Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
- Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.
- V letech 1982 až 1989 na VŠE pracoval jako asistent, zároveň působil v Ekonomickém ústavu Akademie věd.
- V roce 1992 nastoupil do Státní banky československé, kde byl členem bankovní rady a viceguvernérem.
- V ČNB se věnoval především přípravě a provedení měnové odluky při dělení Československa. Působil i jako poradce Mezinárodního měnového fondu.
- Do České spořitelny přišel v roce 2000. Postupně působil jako hlavní ekonom nebo člen představenstva. V roce 2011 se stal generálním ředitelem.
Když jsme spolu mluvili před dvěma lety o konkurenci nových, tehdy nastupujících bank, říkal jste, že se ukáže, zda tu budou i za pár let. Dnes jsou mBank i Air Bank v zisku a Česká spořitelna rozjela kampaň očividně zacílenou na Air Bank. Začali jste malé nové banky brát jako vážnou konkurenci?
Konkurenci beru vždy vážně. Nepatřím k těm, kteří kohokoliv a priori podceňují. Navíc pro sektor je vždy dobře, když se objeví někdo, kdo přinese novinky, z nichž se trh může poučit. Skutečně zdatný konkurent je požehnáním pro celý sektor.
Nízkonákladové banky jím nejsou?
Před dvěma třemi lety jsem si od příchodu nových bank na trh sliboval, že konkurence ukáže něco nového, z čeho by se celý sektor mohl poučit. Mým velkým zklamáním je, že se to nenastalo.
Čím si vysvětlujete, že přesto mají úspěch u lidí? Už mají kolem 1,5 milionu klientů... Ti šli jen za cenou?
Česká posedlost cenou je obrovská. A neplatí to jen pro bankovní sektor, je všude. Potvrzují mi to všichni naši korporátní klienti, kteří pracují pro retail. Lidé se odklánějí od značek k akční nabídce.
Tvrdíte, že se k vám ale někteří klienti vracejí. Čím je nové banky zklamaly?
Důvodů je více. Za prvé, cenová výhodnost často neplatí paušálně a je podmíněna věcmi, které nejsou úplně zřetelné z marketingu. Další argument – nenašli tam vztah, který měli vytvořený u nás. Tedy vztah s někým, kdo umí poradit. Říkají to běžní lidé i firemní klienti.
Jinými slovy jim chybějí i pobočky, kam by se mohli dojít poradit?
Ano. Nové banky, ostatně jako všechny, nabízejí elegantní internetové bankovnictví, samoobslužné zóny nebo stroje, ale někdy potřebujete mít někoho, kdo se o vás postará, když jste v problémech. A řešení se těžko hledá v internetovém bankovnictví.
Jen on-line bankovnictví tedy nestačí?
Jsem obrovský fanda digitalizace bankovnictví, do kterého mimochodem investujeme velké prostředky. Dokonce tvrdím, že základ, kostra bankovnictví do budoucna bude muset být plně digitální. Čili když nebudete mít zájem jít na pobočku a budete se chtít cokoli dozvědět, udělat jakoukoli transakci nebo cokoli koupit, budete mít u dobré banky možnost udělat každou z těchto tří věcí on-line od začátku do konce na místě, kde jste. To je základ. A nad tímto základem některé banky vybudují i systém interaktivních míst, kde budete moci řešit další věci. Nebo jen zajít posedět na kafe.
Místo nulových poplatků chcete nabídnout jiné výhody. Třeba prodej levných energií. V jakém je to stadiu?
Ve stadiu intenzivní přípravy. Prošli jsme pilotem, který byl velmi úspěšný. Testovali jsme službu na zaměstnancích, ale i na klientech a dopadlo to lépe, než jsem očekával. Možnosti ušetřit peníze se ukázaly pro lidi jako velmi zajímavé. To je cesta, kterou půjdeme.
- Jak se Česká spořitelna připravuje na digitální bankovní revoluci?
- Jak se změní role bankéřů?
- A jak se ekonomické oživení podepsalo na úspěšnosti firem při žádostech o úvěr?
Odpovědi najdete ve velkém rozhovoru se šéfem České spořeitelny Pavlem Kysilkou v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Objednat si jej můžete i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání i na iPadu a iPhonu a tabletu Samsung.