Technické parametry

Toyota RAV4 Hybrid

Motor: zážehový čtyřválec + el. motor
Objem: 2494 ccm
Výkon: 145 kW (197 k)
Toč. moment: 270 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s
Max. rychlost: 180 km/h
Komb. spotřeba: 4,9 l / 100 km
Rozměry: 4605 x 1845 x 1675 mm
Cena: 739 900 Kč

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Letos se tak vůbec poprvé podívá na silnice její první hybridní kompaktní SUV. Toyota RAV4 je ale průkopníkem v celé kategorii. S tímto soustrojím totiž na silnicích potkáme jen výrazně dražší vozy prémiových značek. "RAVka" je tak nejlevnější.

Cena 739 900 korun ale ani tak není nízká. Toyota logicky sází hlavně na zákazníky ze zemí, kde stát bohatě podporuje nákup ekologického vozu. Těšit se na úspěch tak může třeba ve Velké Británii, v Nizozemsku nebo Norsku. K dotacím ekologických vozů ale postupně přecházejí i další evropské státy, takže se šance na úspěch zvyšuje. Přitom z hlediska vývoje nešlo pro Japonce o náročný úkol.

Pod kapotou se totiž objevuje totožný pohon jako v případě aktuálního Priusu, stačilo vymyslet, jak ho ideálně nainstalovat. Jde o benzinový čtyřválec s objemem 2,5 litru, který lze kombinovat s jedním elektromotorem v případě varianty s pohonem předních kol nebo se dvěma elektromotory pro verzi 4 x 4. V tomto případě sedí druhý elektromotor na zadní nápravě, a stará se tak o pohon všech kol díky paralelnímu připojení. Baterie jsou pak umístěné pod zadními sedadly.

Jde o full-hybrid, tedy o auto bez možnosti dobíjení ze zásuvky, které ujede čistě na elektřinu okolo dvou až tří kilometrů. Jak rychle se baterie vozu vybijí, tak rychle se zase díky energii získané při rekuperaci během brzdění nebo chodu spalovacího motoru nabijí. Ideální místo pro provoz takového vozu je tedy město. Přijde vhod hlavně v hustém provozu. Tam se dá dosáhnout i na velmi rozumnou spotřebu. Lze jezdit za méně než šest litrů benzinu na 100 kilometrů. Mimo město, při využívání dynamiky auta se ale spotřeba pohybuje i kolem devíti litrů, což už není málo.

Na druhou stranu není Toyota RAV4 hybrid žádným pomalým loudou. Hybridní soustrojí totiž disponuje kombinovaným výkonem 197 koní, což umožňuje poměrně svižné rozjezdy. Stovka za 8,3 sekundy je víc než dostačující, škoda jen omezené maximální rychlosti 180 kilometrů za hodinu (je to kvůli tomu, aby se nepoškodil hybridní systém), což nepotěší ty, kteří rádi cestují přes neomezené německé dálnice.

Na druhou stranu ale rozhodně není cílem ekologického vozu, aby uháněl vysokými rychlostmi. Prudké akceleraci se také řidič bude snažit vyhnout i proto, že instalovaná bezstupňová hybridní převodovka trpí typickým projevem tohoto druhu řazení. Při plném sešlápnutí plynového pedálu totiž nechá motor vytočit do nejvyšších otáček a pak ho v nich drží, dokud je to nutné. To se pojí s vysokým hlukem.

Podvozek zaměřený na komfort, vyšší stavba, hmotnost a užší pneumatiky mají za následek výrazněji nedotáčivé chování vozu v zatáčkách. Proto je lepší vsadit na defenzivní jízdu. Lidé, kteří by si přece jen chtěli víc užít na okresních silnicích, si mohou připlatit 77 tisíc korun za zmíněný pohon všech kol. Síla zadního elektromotoru ve sportovním režimu pomáhá se stáčením auta do šikany, a nedotáčivost tak přichází výrazně později. Jinak jsou ale jízdní vlastnosti RAV4 v rámci dané kategorie na dobré úrovni a nemusí se stydět ani v porovnání s jinými konkurenty vybavenými běžnými spalovacími motory.

Dobrou zprávou také je, že instalací hybridního pohonu příliš netrpí interiér. RAV4 je známá díky své vzdušné kabině, která zůstala beze změny. Kufr se zmenšil jen minimálně, kapacita 504 litrů je stále výborná. Kvůli bateriím je tu jen drobný schod, který znemožňuje vytvoření zcela rovné plochy po sklopení zadních sedadel. Na velké stěhování se tedy tento vůz nehodí. Hodit se ale bude všem, kteří se pohybují po městě, mají rodinu a chtějí se pochlubit svým ekologickým smýšlením. Dokud ovšem stát nepodpoří takové vozy i u nás, ekonomicky RAV4 smysl příliš nedává.

Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMSČíslo je ke stažení také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.

Související