V obchodním centru Trang Tien Plaza ve vietnamském hlavním městě Hanoj se večer občas odehrává zajímavá podívaná. Páry oblečené ve svatebních šatech pózují fotografům před nasvětlenými výlohami obchodů, v nichž Salvatore Ferragamo, Louis Vuitton a Gucci nabízejí určitý druh romantické kulisy, kterou obvykle představuje moře či hory. Ženy na sobě nemají lodičky od Ferragama s typickými mašlemi, a přes rameno se jim nehoupe kabelka od Vuittona. Nemohou si je dovolit. Tran Van Cuon, který v továrně Samsungu sestavuje mobilní telefony, zde se svojí snoubenkou pózoval v hnědém obleku s motýlkem, které ho přišly v přepočtu na 3300 korun. Doufá, že někdy do tohoto obchodního centra zavítá jako zákazník. To, že v relativně chudé a oficiálně socialistické zemi narazíme na tento ostrůvek evropského luxusu, není až tak překvapující. Luxusní artikl, jako je například hedvábí, urazil během dlouhých století velké vzdálenosti a i moderní výrobci luxusního zboží hledají již více než 100 let bohatství na nových místech. Blízký východ oplývající zásobami ropy se od 60. let 20. století stal magnetem pro drahé šperky z ciziny. V 70. letech se nenasytnými spotřebiteli stali Japonci. Dnes se uvádí, že dvě pětiny Japonců vlastní výrobky značky Vuitton. A nyní se luxusem opájejí v Číně.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později