Symbolem Indie byly vozy Hindustan Ambassador, což byl licenční britský Morris Oxford. A například v Íránu sehrál roli národního auta model Paykan, licenční Hillman Hunter. Většinu zemí světa však postavily na kola auta, za nimiž stály značky Ford, VW, Renault, Fiat, Citroën a Toyota, případně skupina GM. Obvykle šlo přitom o relativně malá auta, která zůstala v nabídce hodně dlouho.
Když Američanům došlo, že jiné vozy už jsou kvalitnější než model T, musel Henry Ford svou továrnu dočasně zavřít.
Ford model T
Výroba takzvané "plechové Lízinky" začala v roce 1908 a skončila v roce 1927. Byl to první automobil vyráběný na běžícím pásu, což skokově zvýšilo produktivitu a umožnilo snížit cenu. Vozy Ford způsobily revoluci v americkém způsobu života a učinily z USA průmyslovou supervelmoc. Automobilka dokázala vyrobit každé tři minuty jeden vůz. Nakonec jich do roku 1927 vzniklo přes patnáct milionů; tento počet zatím překonal jen VW Brouk. Američané si Fordy T dlouho kupovali, ačkoli automobil záhy zastaral. Startování bylo nebezpečné, ovládání rychlostí nesmírně složité, na výběr byla většinou jen černá barva. Když Američanům došlo, že jiné vozy jsou již mnohem kvalitnější než model T, musel Henry Ford továrnu na několik měsíců zavřít.
VW Brouk
Adolf Hitler se zhlédl v levných Fiatech a požadoval německý lidový vůz. Zkonstruoval jej Ferdinand Porsche, který se inspiroval v kopřivnické Tatře. Ověřovací série aut se vzduchem chlazeným čtyřválcem vznikla před válkou, výrobu civilních aut obnovili u dolnosaského hradu Wolfsburg v roce 1945. Brouk se stal symbolem německého hospodářského zázraku a do auta posadil i řadu jiných národů. Spolehlivý a ustavičně zdokonalovaný automobil se vyráběl v Německu do roku 1977, montáž v Mexiku skončila až v roce 2003. Celkem se vyrobilo 22 milionů Brouků, což je světový rekord.
Citroën 2CV
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později