Na potřebě efektivní týmové spolupráce se shodnou odborníci z mnoha oborů. Viditelné příklady úspěšných týmů známe z oblasti sportu. A nejde už jen o samotné sportovce, ale také o trenéry a realizační týmy. Stačí se podívat na skladbu hokejového trenérského týmu Kanady, kde přináší vzájemná spolupráce odlišných osobností skvělé výsledky.
KONEC DIKTÁTORŮ
Období úspěchu diktátorských trenérů v hokejovém prostředí je tak dávno minulostí. Stejně tak se mění svět úspěšných diktátorských lídrů ve firemním světě.
Dnešní doba si žádá daleko více týmovou spolupráci. Doba preference individuálního lídrovství v české ekonomice 90tých let je již dávno u konce. To však neznamená, že lídrovství ztrácí smysl, naopak. Leadership pojímán jako služba týmu a získání lidí ke spolupráci je na vzestupu. Jedině plně funkční týmy jsou schopny dosahovat skvělých výsledků. Otázkou dne je připravenost manažerů čelit těmto výzvám. Naprostá většina manažerů totiž i dnes funguje při vedení týmů intuitivně a vychází ze svých zkušeností. Což neznamená, že někteří nedosahují skvělých výsledků. Mohli by však dosahovat ještě lepších. Na druhé straně mnozí manažeři tápou a chybí jim jasně a srozumitelně definovaná cesta k tomu, co vlastně tým potřebuje, aby byl velmi úspěšný.
VÍTĚZNÉ TÝMY
Studie uvádějí, že pouze desetina týmů ve firemním světě funguje efektivně. Ještě více je v našem kulturním prostředí zanedbáváno téma budování vítězných týmů. Jako bychom se ve firemním světě "obávali" nahlas vyřknout "chceme vytvořit vítězné týmy".
Shodou okolností jsem v roce 2014 potkal v Bratislavě Gordona Curphyho, který patří mezi neuznávanější kouče v USA. Společně s Robertem Hoganem (jehož osobnostně profesní diagnostika je dnes využívána ve více než 50 zemích světa) vytvořili jednoduchý model pro budování vysoce výkonných týmů - The Rocket Model. Tento srozumitelný nástroj napomáhá manažerům pochopit, jak vytvářet funkční týmy, jak tým funguje, jak by mohl fungovat lépe a jaké kroky je třeba udělat, aby šlapal jako hodinky.
RAKETOVÝ MODEL
Od roku 2015 aplikujeme metodu "Raketového modelu" upravenou na české prostředí v různých firemních kulturách (výrobní organizace, neziskové organizace, banky, pojišťovny, restaurace, reality, zdravotnictví a dalších oblasti). Záměrně zdůrazňuji, že metodu upravujeme na podmínky našeho kulturního kontextu. Striktní přebírání modelů převzatých z jiných kultur totiž nefunguje.
Na počátku workshopů všem pokládáme jednoduchou otázku: Seznámili jste se někde ve škole, v praxi či na seminářích s nějakým komplexním modelem budování vysoce výkonných týmů? Odpověď účastníků pro nás nebyla překvapivá. Pouze 2 ze 108 manažerů a HR specialistů odpověděli kladně.

K potvrzení tohoto stavu nám navíc postačí nahlédnout na manažerské kompetenční modely minulých let - téměř v žádném z nich se "budování výkonných týmů" neobjevuje jako samostatná základní dovednost pro rozvoj týmů. Některé známé koncepty rozvoje týmů doposud využité v praxi se zabývají vývojovými stadii práce v týmu, týmovými rolemi, nebo příčinami selhání týmů Lencioni. Žádný model však neobsahuje jasný popis faktorů, které rozhodují o správném fungování týmu a následně o úspěchu.
Sám se věnuji rozvoji lídrů více než 20 let a teprve v zrcadle nového pohledu jsem si uvědomil, že na workshopech i při individuálním koučování jsem kladl mnohdy důraz především na rozvoj individuálních schopností manažerů. Jako by měla dovednost vedení týmů přicházet sama. V tomto světle pro mne bylo setkání s Gordonem Curphym velmi inspirující.
Tento model přitom neukazuje "nic nového", shrnuje však dosavadní poznatky o budování týmů do srozumitelného rámce, a navíc je schopen měřit dosahování pokroku v týmové spolupráci. V čem tví jednoduchost Rocket Modelu, vidíme na obrázku vlevo.
