Z betonu pod rukama Jiřího Peterse tak vznikají unikátní díla, zakázkový nábytek nebo betonové šperky, a dokonce i betonové součásti oděvů. Toto vše pod značkou firmy Gravelli, která nedávno oslavila tři roky existence. Její jádro tvoří tři členové - duchovní otec a realizátor zázraků z betonu Jiří Peters, Ladislav Eberl, který se věnuje marketingu a obchodu, a designér Tomáš Vacek. Všichni tři se do betonu zamilovali, experimentují s jeho možnostmi a hledají cesty, jak beton přetvářet v užitné i výtvarné předměty, které se vymykají zažitým představám o použitém materiálu. A jsou naprosto originální. Někdy také kombinují beton s dalšími materiály - například se sklem nebo plexisklem.
BETONOVÝ STŮL PRO RODIČE DO OBÝVÁKU
Beton oslovil Jiřího Peterse v dětství. Jako malý kluk pomáhal tatínkovi při stavbě rodinného domku a postup promíchávání a zrání směsi cementu, písku a vody ho fascinoval. Přemýšlel, co vše by se s tím dalo dělat. Už jako dítě sliboval rodičům, že jim jednou z betonu vytvoří stůl do obýváku. Nikdo ho ale nebral vážně.
Nebylo tak proto asi náhodou, že si zvolil stavařinu. Během studia na stavební fakultě ČVUT poznal celou řadu nejroztodivnějších materiálů, nicméně betonu zůstal věrný. Po promoci se rozhodl postavit své podnikání právě na betonu. "Největší problém bylo sehnat na mé experimenty a na rozjezd výroby finanční kapitál. Výroba je obecně vždycky velmi drahá záležitost a to moje vymýšlení a zkoušení, zda ty mé představy obstojí v praxi, přijde ještě na mnohem více. Peněz i času," říká Peters. Tak například jeho první lehátko ve tvaru vlnovky vznikalo dva roky, než bylo konečně takové, jak si představoval: působí lehce, má krásný jednoduchý design a hlavně se nerozpadne v okamžiku, kdy si na něj člověk lehne.
CHCE TO SPOLEČNÍKA
"Také se mi na začátku moc hodil spolehlivý společník, stejně nadšený jako já pro to, do čeho jsem se pustil," vzpomíná Peters na začátky podnikání. Finance na experimenty s betonem ve školní dílně si vydělával během studia na brigádách. Hlavně obíhal castingy na reklamy, kde moc dobře platili. Na jednom castingu se seznámil s Ladislavem Eberlem. Ten v té době studoval zubařinu, ale moc ho nelákala vyhlídka věnovat se v životě péči o chrup jiných lidí. "Připadalo mi to stereotypní a nudné, chtěl jsem podnikat, svobodně a kreativně dělat něco, co má smysl a přináší lidem radost," říká Ladislav Eberl. Petersovo vyprávění na castingu o tom, jak chce proměňovat beton v designové kousky, které lidi potěší, ho nadchlo. Zběhl ze studií, vybral své úspory a rozhodl se k Petersovi přidat. Společně založili firmu Gravelli (gravel je anglicky štěrk), v níž se zabývá propagací, marketingem a obchodem.
"Učil jsem se základům podnikání, marketingu i obchodu za pochodu. Můj hlavní úkol na začátku byl přesvědčit veřejnost konkrétními produkty, co to vlastně děláme. Že nevyrábíme ploché dlaždice, nějakou lacinou zámkovou dlažbu, ale ručně dělané, zcela originální věci s krásným a nápaditým designem. A že jsou to výrobky použitelné stejně dobře jako produkty z jiných materiálů," říká Eberl. "O Jirkových výtvorech jsem všude a každému na potkání nadšeně vyprávěl a vzbuzoval tak zvědavost," vzpomíná Eberl.
PRVNÍ ZAKÁZKA, PRVNÍ KLIENT, PRVNÍ ZAMĚSTNANCI
Jejich první společné dílo, které si konečně někdo koupil, bylo betonové umyvadlo. Jiří už po studiích nemohl dělat ve školní dílně, a tak se vyrábělo v pronajatém panelákovém bytě, když Jirkův spolubydlící na několik dní odjel pryč. "Vzali jsme tam kýbl, cement, písek, míchačky, pokoje zaizolovali igelitem. V jednom pokoji jsme míchali, v druhém nalévali do formy, ve vaně to pak pár dnů leželo ve vodní lázni a pak jsme to nechali zrát. Všude strašný nepořádek a plno prachu. Pak jsme hotové umyvadlo vezli strašně opatrně tramvají k dotyčnému zákazníkovi. Představili jsme se mu jako největší mistři oboru a nainstalovali umyvadlo. Dopadlo to dobře. Navíc se tam objevil další návštěvník a tomu se nápad s betonem zalíbil. Tak jsme dostali další zakázku na betonové stolečky, pultíky, na celé sezení do jeho restaurace," uvádí Eberl.
