Kdyby na konci minulé dekády nizozemští majitelé firmy GreenChem ještě chvíli dokázali společnost udržet nad vodou, byli by dnes boháči. GreenChem vznikl jako inovativní producent AdBlue, což je obchodní název pro roztok syntetické močoviny. V autech s dieselovými motory se používá ke snížení škodlivých emisí. A právě okolo emisí se dnes točí celý automobilový průmysl.
Jenže před dekádou byl odběr směsi močoviny mizivý, potřebovalo ji jen pár kamionů. Firma dlužila dodavatelům, mimo jiné českému koncernu Agrofert, který chtěl desítky milionů za dodanou močovinu ze slovenské chemičky Duslo. A tak Agrofert krachující firmu v roce 2010 převzal.
Na správné vlně
Střih. V roce 2018 je GreenChem čím dál více zářícím klenotem v koruně Agrofertu. "Poptávka se zvyšuje jednak se zpřísňováním emisních limitů, jednak v důsledku obnovy vozového parku," pochvaluje si jednatel českého GreenChemu Josef Říha. Oproti konkurenci má firma výhodu, že základní surovinu odebírá od své mateřské firmy.
"Společnost GreenChem CZ patří mezi tři největší dodavatele AdBlue v České republice s tím, že si ho vyrábí v rámci mateřského holdingu Agrofert," vysvětluje Říha.
A je to vidět i na finančních výsledcích. Zatímco v roce 2014 český GreenChem vykázal jen 369 tisíc korun zisku a tržby 24,5 milionu, minulý rok to bylo už 3,1 milionu při čistém obratu 183 milionů korun.
Vzhledem k zaparkování holdingu Agrofert, který vybudoval současný premiér Andrej Babiš, ve svěřenských fondech můžeme zjistit z povinných údajů, s kým firma obchoduje. Mezi smluvními partnery najdeme velké petrolejářské hráče jako OMV, MOL či Shell. Ale také třeba státem ovládané podniky, jako jsou Čepro nebo Česká pošta.
"V obchodní oblasti je nezbytné reagovat na poptávku trhu, a proto jsme již před několika lety rozšířili sortimentní nabídku pro zákazníky čerpacích stanic Eurooil o AdBlue," potvrzuje Lenka Svobodová z Čepra a dodává: "Produkt nám dodávají společnosti Paramo, GreenChem, DF Partner a Automax."
Agrofert se tak během několika let stal významným hráčem hned u dvou položek, které blikají na tabulích s nabídkou čerpacích stanic. U biopaliv a v čím dál častěji nabízeném AdBlue, které je možné čerpat na mnoha místech už přímo ze stojanů.
Miliony eur zisku z Nizozemska
Tuzemská expanze trhu s AdBlue ale není nic proti tomu, jakým způsobem GreenChem dobývá celou Evropu i zbytek světa. Sama společnost se deklaruje jako největší dodavatel tohoto aditiva na světě.
Agrofert se tak během několika let stal významným hráčem hned u dvou položek, které blikají na tabulích s nabídkou čerpacích stanic.
Před pár lety to na tehdy malém trhu mnoho neznamenalo, v současnosti už je tomu ovšem jinak. Týdeníku Ekonom se ve spolupráci s Českým centrem pro investigativní žurnalistiku podařilo získat výroční finanční zprávy celého nizozemského holdingu GreenChem, který zastřešuje dodávky do Evropy, ale třeba i Brazílie, Japonska či Indie.
V roce 2011 ještě čerstvě převzatá firma vykazovala ztrátu mnoha milionů eur, nový management z Agrofertu se rozhodl například úplně zrušit italskou dceřinou firmu, společnost prošla restrukturalizací a byla několik let závislá na půjčkách od bank i Dusla.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později