RAKETA V PRAXI
Zatímco většina lidí pohotově ocení důležitost týmové práce, stejní lidé často nemají ponětí, jak takovou týmovou práci uskutečnit. Lidé s láskou vzpomínají na to, jaké to bylo pracovat pro vysoce výkonný tým, ale mnohem hůře se jim popisuje, proč byl tento tým soudržný a výkonný. To, co lidé potřebují, je systém na pochopení týmové dynamiky a výkonu. Raketový model umožňuje pochopit kritické prvky týmu a ukázat, jaké kroky jsou nezbytné ke zlepšení jeho fungování, jakož i zvýšení jeho výkonu. Základem je osm jak deskriptivních, tak preskriptivních složek, které dokážou odhalit slabé stránky ve fungování týmu, ale poslouží také jako seznam kroků nezbytných k vybudování vysoce výkonného týmu zcela od nuly. Tento model lze chápat jako cestovní mapu.
KON Z JAKÝCH PŘEDPOKLADŮ VYCHÁZÍME?
Týmy nefungují ve vakuu a prvním důležitým krokem k vybudování vysoce výkonného týmu je sladit představy a očekávání ohledně kontextu všech členů týmu. Až příliš často mají členové týmu odlišné představy o zákaznících, o rolích členů týmu, o návaznosti a spojitosti s jinými odděleními, o prioritách, ekonomické situaci, příležitostech na trhu, dodavatelích, konkurenci. Nejde o to, aby lidé měli stejný názor, ale aby pochopili motivy jednání druhých, dokázali komunikovat věcně, naslouchat a následně se shodli na cestě, po které půjdou.
MISE: PROČ JSME TADY?
Jaké máme cíle? Týmy, které nemají jasný a členy týmu přijatý smysl existence, jsou odsouzeny k neúspěchu. Stejně tak týmy, které si stanovují cíle bez znalosti kontextu.
Vysoce výkonné týmy si vytvářejí nástroje hodnocení a různé způsoby vizualizace, kam směřují a kde se aktuálně nacházejí. Navíc jsou schopny se porovnávat s konkurencí.
Typickým příkladem stanovování cílů bez zřetele ke společensko-ekonomické realitě můžeme vidět u současné i minulé vlády v oblasti investičních podmínek. Situace v ekonomice (kontext) se zcela změnila. Ta trhu je dostatek investičních prostředků a není potřeba lákat další firmy bez záruky dlouhodobého fungování a hlavně zvyšování technologické úrovně. Myšlenka, že místo ve středu Evropy je vhodné pro všechna logistická centra, vede k rozvoji a přeceňování méně kvalifikované práce. Což mj. vedlo také k tomu, že tato skladová centra vysála trh pracovních sil v jednom segmentu a ekonomiku to zatěžuje i v dalších oblastech. Podobným příkladem bylo i zřízení výrobny klasických televizních obrazovek firmou Philips, kdy již byl zcela jasný trend k přechodu na LCD obrazovky. A můžeme najít mnoho dalších příkladů stanovování cílů bez vnímání kontextu situace.
Mise je nejdůležitější složkou raketového modelu vysoce výkonného týmu.
TALENT: KOHO MÁME NA PALUBĚ?
Počet, typ lidí a jejich kompetence k plnění cílů. Týmy, které mají málo členů, jsou nevýkonné nebo směřují k přetížení až vyhoření zaměstnanců. Stejně tak týmy, kde je pracovníků hodně, pracují neefektivně. Pouze někteří lídři reagují aktuálně na situaci a dokážou vytvářet flexibilní týmy podle potřeb trhu.
Na počátku minulé finanční krize jsem pracoval na projektu v jedné leasingové společnosti. Díky tomu, že vedení rozhodlo během jednoho dne přesunout pracovníky z různých útvarů do útvaru pohledávek, udrželo i na padajícím trhu 10% nárůst. Ostatní firmy reagovaly s několikatýdenním zpožděním a velké množství pohledávek se stalo nedobytnými.
Práce s lidmi na jejich správném zařazení s možností změny podle potřeb trhu je v dnešní době rychlých změn klíčovou otázkou.
NORMY: JAKÁ MÁME PRAVIDLA?
Týmové normy jsou nepsaná i psaná pravidla, která členové týmu plní jako součást svých každodenních pracovních aktivit. Samozřejmou týmovou normou může být to, jak je uspořádané sezení a jaké jsou kompetence k rozhodování. Co myslíte, je u nás v této oblasti dostatek zodpovědnosti a respektu k následování společných týmových norem? Nebo jsme spíše kulturou, kde porušování norem se bere jako potřebná kreativita? Máme v této oblasti již mnoho studií. Ano, B je správně.
