Když správní rada mamutího řetězce Tesco letos v létě lákala Davida Lewise, aby se stal jeho generálním ředitelem, neváhal ani chvíli a nabídku přijal. Byl si přitom dobře vědom náročnosti tohoto úkolu, neboť kdysi průkopnický maloobchodní podnik měl poslední tři roky na domácím britském trhu značné obtíže. Ale jako úspěšný manažer společnosti Unilever, kde působil dvacet sedm let, získal Lewis pověst mezinárodně ostříleného odborníka zejména na marketing a restrukturalizaci.

Kvůli nemilosrdnému snižování nákladů získal u britsko-nizozemské firmy Unilever přezdívku "drastický Dave". Rozhodně netrpěl, pokud jde o své řídicí schopnosti, falešnou skromností. A právě takového šéfa Tesco v dané chvíli potřebovalo jako sůl. Pro Lewise je to jeden z vůbec nejvyšších manažerských postů v Británii. Původně měl do Teska nastoupit od letošního října, ale po nuceném odchodu neúspěšného bývalého generálního ředitele Philipa Clarkea správní rada doznala, že příchod Davida Lewise nesnese odkladu, a přesvědčila ho, aby horké žezlo přejal už o měsíc dřív.

Ani se však v čele Teska ještě neohřál, a už necelé tři týdny po nástupu vypukl skandál, jejž týdeník The Economist označil za "černou díru" v účetnictví řetězce. Vedení muselo oznámit, že nadhodnotilo o 250 milionů liber (8,75 miliardy Kč) zisk za první pololetí fiskálního roku (od února do srpna 2014). O několik dní později už tato částka vyskočila na 263 milionů liber. Podle analytiků řetězec zřejmě zaúčtoval příjem za zboží, které ještě nebylo prodáno, a zároveň podhodnotil náklady, které už byly uhrazeny.

Skoro každého šéfa by taková "jobovka" na samém začátku kariéry jistě zcela vykolejila. David Lewis sice přiznal, že byl šokován a projela jím prý bolest až do žaludku. Ale jako maratonský běžec a "železný muž" v trojboji si zachoval chladnou hlavu a začal rychle a racionálně jednat.

TAJEMNÝ INFORMÁTOR

"Nepamatuji si, kdy jedno jednání skončilo a druhé začalo. Ale okamžitě jsem ustavil krizový tým, informoval správní radu a jejího předsedu, najal externího auditora (Deloitte) a řadu právních a finančních odborníků," líčí Lewis. Jak se vlastně dozvěděl o "černé díře" v účetnictví? Právě diskutoval s marketingovými manažery o strategii Teska na vánoční prodej, když mu zavolal šéf právního oddělení. A ten mu za několik minut předal devastující dokumenty. Podivné bylo, že se účetní chyby nenašly při normální interní podnikové kontrole, přišel na ně anonymní informátor (whistleblower). Podle Lewise "osoba, která na toto odhalení upozornila, měla přehled o tom, jak vysoké bylo nadhodnocení zisku. Byl to jistě manažer v tak vysoké pozici, že měl přístup k údajům, na jejichž základě měl možnost chyby najít." Zatím se nepodařilo zjistit, kdo ten informátor je.

Jako by tento skandál nestačil, právě v oněch napjatých dnech byl do Londýna dopraven nový drahý firemní tryskáč pro manažery Teska, který přes špatné hospodářské výsledky objednal předchozí management. Lewis okamžitě rozhodl jej co nejrychleji prodat. Už totiž nabídl k prodeji za 35 milionů dolarů dosud užívaný luxusní podnikový tryskáč, který v květnu 2008 koupil tehdejší šéf sir Terry Leahy.

Než se Lewis usadil do šéfovského křesla podniku, který v celém světě zaměstnává na 600 tisíc lidí, dojednal si podle listu Financial Times, že vedení ještě před jeho nástupem zveřejní všechny případné negativní zprávy o Tesku. Kdyby nebylo onoho tajemného autora zprávy o černé díře, zřejmě by se na účetní chyby přišlo až za nějakou dobu a daly by se možná uvnitř podniku nějak "kreativně" napravit. Jenže Tesco muselo vyjít s pravdou ven. A kriminálního vyšetřování se ujal britský Úřad pro závažné podvody a další regulační orgány.

Nový šéf David Lewis se ovšem snažil celou věc bagatelizovat. Jak prohlásil, "pokud jde o chybu v účetnictví, je to jen otázka časování dat, nikdo z toho nic nezískal. Nikdo nedostal za toto účetní období bonus, a to ani nepřímo." Podle jeho názoru šlo tedy zřejmě o nevědomou chybu. Přesto však na hodinu propustil osm vysoce postavených manažerů, kteří podle něho nesli za skandál odpovědnost.

