V obchodním centru Trang Tien Plaza ve vietnamském hlavním městě Hanoj se večer občas odehrává zajímavá podívaná. Páry oblečené ve svatebních šatech pózují fotografům před nasvětlenými výlohami obchodů, v nichž Salvatore Ferragamo, Louis Vuitton a Gucci nabízejí určitý druh romantické kulisy, kterou obvykle představuje moře či hory. Ženy na sobě nemají lodičky od Ferragama s typickými mašlemi, a přes rameno se jim nehoupe kabelka od Vuittona. Nemohou si je dovolit. Tran Van Cuon, který v továrně Samsungu sestavuje mobilní telefony, zde se svojí snoubenkou pózoval v hnědém obleku s motýlkem, které ho přišly v přepočtu na 3300 korun. Doufá, že někdy do tohoto obchodního centra zavítá jako zákazník. To, že v relativně chudé a oficiálně socialistické zemi narazíme na tento ostrůvek evropského luxusu, není až tak překvapující. Luxusní artikl, jako je například hedvábí, urazil během dlouhých století velké vzdálenosti a i moderní výrobci luxusního zboží hledají již více než 100 let bohatství na nových místech. Blízký východ oplývající zásobami ropy se od 60. let 20. století stal magnetem pro drahé šperky z ciziny. V 70. letech se nenasytnými spotřebiteli stali Japonci. Dnes se uvádí, že dvě pětiny Japonců vlastní výrobky značky Vuitton. A nyní se luxusem opájejí v Číně.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



