Ve snaze přehlušit řev motoru devítitunového závodního speciálu LIAZ na mě Martin Macík mladší, jezdec Rallye Dakar, křičí: "Máte ráda jízdu na horské dráze? Bude to trochu cukat." Přikyvuji. Po prvním tréninkovém kole na závodní trati v sedlčanské kotlině jsem ale ráda, že jsem se předtím nestihla naobědvat. V rychlosti 120 kilometrů v hodině se řítíme na skok. Kola ztrácí kontakt s offroadovou tratí, letíme. Rozhodně žádná atrakce na matějské pouti si nezadá s otřesy kabiny při dopadu. V mžiku vteřiny následuje ostrá pravotočivá zatáčka blátivým terénem. Očima opatrného řidiče jsme se v ní nepřevrátili jen zázrakem.
Během skutečného závodu Rallye Dakar posádka běžně zažívá přetížení 3G, konstantní otřesy, padesátistupňová vedra i vysoké nadmořské výšky, ve kterých nejen motoru dochází dech. "Dnes už je v podstatě jediným slabým článkem v závodě posádka, která balancuje na hranici svých fyzických i psychických limitů. Technika vydrží mnohem víc než dřív a stále se zdokonaluje," vypráví osmadvacetiletý závodník, který v letošním ročníku Rallye Dakar skončil v kategorii nákladních vozů desátý. Umístění mezi top 5 nejlepšími jezdci mu uniklo kvůli poruše na chladicí soustavě. Výměnou chladicí vrtule ztratil jeho tým Big Shock Racing bezmála tři hodiny, a připravil se tak o čtvrté místo v nejtěžším automobilovém závodě na světě.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