O SKANDÁLU AŽ PO ŠESTÉ VEČER

Hrozilo, že Lewis nestačí kvůli řešení skandálu včas vypracovat novou strategii, která by řetězec vrátila do časů, kdy byl miláčkem maloobchodního odvětví. A přitom na něj byl vyvíjen silný tlak, aby s novým byznysplánem byl hotov co nejdříve. "Klíčové pro mne bylo," řekl nový šéf, "abych se osvobodil od této události (tedy od účetnické chyby) a mohl se nadále plně věnovat přehodnocení a reorganizaci podniku. A proto jsem nezrušil ani jedinou věc, kterou jsem si naplánoval: jít po obchodech, seznámit se do podrobností s podnikem. A až po šesté večer jsem se začal zabývat problémy kolem vyšetřování záležitosti Úřadem pro závažné podvody. Má žena Helena žertovala, že mne v příštích šesti měsících neuvidí," uvedl.

Jak prohlásil, v počáteční fázi svého šéfování usiloval o to, aby se každý zaměstnanec Teska znovu na vše díval očima zákazníka: "Pokouším se pohnout s věcmi tak, aby si podnik udělal čas na služby, dostupnost a kvalitu zboží."

Pro srovnání s rivaly na trhu si Lewis udělal i soukromý průzkum. "Naši sousedé se ptali mé ženy, proč se kolem našeho domu točí dodávkové služby našich konkurentů. My jsme si takhle testovali potraviny, které prodávají," vysvětlil.

Je zajímavé, že správní radě Teska ani investorům nevadilo, že David Lewis nemá žádné zkušenosti z maloobchodního odvětví. Usoudili totiž, že jako vrcholný manažer společnosti Unilever měl o jednotlivých řetězcích včetně Teska dokonalý přehled. Jako představitel velkého dodavatele s jejich manažery často jednal a znal jejich sílu i slabosti.

"Nemá sice bezprostřední zkušenosti z maloobchodu, ale jako velký dodavatel jistě ví, jak vyhrát cenovou válku s diskontními rivaly a jakým problémům dnes Tesco ve Spojeném království čelí," usoudil odborník na toto odvětví Nick Bubb. List Guardian o Lewisovi napsal, že je tou pravou osobností, která dobře a s přehledem povede řetězec.

A proč volba po odchodu neúspěšného šéfa Clarkea padla na Davida Lewise? Doporučil a prosadil ho Patrick Cescau, člen správní rady Teska, který kdysi pracoval jako šéf divize společnosti Unilever, a dokonale proto zná Lewisovy řídicí schopnosti. V Unileveru byl nynější šéf Teska považován za manažerskou hvězdu, napsal list Guardian.

WARREN BUFFETT PŘIZNÁVÁ CHYBU

"Drastický Dave" má všechny předpoklady, aby vytáhl stále největší britský obchodní řetězec z krize. Po odhalení "černé díry" však bude získávat důvěru investorů a finančních ústavů mnohem obtížněji. Tesco přitom tíží dluh 16 miliard liber a analytici soudí, že bude muset prodat některá aktiva a případně akcionářům nabídnout nové akcie. Kdo si je však koupí?

Lewis dostal další ránu do vazu od nejproslavenějšího světového investora Warrena Buffetta. Ten v listopadu prohlásil, že jeho investice do Teska byla "moje obrovská chyba". Kapitál do Teska ovšem vložil v březnu 2006, kdy bylo na vrcholu podnikatelského úspěchu. Buffetta přesvědčilo to, že tehdejší vysoce oceňovaný šéf Terry Leahy právě v onom roce zahájil expanzi do Spojených států. A očekávalo se, že tam bude svým novátorstvím opakovat zázrak, kterého dosáhl v Británii, kde se stal jedničkou na trhu a strhl z trůnu jiné řetězce, například Sainbury's či Marks & Spencer.

To proto, že původně marketingový ředitel se rozhodl neimprovizovat, ale vycházet z dokonalé znalosti trhu. Zavedl věrnostní program Clubcard jako součást nákladného počítačového systému. Věděl, co přesně si jednotliví zákazníci kupují v obchodech Tesco v různých částech Británie. A dokonce dodavatelům, jako byl třeba Unilever, kde pracoval David Lewis, draze prodával podrobné informace o tom, jaké zboží půjde mezi spotřebiteli na odbyt.

Jenže tyto zkušenosti se kupodivu ve Spojených státech nechytily. Americký řetězec Fresh & Easy, který Leahy koupil, nevydělal ani cent. A přesto se Buffett rozhodl ještě v roce 2012 zvýšit svůj podíl v Tesku na 5,08 procenta, což představovalo částku 2,1 miliardy dolarů. Loni Philip Clarke, nástupce Terryho Leahyho, tento americký řetězec odepsal s 1,2miliardovou ztrátou. Jinde v zahraničí, například v Česku, mělo Tesco šťastnější ruku.

KDO ZA TO MŮŽE?

