Hesla typu "Zeleň místo betonu" nebo "Pryč s betonovou lobby" nenasvědčují, že se beton mezi lidmi těší dobré pověsti. Veřejnost jej má spíš za drsný a chladný materiál vhodný leda tak na zdi nebo podlahy. Moc lidí už nenapadne, že z něj lze vyrobit také nábytek nebo bytové doplňky.
Tedy až na mladé podnikatele Jiřího Peterse a Ladislava Eberla, zakladatele firmy Gravelli. Z betonu vytvářejí designové stoly, umyvadla, misky nebo vázy. Výrobky, s nimiž beton na první pohled vůbec neladí.
Peters a Eberl ale už pět let ukazují, že beton může být více než pouhý stavební materiál, že z něj lze vyrobit ledacos a že to může vypadat hezky. "Chtěli jsme dát betonu duši," vysvětluje Eberl, který se zrovna stará o zakázku na umyvadla pro síť hotelů v Číně. A rozhodně nejde o jediný případ, kdy se jejich beton vydal do světa. Tak například betonové obaly na hrnce si u nich objednal švýcarský výrobce hrnců Kuhn Rikon. Loni firma Gravelli dosáhla obratu 10 milionů korun, letos by to mělo být dvakrát tolik.
Beton místo zubů
Z dvojice zakladatelů má k betonu blíže Peters. Vystudoval Stavební fakultu na ČVUT. Stavařina jej však nelákala, připadala mu nudná. Podobné antipatie měl ke své budoucí profesi i Eberl. Původně studoval dentální hygienu a časem došel k přesvědčení, že jeho práce nemá žádný smysl, protože lidé se o zuby stejně sami starat nebudou. "Připadal jsem si spíš jako čistič bot," říká.
Na začátku před nimi ležel nejtěžší úkol. Beton namíchat tak, aby byl tenký a aby se zároveň netříštil.
Byla jenom otázka času a příležitosti, kdy oba začnou dělat něco jiného. A ta přišla, když se seznámili. Občas hrávali v reklamách, takže ve volném čase navštěvovali castingy. Na jednom se potkali, dali se do řeči a skamarádili se. Řeč přišla také na to, že ani jednoho nebaví současná práce. Napadlo je, že by mohli něco podniknout společně. Peters navrhl právě beton. Měl s ním zkušenosti ze svého doktorandského studia. "Chtěl jsem lidem ukázat, že z materiálu, který nemají moc rádi, lze udělat špičkový produkt a vybudovat uznávanou značku," dodává Peters. Hned chtěli začít s nábytkem: konferenčními a kancelářskými stoly, umyvadly a miskami. Tyto produkty teď tvoří základ jejich kolekce.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jakub Horáček
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