Jak zakázky přibývaly, museli se poohlédnout po prostorách, kde by se s výrobou i experimenty mohli více rozmáchnout. Z těsné garáže se přestěhovali do prostorné haly v Libni a přijali první zaměstnance. "Vybírali jsme si zkušené lidi, kteří mají beton v malíčku. Máme skvělého mistra výroby, který 16 let pracoval v Prefě. K tomu jsme přibrali zkušené truhláře, kteří 15 let vyráběli zakázkový nábytek. Naučili se pracovat s novým materiálem a výroba se rozjela," říká Peters.
Přidal se k nim i zkušený designér Tomáš Vacek, který přišel s novými nápady. "Dodací lhůta zakázkového nábytku nebo umyvadla či kuchyňského dřezu je u nás 5-6 týdnů," vysvětluje Eberl. Každý kus je originál nejen co do tvaru, designu, ale i z hlediska receptury, podle níž se beton namíchá, a také podle formy, do níž se nalévá, nebo podle postupů, jak se pak výrobek dál opracovává.
A jak se učili podnikat, kdo je naučil, jak dělat obchod? "Četl jsem odborné knihy, jak podnikat, jak řídit podnik, jak dělat marketing. Nejvíc mi pomohly myšlenky Kotlera, Kellera a strašně moc mi dala publikace Medonosný marketing, o tom, jak dělat marketing efektivně, jak neinvestovat do zbytečných míst, která nemají pro podnikání význam," vzpomíná Eberl. Přiznává, že na začátku měl dost naivní představy a vůbec žádnou zkušenost s různými typy lidí a jejich chováním, takže občas se i "spálil".
MEZNÍK VE VÝVOJI - PRŮSVITNÝ BETON
Zásadní průlom pro Gravelli znamenal rok 2014, kdy představili na několika designových soutěžích tzv. průsvitný beton, který nazvali LiCrete a na který má Gravelli celosvětový patent. Jde o betonovou cihličku, kterou prosvítá světlo, takže se svými vlastnostmi podobá klasické luxfeře. Peterse inspiroval vynález maďarského tvůrce, který vyplnil betonovou cihlu zevnitř optickými vlákny. Toto řešení bylo ale nesmírně drahé, a navíc ta cihla byla hodně těžká, takže pro využití v reálném životě nebyl tento vynález vhodný. Peters vymyslel jiný postup. Do cihly betonu zalil plexisklovou mřížku, a cihla se tak rozsvítila - objevily se na jejích plochách průsvitné křížky nebo jiné vzory.
Cena České inovace za rok 2013 za průsvitný beton byla pro Gravelli velkou reklamou a vzbudila velký zájem o to, co vyrábí. Na průsvitný beton se začaly hrnout první objednávky. Problém ale byl, že Gravelli nemohla ještě nabídnout výrobu cihliček ve velkém. "Zatím děláme jen malé realizace, například zídky sestavené z cihel z průsvitného betonu do obytných nebo veřejných prostor. Najdete je třeba na třech barových pultech ve Foru Karlín," říká Peters.
Gravelli proto hledalo cestu, jak by sériovou výrobu co nejlépe zajistilo. Začala tak spolupráce s několika dodavateli různých výrobních technologií, za jejichž pomoci nyní vzniká první automatická výrobní linka. Ne vždy jde vše hladce podle původních představ. "Učíme se však z vlastních chyb, někdy je to dost těžké, ale bez těch slepých uliček nejen při experimentování s betonem, ale i v marketingu, obchodu a výrobě, bychom se asi dál neposunuli," tvrdí Peters. Další prioritou v byznysu Gravelli je prorazit na zahraniční trhy.
VYROVNAT SE TRADIČNÍM VÝROBCŮM V RŮZNÝCH OBORECH
Zároveň se Gravelli pouští i do dalších oblastí, v nichž by bylo možné beton využít. Ve spolupráci s módní návrhářkou Mirkou Horkou připravili oděvní kolekci - saka, trička, obleky, knoflíky - vyrobené z betonu, kterou představili přede dvěma lety na módní přehlídce Prague Fashion Weekend. Nápadem, který oslnil výtvarníky i veřejnost, je rovněž kolekce šperků z betonu - prsteny, náušnice, náramky, které si uchovávají charakteristickou barevnost betonu a přitom vypadají nesmírně vzdušně, lehce.
"Naším cílem je výrobky z betonu konkurovat zavedeným výrobcům, kteří používají tradiční zaběhané materiály. Chceme ukázat, že je možné tvořit i z materiálu, o kterém by nikdo neřekl, že s ním lze takto kouzlit, a vytvářet krásné a užitečné předměty i doplňky," říká Ladislav Eberl.

Beton jako materiál pro pánské sako? Na přehlídce Prague Fashion Weekend v roce 2013 se diváci mohli přesvědčit, že to opravdu jde.

O umyvadla z dílny Gravelli roste zájem.

Součástí portfolia unikátních výrobků z betonu jsou i šperky, například prsteny.

Zakladatelé společnosti Gravelli: Ladislav Eberl (vlevo) se věnuje marketingu a obchodu a Jiří Peters (vpravo) dokáže z betonu vymýšlet a vytvářet neuvěřitelné věci.
Foto: archiv firmy Gravelli
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Alena Kazdová