Nyní mnozí analytici svádějí vinu za snížení podílu Teska na britském trhu na Philipa Clarkea. Jenže podle agentury Bloomberg se na neblahém vývoji tohoto řetězce zřejmě podepsal už Terry Leahy, jakkoli měl pověst titána britského podnikatelského úspěchu. Finanční a hospodářská krize, která vypukla v celém světě od podzimu 2008, odhalila slabiny i tak obdivuhodného podnikatelského modelu, který Leahy vytvořil. Nestačil na agresivní expanzi dvou německých diskontních řetězců Aldi a Lidl, které nabízely Britům levné, a přitom kvalitní zboží. Je docela možné, že tento nápor byl jedním z hlavních důvodů, proč se v březnu 2011 vzdal pozice šéfa Teska. Leahymu bylo teprve 55 let, což je pro manažery jeho formátu zpravidla věk na nejzdařilejší období kariéry.

Novému šéfovi Teska Davidu Lewisovi je teprve 49 let a je plný energie. Svůj manažerský talent uplatnil a rozvinul ve společnosti Unilever. A osvědčil se všude, kam byl v tomto kolosu postaven. V Británii, Jižní Americe, Indonésii a střední i východní Evropě. Například v Indonésii, kde koncem devadesátých letech byla na trhu složitá situace, zvedl za tři roky tržby o 30 procent. Když byl v roce 2007 jmenován šéfem Unileveru pro Spojené království a Irsko, zvýšil tržby a zisky nejen dovedným marketingem, ale také drsným programem úspor - náklady snížil o 40 procent.

Jak se nový šéf osvědčí v Tesku? "Nejsem tak naivní, abych nezaregistroval ztrátu pozic mezi britskými zákazníky. Ale reputaci nezískáte tím, co říkáte, ale tím, co děláte. Pokud chceme získat zpět svou pověst, musíme změnit naše chování." Jak toho dosáhnout, to je pro "drastického Davea" veliká výzva.

 

Miroslav Prchal
spolupracovník redakce


DAVID (DAVE) LEWIS (49)

Narodil se v roce 1965 v Anglii.

V roce 1987 absolvoval bakalářské studium podnikání na Trent Polytechnic. V roce 2002 dálkově vystudoval pokročilý manažerský program na Harvard Business School.

V roce 1987 nastoupil do britsko-nizozemské společnosti Unilever v Londýně, kde setrval až do roku 2014.

V roce 1992 dosáhl velkého úspěchu v marketingu značky Dove v Británii. O rok později se stal provozním ředitelem Unileveru v Británii.

Od roku 1996 pracoval jako marketingový ředitel v Jižní Americe (Argentina, Paraguay a Uruguay).

Od roku 1999 řídil jako výkonný ředitel pobočky Unileveru v Indonésii. Za tři roky zvedl tržby o 30 procent.

V roce 2002 se stal viceprezidentem Unileveru ve střední a východní Evropě.

V roce 2005 se vrátil do Británie a pracoval jako výkonný ředitel divize osobní péče a péče o domácnost.

V roce 2007 byl jmenován šéfem Unileveru pro Spojené království a Irsko.

V roce 2011 se stal prezidentem divize produktů osobní péče a péče o domácnost v ústředí Unileveru.

Předtím, než se letos v červenci 2014 rozhodl přijmout nabídku stát se generálním ředitelem obchodního řetězce Tesco, byl považován za jednoho z kandidátů na šéfa Unileveru po případném odchodu dosavadního generálního ředitele Paula Polmana.

V čele řetězce Tesco činí jeho základní roční plat 1,25 milionu liber (43,75 milionu Kč).

 

TESCO PLC

Největší britský a nadnárodní maloobchodní řetězec se sídlem ve městě Cheshunt.

K jeho podnikům patří Tesco Stores, Tesco Bank a Tesco Mobile.

K březnu 2014 měl 6784 prodejen.

Kromě Velké Británie operuje ve 13 zemích světa, včetně Česka.

V Česku, kam vstoupil v roce 1996, provozuje mj. 232 obchodů, 19 čerpacích stanic a sedm obchodních center. Má zde 14 tisíc zaměstnanců.

V roce 1919 firmu v Londýně založil bývalý vojenský pilot Jack Cohen. Jeho motem bylo "Nemůžeš obchodovat, pokud sedíš na zadku."

V loňském fiskálním roce (do 21. února 2014) činily jeho tržby 70,9 miliardy liber (2,48 bilionu Kč). Čistý zisk klesl na 124 miliony liber.

Zaměstnává 597 784 lidí (2013).

Zdroj: Wikipedia, Bloomberg

 

Jako úspěšný manažer společnosti Unilever, kde působil dvacet sedm let, získal Lewis pověst mezinárodně ostříleného odborníka zejména na marketing a restrukturalizaci. Kvůli nemilosrdnému snižování nákladů si vysloužil přezdívku "drastický Dave".


Foto: Reuters

Související