Téměř všechny banky lákají v současné době zákazníky na běžné účty zdarma. Přesto, že jejich nové tarify neznamenají úplný konec všech bankovních poplatků, volbou vhodného bankovního účtu je možné opravdu ušetřit nemalé prostředky. Ze srovnání, které najdete v novém čísle Ekonomu, vyplývá, že díky změně bankovního účtu mohou zákazníci snížit poplatky až o sedm tisíc korun za rok. Jen na platbách za vedení účtu se dají ušetřit téměř dva tisíce

První, co by si měl ale zákazník při výměně bankovní společnosti uvědomit, jsou jeho dosavadní návyky. Měl by si tedy zesumírovat, jak často vybírá z bankomatu, zdali je pro něj důležitá pobočková síť nebo jak často využívá zahraniční platební operace. Každý z bankovních účtů totiž cílí na trochu jiné skupiny klientů.

Asi nejjednodušší cestou, jak si porovnat jednotlivé nabídky a zvolit bankovní účet "na míru", jsou kalkulátory spotřebitelských účtů. Mezi nejznámější patří například bankovnipoplatky.com, finparada.cz nebo chytryhonza.cz. Spočítat výši bankovních poplatků lze také na stránkách samotných bankovních společností.

"Do kalkulátoru zadáte všechny potřebné údaje, jako je měsíční obrat nebo průměrný zůstatek na účtu. Systém se vás zeptá, jak často a kde vybíráte z bankomatu nebo jaké jsou vaše zahraniční operace. Poté se vám rozbalí nabídka nejvhodnějších účtů," říká zakladatel serveru bankovnipoplatek.com Patrik Nacher.

"Obecně se třeba ví, že mBank je bez poplatku, zdarma jsou ale jen tři výběry z bankomatu, každá další je za 35 korun. Pokud se zákazník nechce přizpůsobit, vybere si třeba Equ, u ní ale musí splnit podmínku pravidelného měsíčního příjmu," dodává.

Pokud zákazník "svůj" účet nalezl, má už to nejtěžší za sebou. Samotný přechod je totiž poměrně jednoduchý, a to zejména díky takzvanému Kodexu mobility. Ten platí pro většinu bank, které se tím zavazují k bezproblémovému "propuštění" zákazníka ke konkurenci.

Nutná je ale osobní návštěva nové banky, kde klient podepíše smlouvu a pověří ji zprostředkováním přechodu. Všechny administrativní záležitosti banka vyřídí zpravidla do 14 dnů. Zákazník se nemusí bát ani sankcí za odstoupení od smlouvy s původní bankovní společností. Za zrušení účtu banka podle zákona o platebním styku nesmí požadovat poplatek.

"Jediným úkolem zákazníka je informovat svého zaměstnavatele nebo své odběratele o změně účtu, pokud má nějaké inkaso, tak informovat i společnosti, u kterých probíhá platba inkasem. A jelikož se jedná o administrativní proces, je třeba v internetovém bankovnictví zkontrolovat, jestli se řádně převedly všechny trvalé příkazy a nestala se administrativní chyba," upozorňuje prezident Asociace finančních poradců České republiky Vladimír Švorba.

Přechod je komplikovanější v tom případě, kdy zákazník vedle běžného účtu u banky využívá další služby, jako je úvěr nebo hypotéka. U některých bank je totiž výhodnější úrok podmíněn vedením běžného účtu.

Podle údajů Asociace finančních poradců je v Česku v současné době vedeno asi 12 milionů běžných účtů domácností. K menší bankovní společnosti ale zatím přešel jen zlomek zákazníků. Údaje jednotlivých bank ukazují, že pro změnu se zatím rozhodlo 1,7 milionu klientů. Nejvíce z nich mezi malými bankovními společnostmi zatím získala mBank, která eviduje přes půl milionu zákazníků. Následují s 480, respektive 350 tisíci běžnými účty Fio banka a Air Bank. Celkem 250 tisíc klientů má banka Zuno, účet u Equa bank doposud zřídilo 135 tisíc lidí.

- Jaké poplatky si banky účtují u kont, o kterých říkají, že jsou zdarma?

- Který tarif se hodí pro výběry z bankomatů a který pro výběry na pobočce nebo zahraniční transakce?

To a mnohem více se dočtete ve velkém tématu o bankovních poplatcích v novém čísle týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 30. dubna. Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.

Související