Když se ptám zakladatelů českých start-upů, která osobnost je inspiruje, padají různá jména. Jedno však zaznívá "o parník" častěji než ostatní. Ano, pokud tipujete Elona Muska… je to správně. Amerického byznysmena původem z Jižní Afriky je snadné obdivovat. Vyrábí krásná elektrická auta, na která jsou podobně jako za socialismu pořadníky, a tradiční automobilový průmysl, konzervativní a sebejistý, donutil dělat "psí kusy". Má i velké sny, konkrétně o vesmíru, a slíbil dopravit první lidi na Mars. Dost možná se mu to podaří dřív, než Praha otevře čtvrtou trasu metra.
S nečekanými řešeními však přichází i v dalších oborech, třeba právě v hromadné dopravě. Tu na delší vzdálenosti chce nadzvukově zrychlit Hyperloopem, městským ulicím Los Angeles, ucpaným auty, mají zase pomoct podzemní tunely. Nové projekty startuje s šarmem a lehkostí, o jakých si my průměrní pozemšťané můžeme nechat zdát.
Líbí se mi anekdota, kterou mi líčil jeden programátor. Že Elon Musk je mimozemšťan, kterého tu jeho kolegové kdysi "zapomněli", a on teď dělá všechno proto, aby se dostal domů. Takže než nasedne do obří rakety SpaceX a definitivně odletí, musíme jeho potenciálu co nejvíc využít.
I proto "ufounovi" Elonovi leccos odpustíme. Že má trochu neuspořádaný osobní život, že byznysové výsledky jeho firem jsou mnohem skromnější než jejich velkolepá image a − to hlavně − že ne úplně dobře zvládá kritiku.
Jakoukoli negativní zmínku o svých projektech bere jako osobní, záštiplný útok. Když v květnu po oznámení čtvrtletních výsledků firmy Tesla odpovídal na otázky investorů a analytiků, v jeden moment vybuchl: "Sorry, ale nudné a otravné otázky mě nebaví. Položte další!". Akcie se druhý den propadly o pět procent.
A když ho dál kritizovala média, neudržel nervy na uzdě a o dva týdny později napsal na Twitter: "Problém s novináři je ten, že jsou pod tlakem mít co nejvíc kliků a reklamních peněz, jinak dostanou padáka. Složitá situace vzhledem k tomu, že Tesla neinzeruje, ale automobilky a obchodníci s fosilními palivy jsou mezi největšími inzerenty na světě."
Po slovní přestřelce s novinářem, který ho přirovnal k Donaldu Trumpovi, přitvrdil: "Vytvořím server, kde bude mít veřejnost možnost hodnotit pravdivost jakéhokoliv článku a sledovat v čase skóre důvěryhodnosti každého novináře, editora a publikace. Přemýšlím, že ho pojmenuji Pravda."
Jenže srovnání s Donaldem Trumpem je trefné. Tedy co se týče používání Twitteru. Oba mají ohromné publikum (Trump 53 milionů a Musk 22 milionů followerů), oba tweetují mnohokrát denně a především zde oba velmi otevřeně a intenzivně ventilují své emoce.
Když před pár týdny sledoval celý svět snahu o záchranu malých thajských fotbalistů v zatopené jeskyni, Elon Musk přišel s plánem na záchranu a nabídl miniponorku, kterou sestrojili speciálně k tomuto účelu inženýři z Tesly a SpaceX. Bohužel se ukázalo, že ji k záchraně použít nelze. Elon Musk na místo dorazil osobně. A jak už to bývá, kromě uznání se mu dostalo i kritiky, že lační po popularitě a že jeho akce s ponorkou byla pouhý laciný pokus o bezplatné PR.
A Muskovi zase "bouchly saze". Byť kritika nebyla nijak intenzivní. Jedním z kritiků byl ovšem potápěč, který k záchraně Thajců reálně pomohl. Ve víkendové dávce vzteklých (a později smazaných) tweetů ho Musk nazval "pedo", tedy pedofilem.
Muskovi věříme, že chce zachránit svět a že spousty věcí dělá právě proto. Je vysoce inteligentní, po všech stránkách úspěšný, a navíc dobře vypadá. Proč se tedy v některých momentech chová tak hloupě a lacině? Proč se chová jako Donald Trump? Přitom Muskovi největší obdivovatelé se rekrutují právě z těch, kteří současného prezidenta nesnášejí. O to větší musí být jejich zklamání v okamžiku, kdy se Trumpovi podobá.
Muskovy akcie jsou na sestupu. Skoro to vypadá na ukázkový příklad, že i z hrdiny se může stát padouch. Musk pro to dělá celkem dost. Ale třeba už zítra tenhle "ufoun" vytáhne z rukávu další eso… a my mu zase vše odpustíme.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Miloš Čermák



