Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Jiří Michal začínal z ničeho. Z řadového zaměstnance největší české farmaceutické firmy Léčiva vystoupal až na pozici generálního ředitele. Stal se spolumajitelem podniku a dovedl firmu pod novým názvem Zentiva na burzu. Později podíl prodal dle odhadů za tři miliardy korun, a když mu bylo šedesát, z firmy odešel. „Prostě jsme dopsali poslední kapitolu našeho románu,“ říká.
Dnes se Michal věnuje českému sklu ve firmě Moser nebo porcelánu v Thun Studio. Vlastní také rozsáhlé pozemky v Černolicích a nedávno otevřel luxusní penzion Šarlota pro seniory v Posázaví. Pražský patriot a podnikatel rád kombinuje práci a zábavu. Nejlepší podnikatelské nápady dostává, třeba když jede na kole nebo se houpe na vlnách.
Pro úspěch v podnikání je podle Michala potřeba uchopit tu správnou myšlenku. "Nemusí být přímo vaše, protože krásných nápadů létá po světě miliony, jde o to, jak ji využijete," říká. Pak musíte vymyslet, jak vizi realizovat a hlavně sehnat lidi, kteří to udělají. "Nejde o nic světoborného," podotýká. Právě pro výběr kolegů a sestavování týmů má podle spolupracovníků velký talent. "Jde o to, že musíte pro danou práci sehnat nejlepší lidi, lepší, než jste vy sám. Šéf je jen tak dobrý, jak dobré lidi si sežene," říká Michal.
A sám na sebe se miliardář umí podívat s nadhledem. "Jednou jsem četl fejeton Karla Čapka nazvaný Chvála vrtáků. Píše se tam, že díky lidem, kteří nic moc neumí, vznikl nejlepší vynález na světě - dělba práce. Prostě ti, kteří něco umí, to dělají a ostatní je pouze organizují," popisuje Michal s nadsázkou, jakou roli hraje v podnikání.
Pří řízení firmy je podle něj také důležité nezamotat se v detailech. "Během sympozia na Harvardu jsem se od tamního profesora dověděl, že se přesně neví, kdy byla univerzita založena. Ale důležité je, že založena byla," říká Michal. Z tohoto setkání si odnesl poučku, že pro fungování firmy je lepší jít přibližně kupředu, než bazírovat na drobnostech, které se mohou navíc časem ukázat jako chybné.
Pravda o neziskovkách: Provozují byznys s uprchlíky? - čtěte ZDE
Česko může sklouznout do nečekané recese. Kvůli rozhádaným politikům - čtěte ZDE
A jak poznat, že je firma úspěšná? "Běžně se stávalo, že rodiče chtěli, aby v Zentivě pracovaly jejich děti. To je podle mě určité kritérium úspěchu," věří Michal. A dnes to podle něj podobně může platit pro další podniky.
Velký rozhovor s Jiřím Michalem o jeho nových podnikatelských aktivitách, koníčcích, ale i o vzpomínkách na privatizaci Zentivy čtěte v aktuálním vydání týdeníku Ekonom. Koupit si jej můžete i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Eva Hníková



