Pokud jste si naplánovali dovolenou na začátek prázdnin, možná jste s tím už začali. Výhled z balkonu na moře šel na Facebook, večerní koktejl prohnaný přes filtr X-Pro II na Instagram a k tomu nějaké ty hlášky typu: "Mám se skvěle, jak vy doma v práci?" Říkejme tomu ekonomie prázdninového štěstí: prožitek z dobré dovolené se mnohým z nás znásobuje tím, jak přibývají lajky pod našimi prázdninovými fotkami.

Ale málokterá dovolená trvá dva měsíce. Takže se po týdnu dvou zase vracíme do práce, v rozpálené srpnové kanceláři marníme čas na sociálních sítích. A co tam nevidíme? Samozřejmě krásné fotky z dovolených jiných, což pro změnu násobí zase naši špatnou náladu. Podle aktuálního průzkumu společnosti Aviva 73 procent dotázaných považuje prázdninové fotky druhých za otravné. Není těžké pochopit, co se změnilo.

Před rokem 2010 63 procent z dotazovaných Avivou posílalo z prázdnin pohlednici, nyní 77 procent sdílí své prázdniny na sítích. Přesně proto švýcarské městečko Bergün udělalo tu šílenost, kterou udělalo. Na překrásném místě blízko Svatého Mořice místní radní zakázali na konci minulého měsíce turistům pořizování fotek. Ti je totiž pak dávají na sítě a ostatním z toho dle vědeckých studií bylo nevalně, protože seděli kdesi v práci a záviděli.

jarvis_596608b8498eda17daa0e4b4.jpeg
Ilustrace: Richard Fischer

Kvůli zákazu v Bergünu se samozřejmě strhl povyk. Někdo to bral s humorem, někdo to měl za hodně pitomé PR. A někteří turisté už odhlásili pobyty, protože bez fotek ke sdílení to přece není ono. Bergün to vydržel dva dny a potom zrušil symbolickou pětifrankovou pokutu za focení. Asi to ani nemohlo jinak dopadnout. Ale ten záměr švýcarských radních není tak hloupý jako samo provedení.

Na sociálních sítích trávíme čím dál více času a zmíněná studie zdokumentovala, bez čeho by naše dovolená na sítích nebyla to pravé ořechové: nejprve blýskneme pohled z balkonu, pak kulturní zajímavosti, následně náš první koktejl, koho jsme potkali, místního psa a samozřejmě "hot dog" nohy − to jsou takové ty fotky z pláže, na kterých jsou naše pokrčené nohy. Z frustrace nad tím, že pravá dovolená může být už jen ta zdokumentovaná na sítích, minulý rok v New York Times Henry Alford psal o "tyranii prázdninových fotek jiných lidí". Alford cituje jednu studii, podle které čtvrtina z nás do hodiny od příjezdu na místo dovolené sdílí fotku z místa na sítích. Je nesnesitelné se na to dva měsíce v kuse dívat.

Na druhou stranu Alford chápe motivaci: Když si někdo koupil pobyt u moře za 6000 dolarů, chce i potěšení za 6000 dolarů a sdílení vyšperkovaných fotek může přinést do mozku tolik vytoužený dopamin. Bergün to jistě vzal za špatný konec. Není možné někomu zakazovat focení krásného kusu přírody, protože je příliš krásný (je to navíc i dosti namyšlené). Ale měli bychom pochopit odvrácenou tvář ekonomie prázdninového štěstí a nezaplavovat následující týdny Facebook a další sítě všemi těmi celkem banálními fotkami z prázdnin.

Protože: Co nechceš, aby lidé činili tobě, nečiň ani ty jim.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 0 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.