Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Už zhruba patnáct let se přitom objevují zprávy, že představitelům značky VW vadí úspěchy Škody. Například Octavia může být cenově výhodnější eventualitou k typu VW Golf.

Nicméně se nedá očekávat, že by nová organizační struktura znamenala pro Škodu automaticky újmu. Volkswagen totiž není prvním koncernem, který musí řešit otázku postavení různých značek a jak to udělat, aby jedna neukrajovala z koláče ostatních.

Dokonce lze s mírnou nadsázkou konstatovat, že je jediným velkým hráčem, jemuž se to zatím dařilo. A zároveň má dost možností poučit se u bývalých i současných konkurentů, které chyby bývají osudné.

Křiklavým případem je zánik British Motor Corporation. Ta vznikla spojením automobilek Austin a Morris, a zahrnula ještě několik dalších značek. V řadě případů se však auta lišila jen erbem na kapotě – například Morris 1100 byl identickým dvojčetem Austinu 1100. Prodejci automobilů Austin přitom považovali za hlavní konkurenci nikoli třeba Ford, ale právě Morris.

Několik příkladů, jak to nedělat, poskytují i dějiny General Motors. Ta si v USA cílevědomě budovala "vnitřní konkurenční prostředí" a v 60. letech se rozhodla uplatnit tento postup i v Evropě, kde vlastnila německý Opel a britský Vauxhall. Tyto firmy tehdy vyráběly odlišná auta, ale Američanům se zdálo, že se málo snaží. Aby je popohnali, využili svou jihoafrickou značku Ranger a spustili v Belgii výrobu automobilů, které byly křížencem mezi Opelem a Vauxhallem. Zákazníky to mátlo, značka Ranger si nezískala oblibu a americký koncern ji musel stáhnout.

Nejvarovnější příklad ovšem poskytuje historie Fiatu. Ten postupně ovládl například firmy Autobianchi, Lancia a Alfa Romeo, jejich potenciál však dokázal dobře využívat jen krátce. Například Lancia původně vyráběla avantgardní sedany a sportovní auta, později ji však Fiat přesměroval na výrobu "stylových" autíček, čímž pověst značky natolik poškodil, že dnes sotva živoří.

Pravověrní "alfisté" zase nepřenesli přes srdce, když se automobily lombardské značky Alfa Romeo přestaly vyrábět v Miláně. Výsledkem manipulace s původním postavením značek a chaotickým přesunováním produkce po celé Evropě nakonec bylo i oslabení tržní pozice mateřského Fiatu.

Detaily o nové struktuře koncernu Volkswagen najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Koupit si jej můžete i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.

Související