Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Evropský automobilový trh vzrostl v dubnu již 32. měsíc v řadě. Meziroční růst přitom činil devět procent, když v samotném čtvrtém měsíci se prodalo přes 1,3 milionu osobních vozů. Růst prodeje osobních aut zaznamenaly v dubnu všechny evropské státy s výjimkou Švýcarska.

Za první čtyři měsíce vzrostly prodeje osobních automobilů v Evropě (přesněji v zemích Evropské unie, Švýcarsku, Norsku a na Islandu) o 8,3 procenta a přesáhly pět milionů kusů. Jak vyplývá z údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), Škoda si za celý rok drží na takto vymezeném trhu podíl 4,3 procenta, ale za samotný duben se její podíl nepatrně snížil, a to ze 4,6 na 4,5 procenta.

Důvodem je skutečnost, že k růstu celkového trhu přispěly v dubnu hlavně Španělsko a Itálie, tedy země preferující "jižní" značky. Naproti tomu například Velká Británie či Nizozemsko dosáhly jen podprůměrného zvýšení poptávky. Kvůli tomuto vývoji zaznamenal vysoce nadprůměrný meziroční růst zejména Fiat. Hlavní italská značka v dubnovém žebříčku prodejců poskočila na osmé místo, zatímco Škoda je za duben i za celý rok 2016 na místě desátém.

Ve všech západoevropských státech (tedy v někdejší patnáctičlenné EU + ve Švýcarsku, Norsku a na Islandu) vzrostly letos prodeje automobilů Škoda "jen" o 7,7 procenta. To je menší růst, než tam zaznamenaly například značky Opel, Fiat, Audi, BMW, Kia, Mazda, Honda, Suzuki, Mercedes či Smart. Na takto ohraničeném trhu má navíc Škoda podíl za první čtyři měsíce jen 3,3 procenta.

Ukazuje se tak, že pro Škodu mají, vedle Německa a Velké Británie, dosud zcela mimořádný význam státy někdejšího východního bloku. Do karet jí hraje oživení v Polsku a Maďarsku, kde trhy v dubnu poskočily o více než 20 procent, ale také v České republice, na Slovensku, v Rumunsku, pobaltských zemích a Chorvatsku. Letos si přitom vede podstatně lépe než Dacia, protože není považována za značku pro "hubená léta" (rumunská značka vykázala za první čtyři měsíce růst jen o 2,8 procenta a její podíl na evropském trhu poklesl o procentní bod na 2,7 procenta).

Škoda má v současné době jiný problém, než mají ostatní. Tím problémem je naplněnost vlastních výrobních kapacit. V případě klíčových modelů už firma nedokáže ve svých českých výrobních závodech zvýšit produkci. Probíhající rozšíření závodu Kvasiny trochu situaci napraví, nicméně nové kapacity budou využité pro výrobu nových modelů v kategorii SUV, a to i značky Seat.

Dá se proto očekávat, že Škoda bude v budoucnu pod tlakem koncernu VW, aby montáž některého ze svých modelů předala jinam, třeba do Španělska. Nebylo by to ale moudré řešení. Dobré jméno škodovek je totiž spojeno s tím, že jde o česká auta. A také cena vozů vyráběných v západní Evropě by už nemohla být tak příznivá. Mladoboleslavská automobilka by se proto měla spíše zamyslet, kam by se doma vešla ještě jedna výrobní linka. Nevyužitých průmyslových areálů je přitom v Česku víc než dost.

obalka Ekonom 2016 19Objednejte si nové číslo Ekonomu přes SMS. Ke stažení je také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.

Související