Jediná dobrá zpráva z tendru na provozování silničního mýta je, že stát má stále v soutěži čtyři firmy. To je o tři více, než kolik jich měl v koncovce při první mýtné soutěži.

Ale tím dobré zprávy končí. Do výběrového řízení se hlásí Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský Na­tio­nal Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Jenže varující je ten rozptyl nabízené částky. Tři nabídky jsou na polovině až třetině očekávané ceny 29 miliard za dekádu provozování mýta, jedna je zase výrazně nad státem nastřelenou cenou. Něco je tedy špatně, pokud se žádný ze zájemců ve stovkách stran svých předběžných nabídek neblíží ceně, kterou minulý rok vyhlásil ministr dopravy Dan Ťok.

Možná ale ještě horší než ty poletující miliardy je už klasický státní nešvar − vyhlásit podmínky tendru a teprve pak o nich začít veřejně debatovat.

To se nyní děje u základního parametru − rozšíření mýta na dalších 900 kilometrů především silnic první třídy. Tento krok svorně kritizuje Svaz průmyslu a dopravy ČR, Hospodářská komora ČR, Česmad Bohemia, Asociace krajů ČR, odbory a zhruba 400 starostů dotčených obcí, kudy by po silnicích nižších tříd kamiony velmi pravděpodobně brzo svištěly.

Je to fraška. Ministerstvo dopravy při vyhlašování notně zpožděného tendru zjistilo, že neví, o kolik kilomet­rů mýto rozšířit. Tak si zaplatilo studii od Deloittu. Poradenská firma pracovala s rozšířením o 76, 474 nebo 900 kilometrů. Jasně se vyslovila pro 474 kilometry, 900 kilometrů je nerentabilních a vytlačuje vozy na nižší třídy.

Vláda Bohuslava Sobotky přesto rozhodla, že to musí být 900 kilomet­rů, snad aby dostal co největší šanci satelitní systém oproti současnému projíždění pod branami od Kapsche.

Politika tak jako vždy přetlačila zdravý rozum a nyní už není dobrých řešení. Když se tendr zruší, budou žaloby a ministra Ťoka možná zavřou. Když se tendr dotáhne, budeme nesmyslně mýto přespříliš rozšiřovat.

Možná by už bylo konečně fajn neřídit stát ani jako stranický sekretariát, ani jako firmu, ale prostě jako stát.

Související