ODHODLÁNÍ: JSME VŠICHNI PŘIPRAVENI USPĚT?
Odhodlání uspět můžeme definovat jako míru, ve které jsou členové týmu oddáni a angažováni k plnění cílů. Zároveň cítí možnost nějak stanovené cíle spolu-vytvářet.
Přesvědčit zaměstnance, aby kopali za svůj tým, je ve zvětšujícím se a často neadresném korporátním světě stále obtížnější. Mnoho nadnárodních společností je vlastněno neadresnými individui a lidé vlastně nevědí, "za koho kopou". Z hlediska fungování týmů je mj. tato neadresnost cestou k snížení angažovanosti pracovníků. Co myslíte, blíží se po době globalizace opět doba de-globalizace?
POHON: JAKÉ PALIVO POTŘEBUJEME?
Složení týmu a jeho cíle budou určovat, jaké zdroje jsou nezbytné pro jeho fungování. Například fotbalový tým potřebuje jiné zdroje než farmaceutický tým zodpovědný za výzkum a vývoj. Pohon zahrnuje jak prostory pro realizaci cílů, hardwarové a softwarové nástroje, speciální vybavení, ohodnocení zaměstnanců, logistiku a mnohé další nástroje.
Co myslíte, jsou lidé spíše spokojeni s prostředky k dosahování cílů? Nebo je to i tak, že nespokojenost vzniká i v kultuře nenasytnosti a potřeby nástrojů, které vlastně k naplňování cílů nepotřebujeme. Velmi citlivou záležitostí v oblasti zdrojů v ČR je "car policy" - co dokážou někteří manažeři vyvádět a jak protestovat proti svému nedocenění, protože si v dnešní době nemohu pořídit vůz s dvěma turby o výkonu 2351 koňských sil. A už slyším hlasy manažerů, že takto to bylo dříve, jenže zapomněli, že se změnila doba.
Je důležité, aby tým specifikoval, jaké zdroje jsou pro ně nutné, a zdůvodnil jejich potřebu s ohledem na výsledky. Lídři týmů následně mohou v případě potřeby lobbovat u odpovědných stran v prospěch jejich získání.
MORÁLKA: DOKÁŽEME SPOLU VŮBEC VYJÍT?
Je relativně snadné vidět, zda členové týmu pracují v harmonii, nebo si házejí klacky pod nohy a bojují proti sobě. Politikaření je jedním z faktorů, který oslabuje výkonnost velkých korporací. Morálka je proto jednou z nejviditelnějších složek Raketového modelu.
Zdvořilé týmy často dosahují zdvořilých výsledků; vysoce výkonné týmy mají jistý podíl konfliktů. Proto nejde o to vytvářet zdvořilé týmy. Lidé v týmu by si měli být schopni otevřeně říci, co si myslí a co by se dalo zlepšovat, a hlavně si to nebrat osobně. Vysoce výkonné týmy dokážou své konflikty pojmenovat a najít účinné cesty, jak neshody mezi členy týmu překonat. Nefunkční týmy buď předstírají, že konflikt neexistuje, nebo se s ním mj. vyrovnávají prostřednictvím teambuildingových aktivit, jako například sportovní událostí či lezením v lanovém parku.
VÝSLEDKY: POSTUPUJEME K CÍLI?
Tato složka je závislou proměnnou v raketovém modelu. Jinými slovy výsledky týmu jsou závislé na schopnosti členů týmu:
- sdílet stejná východiska,
- vynaložit úsilí k dosažení cíle a být oddaný týmovým cílům,
- zastávat jasnou roli a mít správné kompetence,
- dodržovat předem odsouhlasená pravidla,
- mít správné zdroje
- a efektivně řešit konflikty.
Problémy v jedné nebo více složkách Raketového modelu budou mít negativní vliv na výsledky celého týmu.
Jedním z kritických vůdčích počinů je naučit týmy vyhrávat. Sportovní trenéři a lídři bojových oddílů neustále tvoří strategie, jak vyhrát, zatímco mnoho soukromých a veřejných lídrů věnuje této otázce jen velmi omezenou pozornost. Lídři, kteří nedokážou naučit své týmy vyhrávat, budou pravděpodobně dosahovat neuspokojivých výsledků.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



