V ředitelské pracovně skoro nesedává. Na židli vedle své asistentky toho prý vyřídí nejvíc. Generální ředitel a spolumajitel českobudějovického holdingu Motor Jikov Group Miroslav Dvořák řídí skupinu se třemi dcerami jako jednu firmu. Společnost se zabývá výrobou forem, jednoúčelových strojů, slévárenstvím, obráběním a montážemi. Před více než 30 lety v ní začínal jako konstruktér. Když v Jikovu, který proslul jako výrobce motorů, kompresorů a karburátorů, vyvíjeli karburátor pro Favorit, podílel se na tom. V ostrém provozu pak prověřil model Favorit Black Line.

Do fabriky dnes byznysmen jezdí černým SUV Range Rover. Nebránil se focení v nejčernějším provozu, jakým je slévárna. Ta do firemní kasy přináší ročně na 300 milionů korun a také hodně pamatuje. Kdysi v ní začínal jako pomocný dělník kardinál Miloslav Vlk. Fabrika je také líhní šéfů pro mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto. Z jihočeského Motoru vzešel uznávaný technik Ludvík Kalma a neúspěšný kandidát na prezidenta Vratislav Kulhánek. Škodovce šéfovali v tomto pořadí.

Případné politické ambice šéf jihočeské strojírenské firmy a nositel titulu Podnikatel roku 2015 vylučuje. S politiky se ale potkává. Fabriku navštívil šéf hnutí ANO Andrej Babiš, nyní premiér v demisi. "Mírovi Miloš Zeman," napsal prezident věnování na fotografii, kterou má Miroslav Dvořák vystavenou v pracovně. Byl poradcem tří ministrů průmyslu a obchodu, začal za éry jihočeského občanského demokrata Martina Kuby, pokračoval za Jiřího Ciencialy z Rusnokovy úřednické vlády i za sociálního demokrata Jana Mládka. Skončil až za Mládkova nástupce Jiřího Havlíčka (ČSSD).

Zakázky se hrnou, ale nejsou lidi. Znáte to i u vás?

Lidé na práci nejsou, přitom všichni zvyšují výrobu. Strategické týmy, které pracují s budoucností, plánují, kolik aut se vyrobí. Na to se pasují investice, stavějí linky, shánějí lidi. Ale myslím, že to tak nebude. Jsem pocitový člověk. Tušil jsem už před krizí v roce 2008, že něco přijde.

V roce 2008 spustily krizi hypotéky v Americe, nyní je možná něco podobného s leasingy u aut. Každý rok můžete měnit osobní auta a je otázka, kde ta rok stará končí.

Teď to také cítíte?

Tenkrát spustily krizi hypotéky v Americe, nyní je možná něco podobného s leasingy u aut. Každý rok můžete měnit osobní auta a je otázka, kde ta rok stará končí. Nákladní vozy se mění tak po třech letech. Děláme to tak my, firmy kolem nás i celý svět. Kupní síla se vyluxuje.

Když jste před 10 lety před propuknutím celosvětové krize měl tušení, jak jste reagoval?

Už od října 2008 jsme začali propouštět a snižovat investice. Museli jsme tenkrát propustit přes 300 lidí z více než tisícovky. Obrat se propadl z 1,55 miliardy na 900 milionů korun.

To jste tak rychle přišli o zákazníky?

To ne, zákazníci zůstali všichni. Ale zakázka se ze 100 procent propadla třeba jen na 50. První, co začnete v době krize omezovat, jsou investice. Odložíte nákup auta, kšefty nejsou. Když nám šel dolů obrat, banky nám stejnou mírou snížily úvěry. Financování ale potřebujete, musíte mít peníze na stroje, kupujete materiál.

jarvis_5a6898c7498e740b021e57dc.jpeg
Ministry jsem učil, jak to chodí ve fabrikách. Většinou to nevědí, nedovedou si představit, že každý měsíc musím mít na výplaty 30 milionů, říká Miroslav Dvořák.
Foto: Pepa Dvořáček

Jak rychle jste se z pádu vzpamatovali?

Rok a čtvrt to nebylo jednoduché. Jsme firma s velkou historií datující se od roku 1899. Byly doby, kdy jsem si to tak nepřipouštěl, ale dlouhá tradice význam má. Základ je v lidech, kteří u nás i v době krize zůstali. Zaměstnávám skoro tisíc lidí a ti mají rodiny. Tím, jak stárnete, to doceňujete a díváte se na věci jinak.

Snažíte se držet při zemi i nyní při všeobecném růstu?

Ano a zpátky přehodnocuji některé věci. Na letošek jsme plánovali dvě stavby. Montážní halu v Soběslavi za 40 milionů, kde bude velká část práce robotizovaná. Další halu za 30 milionů jsme chtěli stavět v Českých Budějovicích. Do druhé stavby ale nepůjdeme. To je ta intuice. Nechceme postavit barák, abychom se pak ocitli před otázkou, jestli je do něj co dát. Investujeme přímo na konkrétní zakázky.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.