které jejich zakladatelé zatím neprodali. Je to například Avast, zabývající se internetovou bezpečností, prodejce letenek Kiwi nebo analytici sociálních sítí Socialbakers.

Infografika: O start-upy je v Česku rvačka

Dobrých nápadů a kvalitních start-upů přitom přibývá. Na rozdíl od tradičních společností je charakterizuje zejména obchodní model založený na co největším rozšíření jejich produktů a financování růstu prostřednictvím externích investic. Jejich počet v Česku se odhaduje zhruba na dva tisíce a stále roste.

"Česká startupová scéna se pozitivně rozvíjí a postupně se stává 'normálním' investičním odvětvím. Kvalita a různorodost projektů rostou a zakladatelé dokážou daleko lépe formulovat své vize a díky předchozím zkušenostem mají větší kompetence v oblasti strategického rozhodování," tvrdí investiční manažer fondu J&T Ventures a zakladatel soutěže Vodafone Nápad roku Martin Kešner.

Záběr českých startupistů je poměrně široký, ale podle studie Startup Report 2017/2018 investiční sítě Keiretsu Forum dominuje zaměření na technologie, software, on-line služby a e-commerce. "Vedou technologie a B2B, tedy služby pro další firmy," popisuje spoluzakladatel společnosti Apiary Jakub Nešetřil. "Vybudovat služby B2C zaměřené na koncové zákazníky je v Česku vzhledem k nízké úrovni takových služeb docela těžké," dodává.

Kam s penězi? Do start-upů

Investoři nalili do českých start-upů jen v počátečních fázích jejich existence podle průzkumu Invest Europe v roce 2015 celkem 41 milionů korun, o rok později už to bylo téměř 109 milionů. K tomu je třeba připočíst takzvané buyouty − investiční transakce, při nichž jedna společnost získá většinový podíl v jiné firmě, i investice in­dividuálních, takzvaných andělských investorů a nových fondů rizikového kapitálu.

V Česku existuje velký převis nabídky peněz nad poptávkou. Investice dnes řídí čtyřicátníci, pro které jsou technologie atraktivní.

"Pokud souhrn investic očistíme o odkupy, akvizice a přidáme počáteční inves­tice andělských investorů a nově vzniklých fondů rizikového kapitálu, tak celkové investice do start-upů v roce 2017 odhaduji zhruba na 1,2 miliardy korun," říká Kešner z J&T Ventures.

Jeden z předních domácích investorů do start-upů, firma Credo Ventures, má v plánu do konce roku otevřít v pořadí třetí investiční fond, jehož prostřednictvím budou moci čeští a slovenští investoři podpořit zajímavé projekty. Fond by měl mít k dispozici částku přesahující 70 milionů eur.

České start-upy podporuje i stát. Agentura CzechInvest poskytuje vybraným firmám poradenství a mentoring, platí několikaměsíční pobyty v inkubátorech v Silicon Valley, Londýně i jinde. Start-upům také pomáhá s přípravou na prezentace před zahraničními investory. "Za poslední roky jsme vynaložili na podporu inovativních českých firem 150 milionů korun," říká Markéta Havlová z CzechInvestu.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-66270920-o-start-upy-je-v-cesku-rvacka