Firmu Y Soft dokázal z malého brněnského start-upu vytáhnout do pozice světové dvojky na trhu "chytrých" řešení pro firemní tisk. Její produkty využívá většina velkých firem v Česku a téměř čtvrtina ze dvou tisíc největších firem světa v žebříčku Global 2000. "Teď je naším cílem dostat se na 75 procent," nastiňuje Václav Muchna plány do budoucna. A nejen to. Svět klasického tisku Y Softu začal být malý a vrhl se také na 3D tisk. Muchna ale neplánuje "jen" vyrábět tiskárny − chce rovnou změnit svět 3D tisku, jako to dokázal ve "2D světě".

Když jsme spolu mluvili před lety, říkal jste, že jednou z vizí při zakládání Y Softu bylo, že chcete být mladí, slavní a bohatí. Mladý jste stále, co to ostatní, splnilo se?

Myslel jsem to tehdy jako nadsázku. Chtěl jsem demonstrovat, že jsme úplně na začátku neměli skutečnou vizi a že najít to, co budeme dělat, nějakou dobu trvalo. Podle mě start-up funguje tak, že jdete a hledáte, co budete dělat. Když to nevíte od začátku, tak to vůbec nevadí.

Do byznysu jste přesto šli s tím, že chcete vybudovat globální firmu. Dnes máte pobočky v 16 zemích… Jaký podíl na tržbách má vlastně Česko?

Z Česka je to asi pět procent. Přesto je to pro nás stále jeden z nejdůležitějších trhů, protože tu máme velmi silnou pozici, generujeme zajímavé peníze. Prodáváme do více než stovky zemí a Česko patří do první desítky, i když je omezené svou velikostí. Když navíc vezmeme prodaná řešení na obyvatele, je pro nás číslem jedna.

Amerika mi ukázala, že i malá firma může vyrůst do globálního byznysu. Viděl jsem, že to dokázali jiní, tedy že to můžeme dokázat i my.

Kolik času tráví šéf globální firmy na cestách?

Zhruba 160 dní v roce. Téměř polovinu roku.

Jak se během let mění vaše role ve firmě?

Na své práci miluju, že je její náplň velmi variabilní. Baví mě zkoušet nové věci a nedokázal bych třeba 10 let dělat pořád totéž. Hlavní velká věc, které se věnuju poslední dva roky, je rozjet pořádně byznys ve Spojených státech. To je obrovský trh a hodně mě to vytěžuje. Do USA létám průměrně každý měsíc na týden. Je to pro mě zajímavé i z toho důvodu, že si sice můžu myslet o kultuře USA, co chci, ale rozhodně nelze popřít, že v byznysu jsou světová špička. Jako podnikatel se tam mám pořád co učit.

V čem?

Amerika mě inspiruje v tom, co všechno je možné, čeho lze dosáhnout. Otvírá mi to oči a vidím, co americké firmy v globálním byznysu dokázaly. A nemám tím na mysli rovnou Facebook nebo Google. Když se podíváte třeba na firmu SalesForce, jak z ničeho dokázala vyrůst v obrovský globální byznys, o tom se nám tady v Evropě ani nezdá. Ale pro mě je to přesně ten moment: oni to dokázali, takže to znamená, že to jde. Jen je potřeba hledat a zkoušet jak.

Václav Muchna (36)
jarvis_583edc0f498e89a92a41d352.png

Nikdy nepracoval v jiné firmě. Společnost Y Soft založil se společníky poté, co předčasně ukončil studia na Fakultě informatiky brněnské Masarykovy univerzity. V prvních letech si firma vyjasňovala, v čem vlastně bude podnikat. Po několika slepých uličkách našla tu správnou: začala se věnovat řešení pro "chytrý" tisk ve firmách. Z původního českého start-upu je dnes globální firma, dvojka na trhu ve svém oboru. Prodává své produkty do více než stovky zemí po celém světě, v 16 má vlastní pobočky. Vedle hlavního byznysu založila také fond rizikového kapitálu. Aktuální cíle se týkají 3D tisku: Y Soft v něm chce prorazit stejně jako v tom klasickém.

Neměli byste to jednodušší, kdybyste se zbavili cejchu východoevropské firmy, přestěhovali se do USA a tvářili se jako Američané?

Cejch Východoevropanů opravdu do určité míry existuje. Ale já se nevzdám České republiky. Y Soft má centrálu a sídlo v Česku, doteď jsme je nepřesunuli někam na Kypr. Už tím ukazujeme, jak milujeme naši vlast a jak obrovský k ní cítíme závazek. Jsem hrdý na to, že jsme z Česka, a nechci ukazovat podnikatelům tady, že je lepší se přestěhovat a tvářit jako Američan, protože to tak je jednodušší. Moje osobní vize byla ukazovat podnikatelům v Česku, že vybudovat globální byznys je možné i odsud. Je ale potřeba nebrat byznys v zahraničí jako "přílepek". Globální byznys je zapotřebí mít jako "stav mysli". To je důvod, proč máme ve firmě jako hlavní jazyk angličtinu.

Kdysi jste řekl, že v Česku zůstanete, dokud vás nevyštve nějaká vláda. Co by se muselo stát, aby k tomu došlo?

Když se podnikatelů zeptáte, co chtějí od vlády, podle mě vám naprostá většina řekne: Nic. Hlavně ať nic nevymýšlejí a nechají nás dělat byznys. Co ale sledujeme z hlediska našich firemních hodnot s nelibostí, je rostoucí orientace na Východ. Je tam spousta korupce a mezi naše hlavní firemní hodnoty patří transparentnost. I proto máme sídlo v Česku, platíme tu daně a vše je zcela transparentní. Pokud by nastal příklon k východním režimům, mohl by to pro nás být problém. Také by mohl být problém, pokud by vláda začala extrémním způsobem danit firmy.

Spousta firem v Česku si stěžuje na velkou byrokracii. Cítíte to také tak, nebo jste jí jako softwarová firma ušetřeni?

My nejsme jen softwarová firma, děláme i vlastní hardware, takže také řešíme logistiku, certifikace a podobné věci. Ve světě je v tom takový nepořádek, že jen abychom fungovali v souladu s pravidly jednotlivých zemí, vynakládáme na to miliony korun. Důvod, proč jsem se smál vaší otázce, je jiný − tohle je prostě Česko. My odsud nevytáhneme paty, maximálně jsme schopní se podívat, jak to funguje na Slovensku, a podle toho soudíme. Dělám jednatele ve spoustě zemí… A tady že je byrokracie? Když se podíváte do Kalifornie nebo New Yorku, to je teprve byrokratický nonsens − snad nejhorší podnikatelské prostředí, jaké jsem zažil. My vůbec nemáme představu, co je byrokracie.

Nepřipadá vám, že stát čím dál víc sleduje občany i firmy, zasahuje jim do života?

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-65538540-vlastni-letadlo-bych-chtel-ale-poridim-si-je-az-to-bude-davat-ekonomicky-smysl-rika-vaclav-muchna