Klasické plastové platební karty mají novou konkurenci. Od listopadu místo nich mohou Češi v obchodech platit mobilním telefonem. Službu Google Pay, která lidem nový způsob placení umožňuje, využívá už přes 100 tisíc Čechů. Další desítky tisíc využívají podobné aplikace bank. Zájem o novinku je tak velký, že překvapil i banky, které ji zavedly. Úspěšný start pro ně ale paradoxně znamená ohrožení − informace o jejich klientech se díky nové aplikaci dostávají do rukou Googlu. Ten by tak s pomocí těchto dat mohl v budoucnu postavit nové finanční služby, tedy novou konkurenci právě pro banky.
Google Pay v první vlně koncem loňského roku nabídla svým klientům čtveřice bank − Komerční banka, Moneta Money Bank, mBank a J&T Banka. ČSOB a Air Bank vsadily na aplikaci vlastní. Ještě letos chce platby mobilním telefonem nabídnout Equa bank, Fio banka nebo Sberbank. Do tohoto segmentu se chystá i Česká spořitelna, což by mělo míru využití platební metody v Česku ještě zvýšit. "Nyní testujeme vlastní mobilní peněženku mezi zaměstnanci České spořitelny a vybranou skupinou našich klientů," říká Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny, která je co do počtu klientů největší bankou v České republice.
Nejvíc peněz zatím prostřednictvím mobilního telefonu zaplatili klienti mBank. Od loňského listopadu, kdy banka tento způsob placení spustila, už takto utratili přes půl miliardy korun. Co do počtu klientů, kteří novinku využívají, ale mBank za konkurencí zaostává. Má jich jen 15 tisíc. Oproti tomu například u Air Bank, která aplikaci pro bezkontaktní placení mobilem spustila v dubnu, si ji už aktivovalo 38 tisíc klientů. Moneta Money Bank pak hlásí 25 tisíc aktivních uživatelů Google Pay. A zkušenosti bank ukazují, že lidé neváhají chytrým telefonem platit i stotisícové částky.
Celkově jsou banky se zájmem klientu o placení mobilem spokojené. "Zájem předčil naše očekávání. Už v dubnu přesáhla částka zaplacená lidmi mobilem od spuštění služby hranici 150 milionů korun," říká Jan Hruška, který má v bance na starosti platební karty. Banka očekává, že do konce roku celková suma vyšplhá na půl miliardy korun. A růst zájmu čekají i další finanční instituce. Například Komerční banka odhaduje, že do konce letošního roku vzroste počet jejích klientů využívajících smartphone k placení v obchodech z nynějších 15 tisíc na 50 tisíc.
Jednoduché a relativně bezpečné
Bezkontaktní placení telefonem má pro uživatele řadu výhod. V jednoduchosti a rychlosti placení se mobil vyrovná platebním kartám − platí se dokonce pomocí stejných terminálů, u nichž už roky Češi "pípají" právě bezkontaktní kartou. Výhodou ale je, že peněženku s kartou mohou teď klidně nechat doma. Prostřednictvím Google Pay mají virtuální kopii své klasické plastové platební karty nahranou v mobilním telefonu.
V porovnání s klasickými kartami je bezkontaktní placení mobilem také bezpečnější. Při transakci smartphonem se nikde nezobrazuje, neukládá ani neodesílá číslo platební karty.
Místo toho aplikace ke každé kartě vytvoří jedinečné šifrované číslo, takzvaný token, a to pevně sváže s konkrétním zařízením. Při každé transakci je navíc použit bezpečnostní klíč. V případě ztráty telefonu stačí deaktivovat token, a nikoliv kartu. Údaje o ní se totiž v telefonu nenachází. "Když platíte plastovou kartou, musíte nad 500 korun zadávat PIN, kdežto u telefonu ho můžete nahradit otiskem prstu," popisuje Jakub Komenda, který má v Monetě Money Bank na starosti rozvoj nových aplikací.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později