Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Donáška květin až do domu, rezervace stolu v oblíbené restauraci nebo vstup do VIP salonků v letištních halách. Například takové nadstandardní výhody mohou kromě nulových bankovních poplatků čerpat ti majitelé běžných účtů, kterým na konto každý měsíc chodí statisíce korun a jejich zůstatky jsou milionové.

Takzvané prémiové účty už ale nejsou pouze doménou milionářů. Aby si banky udržely zákazníky, poskytují už výhody i těm méně movitým. "Lepší" zákazník je pro řadu z nich už ten, který má u banky úvěr v hodnotě půl milionu. Některým stačí jen pravidelný měsíční pohyb na účtu.

"Každá banka vidí segment prémiových klientů trochu jinak. U některých bank stačí, aby klientovi chodilo měsíčně na účet třicet čtyřicet tisíc korun, jiné mají tuto hranici nastavenou třeba na 100 tisíc korun," říká v rozhovoru pro týdeník Ekonom bývalý investiční bankéř Robert Chrištof, který je nyní obchodním ředitelem mBank.

Na mírnějších kritériích pro zhodnocení, kdo je a kdo není prémiový klient, se jistě podepsal i příchod malých bank, které klientům nabídly nulové poplatky za vedení a správu účtů i tuzemské bankovní operace. Právě to bylo totiž dříve doménou pouze prémiových účtů velkých bankovních společností.

K tomu, aby zákazník získal účet zdarma a platil minimální poplatky, stačí například u Raiffeisenbank a jejího eKonta Komplet měsíční příjem ve výši 15 tisíc korun. Zákazník musí současně realizovat měsíčně minimálně tři bankovní operace včetně výběrů z bankomatu a doporučit konto dvěma dalším známým.

Za těchto podmínek získává zlatou kartu Debit MasterCard Gold a k ní úrazové pojištění. U tohoto konta existuje také dříve pouze milionářská výsada, vstup do letištních VIP salonků zdarma nebo 30procentní slevy na nákupy v obchodech.

U České spořitelny (konto BLUE) je prémiovým zákazníkem ten, kterému na účet chodí 30 tisíc korun nebo jeho součet veškerých vkladů dosahuje minimální výše 500 tisíc korun. Jako vklad se počítají ale i úvěry nebo hypotéky, na "lepší" konto si tedy může sáhnout každý, kdo má u banky "půjčku" od této výše. Automaticky pak získá zlatou kartu Visa Gold a s ní i osobního bankéře, se kterým může konzultovat například své investice.

Na "milionářské" konto ale mají nárok často i ti, kteří nedokážou splnit podmínky bank. Musí si jej však zaplatit. Měsíční poplatek za propracovanější účet například u eKonta Komplet od Raiffeisenbank přijde zákazníky v případě splnění dvou prvních podmínek na 129 korun. Pokud nesplní ani jednu podmínku, zaplatí měsíčně 250 korun. Obecně se tyto poplatky za vedení účtu pohybují od 120 do 500 korun za měsíc.

Co banky v rámci operací často zpoplatňují i prémiovým klientům, jsou platby v cizích měnách. Za odchozí a příchozí europlatby si zpravidla účtují 100 až 250 korun. Zvýhodněni jsou ti klienti, kteří provádějí většinu operací přes internet. Za osobní výběry vklady na pobočkách bank se pak platí, přičemž částky se pohybují od 10 do 100 korun za jednu operaci. Zpoplatněny jsou třeba také výpisy zasílané poštou nebo duplikáty zlaté karty.

Typickými bonusy prémiových účtů jsou kromě nulových poplatků zlaté karty s cestovním pojištěním pro celou rodinu se slušným limitem pojištění léčebných výloh. Třeba Česká spořitelna nabízí ke zlaté kartě pojistný limit ve výši 3,5 milionu korun.

Samozřejmostí je i bankovní poradce, který klientovi radí, jak nejlépe uložit a zhodnotit vydělané peníze. Časté jsou také nižší úroky na spořících účtech a dalších bankovních produktech. Výjimkou nebývá ani volný vstup do letištních VIP salonků.

Klientům, kteří svými vklady dosáhnou na nejvyšší prémiové účty, pak banky zpravidla nabízejí službu s názvem Concierge, tedy asistenta, který například zamluví restauraci na večer, zorganizuje rodinnou oslavu narozenin, objedná lístky do divadla nebo zabookuje hotel v zahraničí.

Výhodné podmínky bez toho, aniž by rozlišovaly takzvané afluentní a běžné klienty, nabízejí i menší banky, jako je třeba mBank, Equa bank nebo Zuno. Jak již bylo řečeno, pro klienty jsou lákavé třeba nulovými poplatky.

Ani u nich už nejsou zlaté karty nedostupným artiklem, na rozdíl od prémiových kont velkých bank ale za ně musí zákazník často zaplatit. Připlatit si musí také za pojištění a nadstandardní "milionářské" služby ještě nejsou tak propracované. Přesto ale řada movitých klientů ukládá alespoň část svých peněz právě k nim.

"Klienti začali v posledních letech více diverzifikovat své finanční prostředky. Typický bonitní klient už nemá jednu banku, ale má jich víc. Na menší banky se možná začali obracet z toho důvodu, aby neukázali svým bankovním poradcům celý svůj majetek," domnívá se Robert Chrištof. Podle jeho odhadu představuje klientela s měsíčními příjmy nad 40 tisíc korun asi pětinu portfolia menších bank.

obalka Ekonom 2015 31Jaké jsou v současné době na trhu nejvýhodnější prémiové účty? Týdeník Ekonom porovnal nabídky všech bankovních společností na trhu a vybral pět TOP účtů. Chcete vědět, které to jsou? Odpovědi najdete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 30. Července.

Související