Pro firmy to bylo úžasné: každý rok nová manažerská limuzína za měsíční splátku ve výši třeba pouhých sedmi tisíc korun. Jenže tato epocha, která trvala zhruba tři roky, právě končí a leasingové společnosti se vracejí k delším, nejčastěji tříletým lhůtám.
Roční smlouvy umožňovala hlavně slabá koruna spolu s velkými slevami, jež leasingovým společnostem nabízely automobilky. Díky těmto dvěma faktorům se vozy daly po dvanácti měsících relativně dobře prodat, takže leasingové firmy na ročních smlouvách s nízkými měsíčními splátkami neprodělávaly. Jenže tomu už tak není.
"Bohužel se ukázalo, že český trh nemá pro roční auta neomezenou absorpční kapacitu," říká generální ředitel společnosti LeasePlan Jaromír Hájek. Po ukončení intervencí České národní banky proti kurzu koruny je mnohem obtížnější mírně ojetá auta vyvážet do zahraničí. V Německu zároveň podstatně zesílilo tažení proti naftovým motorům, takže se jich mnozí zákazníci zbavují a tato auta často končí u nás. Tuzemský trh se tak zahltil zánovními automobily a kvůli tomu se roční smlouvy přestaly vyplácet. "Vracíme se ke klasickým lhůtám, což je 36, případně 48 měsíců," doplňuje Hájek.
Například Jan Sedláček, ředitel fleetového oddělení firmy Volkswagen Financial Services, uvádí, že v jeho společnosti se průměrná délka financování u běžných podniků pohybuje kolem 36 měsíců. A společnost ČSOB Leasing sice žádnou tvrdou dolní hranici nestanovila, avšak "extrémně krátkou" délku smlouvy aktivně nenabízí. "Pokud zákazník cítí potřebu krátkodobé mobility, nabízíme mu službu naší autopůjčovny," dodává ředitel Petr Neuvirth z ČSOB Leasing.
Rovněž podle generálního tajemníka České leasingové a finanční asociace Jaroslava Krutilka je u firemních zákazníků nyní nejběžnější tříletý až čtyřletý operativní leasing. "Takový cyklus obměny vozové flotily vychází nejlépe z pohledu celkových nákladů na její provoz," říká.
Prodloužení doby operativního leasingu se časem projeví i na celkové poptávce po nových vozech. Na firmy přitom v Česku připadají tři čtvrtiny prvních registrací nových osobních automobilů.
Ferrari kupují jen firmy
Obě části trhu se navíc výrazně liší. Zatímco pro privátní zákazníky bývá klíčovým faktorem cena auta, u podnikatelů hraje důležitou roli to, jaká bude jeho zůstatková hodnota. Privátní zákazníci si nejčastěji vybírají nové malé vozy a automobily nižší střední třídy, podniky často kupují větší. U české privátní klientely došlo k prudkému poklesu zájmu o nová vozidla s naftovými motory, ale firemních aut se to zatím netýká.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později