Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Po pánské módě T. M. Lewin a obuvi Barker Shoes se nyní vrhl na hračky. "Často slýchám, že určité značky nejsou pro Čechy, ale to je nesmysl," podotýká.

Deset let jste pracoval v korporacích. Proč jste odešel a rozjel vlastní byznys?

Ne všem zaměstnancům korporace jde o dobro firmy, lidé myslí hlavně na své zájmy. Zhruba polovina kolegů patřila do kategorie ochranářů pozic. Nechtěli nic rozhodovat, protože kdyby zavinili chybu, mohli by přijít o dobře placené místo. Řada z nich trávila většinu pracovního dne tím, že de facto ochraňovala svůj příjem. A pracovat v takovém prostředí mě přestalo bavit.

Otevřel jste v Česku obchody s pánskou módu T. M. Lewin. Proč?

Pracoval jsem zrovna na projektu v Londýně a chodil jsem kolem prodejny této společnosti. Napadlo mě, že by to mohlo v Česku fungovat. S dalšími dvěma někdejšími kolegy bankéři jsme připravili byznysový plán, který měl 150 stran. Propracovanost naší koncepce na firmu zřejmě zapůsobila a získali jsme franšízu.

Následovaly obchody s obuví Barker Shoes a nyní přicházíte s hračkami Hamleys. Jak si značky vybíráte?

Spíše intuitivně. Specializujeme se na anglické značky, takže sleduji obchody v Londýně a zvažuji, co je zajímavé a mohlo by to fungovat i v Praze a obecně ve střední Evropě. Sledujeme kvalitu zboží, cenovou hladinu, design obchodu. Samozřejmě musíme vybírat firmy, které poskytují franšízové licence. Zatím jsem se vždy domluvili se společnostmi, se kterými jsme chtěli.

Často slýchám, že určité značky nejsou pro Čechy, ale to je nesmysl. V minulosti však byznys fungoval tak, že se například nová kolekce módy začala prodávat v Londýně a další sezonu, když už ji v Británii nikdo nekupoval, zamířila do střední a východní Evropy. My se naopak snažíme dostat na český trh ty nejnovější věci. Přivádíme značky, které v Česku, ale třeba ani jinde v Evropě mimo Velkou Británii dosud nebyly.

Co bude následovat po hračkách?

Ve hře je dámské prádlo, ale zatím nemohu říci, o jako firmu jde. Chtěli bychom ji do Prahy přivést za necelý rok.

Jaké zkušenosti z investiční banky Morgan Stanley vám pomohly uspět v podnikání?

Když chcete v korporátu něco změnit, musíte připravit dokument, někomu vše vysvětlit, svolá se komise, která tomu vůbec nerozumí… A výsledkem je, že osm z deseti nápadů na zlepšení neprojde, ty dva zbylé se realizují třeba se zpožděním půl roku. V podnikání vše funguje mnohem flexibilněji.

Ale člověk, který založí firmu ve dvaceti a v korporátním prostředí se nikdy nepohyboval, si tohle vůbec neuvědomí. Při jednání s velkými dodavateli, odběrateli nebo třeba auditory pak naráží na problémy. Já si dovedu představit, jak pomalu bude vše fungovat, a přizpůsobím se tomu.

Co dalšího vám pomáhá uspět v podnikání?

Důležité jsou zkušenosti z ciziny. Už během studií jsem vyrazil do Austrálie, pak jsem pracoval v Maďarsku a ve Velké Británii. Byznys vás taky musí bavit. A je potřeba jít si za svým cílem a pracovat minimálně dvakrát tolik než v zaměstnaneckém poměru.

Opravdu je podnikání o tolik náročnější než zaměstnání?

Určitě. Navíc můžete zapomenout na standardní sociální výhody zaměstnanců. Ostatně většina lidí v Evropě si vůbec neuvědomuje, že kvůli svému pracovnímu tempu čelíme velké hrozbě. V Asii se neřeší stravenky, výpovědní lhůta a pracovní doba osm hodin. Zaměstnanci jsou tam neskutečně flexibilní, což je obrovská konkurenční výhoda pro tamní ekonomiku. Pokud Evropané své chování nezmění, dostanou se za pár let do potíží.

Jenže nyní běžní lidé v Asii, konkrétně v Číně, bohatnou, a už nebudou ochotní pracovat tak tvrdě.

Studoval jsem s několika Asijci a s tímhle nesouhlasím. Rodiče v Asii dětem odmala říkají, že musí pracovat tvrdě, aby něčeho dosáhly. Na to člověk nezapomene jenom proto, že si může koupit první iPhone nebo auto. Máte v krvi, že se musíte celý život učit a že musíte pracovat.

V Česku je naopak většina lidí přesvědčena, že ukončení školy je chvíle, kdy přestat s učením. Ale to je zvláště v dnešní turbulentní době nesmysl. Člověk se musí vzdělávat neustále.

obalka Ekonom 2016 18Čerstvě otevřené pražské hračkářství firmy Hamleys sází na propojení nákupů se zábavou. Obří obchod v centru Prahy nabídne na více než šesti tisících metrech čtverečních prodejní plochy téměř dvacítku atrakcí. Návštěvníci se svezou na skluzavce, popovídají si s mluvícím stromem a otestují fyzikální vlastnosti vody ve speciální vaně. Jaké další marketingové triky pomáhají prodeji hraček?

Odpověď najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMSČíslo je ke stažení také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.

Související