První ochutnávka toho, co řidiče v Praze čeká letos v létě, přišla už v březnu. Po startu rekonstrukce Husitské ulice na Žižkově zoufalí řidiči hledali, kudy třetím pražským obvodem projet. A totálně zablokovali vedlejší Seifertovu ulici. Doprava hned během prvního dne oprav totálně zkolabovala. Doplatili na to i cestující v MHD: rezignovaně vystupovali z tramvají naštosovaných v koloně a raději vyrazili do práce pěšky.
Nezvládnutá oprava Husitské ulice a slova o "zpovykaných Pražanech" zřejmě stála Adrianu Krnáčovou první místo na kandidátce ANO v Praze.
Zarážející byla tehdy nejen nepřipravenost akce, ale také reakce politiků. "Je mi líto jak místních, tak lidí v tramvajích i řidičů. Jen první dny uzavírky nám ale ukážou, jaká je ta realita, a řidiči si během té doby najdou vlastní objízdné cesty," komentoval situaci náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Město podle něj udělalo maximum, Pražany informovalo a k dopravním problémům prý přispěli do velké míry i zmatení řidiči. Na Žižkově v prvních dnech uzavírky spáchali desítky přestupků, když hledali "vlastní objízdné cesty".
Spíš kouzlem nechtěného pak bylo, že jen několik dní předtím v rozhovoru pro deník Právo sama primátorka Adriana Krnáčová řekla, že Pražané jsou − co se dopravy týče − tak trochu zpovykaní. Měli by se podívat do jiných metropolí, jaké problémy s dopravou mají, vzkázala. Kolony tramvají táhnoucích se od Olšanského náměstí až do centra byly ruku v ruce s tímto výrokem zřejmě jednou z posledních kapek, které ji později stály místo na prvním místě kandidátky hnutí ANO pro podzimní volby v Praze.
Zenklova a Libeňský most
Opravu jedné z nejdůležitějších ulic v Praze 8 zahájila Technická správa komunikací (TSK) na začátku letošního roku. Už samotné uzavření Zenklovy ulice znamenalo pro mnoho řidičů velký problém, o majitelích obchodů v této lokalitě nemluvě. Opravdové potíže ale nastaly až v druhé polovině ledna. Kvůli dlouho odkládaným opravám se dostal do kritického stavu také Libeňský most, spojující Palmovku s Holešovicemi, a bylo nutné ho uzavřít. Praha svolávala kvůli situaci krizový štáb, hledaly se náhradní trasy pro tramvaje i auta. Most byl nakonec zprovozněn na začátku března, do Zenklovy ulice se alespoň tramvaje mají vrátit v září.
Husitská a kolaps Žižkova
V polovině března uzavřela TSK Husitskou ulici, jednu z nejdůležitějších dopravních tras na Žižkově. Výsledkem bylo, že si řidiči hledali nové objízdné trasy a v prvních několika dnech uzavírky v Husitské totálně ucpali i vedlejší Seifertovu. V kolonách ovšem stála nejen auta, zablokován byl na desítky minut až hodiny i tramvajový provoz; lidé vystupovali na Olšanském náměstí a často až na hlavní nádraží chodili pěšky. Vedení hlavního města tvrdě kritizovali i politici z Prahy 3, podle nichž byla celá akce špatně připravená. Magistrát v reakci na problémy společně s TSK upravil plány opravy Husitské, sjednotil některé etapy. Aktuálně TSK slibuje alespoň částečný návrat provozu do Husitské ulice na letošní září.
Jiráskův most a Wilsonova
Začátek prázdnin znamenal začátek rekonstrukcí hned několika významných páteřních komunikací. V první polovině července se projevila například oprava Jiráskova mostu: doprava kvůli ní kolabovala kolem Karlova náměstí, které ucpala auta. Zablokován byl provoz devíti tramvajových linek, které nabíraly zpoždění mnoha desítek minut. Další problémy se vyskytly na Žižkově kvůli opravě ulice Wilsonova a mimoúrovňové křižovatky Bulhar; opět se kvůli nim zastavil provoz v Seifertově ulici: tramvaje stály od hlavního nádraží až po Olšanské náměstí, místní jich napočítali více než 15 za sebou. TSK v případě obou oprav reagovala jednáním s dodavateli o urychlení prací. Wilsonova ulice by tak měla být opravena už tento týden.
Ještě dramatičtější dopravní situace v metropoli ovšem přišla v létě. Magistrát tvrdí, že počet uzavírek kvůli opravám − na začátku léta těch velkých bylo kolem 40 − není letos zásadně vyšší než v minulých letech. "Je však více velkých, úplných uzavírek, jako jsou ulice Zenklova, Husitská, Libušská, Českobrodská nebo Patočkova," připouští výjimečnost situace mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Právě to označují kritici za problém: město si ukouslo velké sousto a rozjelo příliš mnoho akcí najednou. "Bylo nešťastné dovolit souběžně konané opravy komunikací, které jsou od sebe vzdáleny jen pár kilometrů," tvrdí například místostarosta Prahy 9 Marek Doležal. Týdeník Ekonom zmapoval, jak probíhá plánování oprav dopravních komunikací v Praze a kdo je za plánování zodpovědný.
Jen e-maily, prosím
Vzhledem ke zkušenostem s novináři z minula si nejsem jistý, zda někdo z úředníků bude chtít poskytnout rozhovor. Pošlete otázky e-mailem, stojí v odpovědi mluvčího magistrátu Víta Hofmana na žádost o rozhovor s některým z úředníků zodpovědných za plánování oprav. Otázky elektronickou poštou − z časových důvodů − si vyžádala i Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). Nakonec nevyšlo ani osobní setkání s Petrem Dolínkem, byť je třeba říci, že se náměstek pro oblasti dopravy před médii neskrývá.
A to i přes fakt, že otázka dopravy v metropoli je letos žhavá, jako ostatně celé léto. Jak úředníci z magistrátu, tak Petr Dolínek si v posledních týdnech kvůli uzavírkám ulic v Praze vyslechli tvrdou kritiku, "schytali" to i od médií a opozičních politiků. Nyní se zdají opatrnější.
Nezbylo tedy než si informace vyžádat elektronicky. Daly se rekonstrukce v Praze naplánovat lépe a na kratší dobu? Byly nezbytné v tomto rozsahu? A jak vůbec příprava prací probíhá? zněly dotazy.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později