V Zuffenhausenu se rozhodli vrátit ke kořenům. Jejich model 911 píše historii už 40 let. Verze Targa byla vždy považována za jednu z nejhezčích, i když v posledních generacích už místo možnosti stáhnout střechu dostala jen posuvné střešní okno. Nyní se ale vrací s novým designem i zajímavým systémem stahování střechy.
Vozy se systémem Targa jsou už prakticky zapomenutou kategorií. Dříve ale byly oblíbené třeba v Americe, kde některá auta nabízela možnost sundat panel střechy nad řidičem, a užít si tak alespoň částečně pocit jízdy s nebem nad hlavou. Výhodou bylo, že byla pevnější než kabriolety, protože o tuhost vozu se staral oblouk za hlavami cestujících. Porsche je jeden z mála posledních výrobců, který si tento model zachoval v nabídce dodnes, takže si může majitel užít obdivné pohledy kolemjdoucích, když spustí nezvyklý mechanismus střechy do pohybu.
Porsche 911 Targa se pozná na první pohled. Jeho znamením je totiž výrazně tlustý B sloupek ve stříbrném provedení. Ten je právě součástí zpevňujícího oblouku. Nad cestujícími je umístěna plátěná střecha. Dalším výjimečným detailem je kompletně prosklená zadní část vozu. Všechny tyto prvky se po stisknutí tlačítka dají do pohybu a předvedou 18 sekund trvající divadlo koordinovaných pohybů. Auto v tu chvíli musí stát, což je jednou z nevýhod oproti klasickým kabrioletům, které většinou mohou střechu nasazovat i během pomalé jízdy.
Targa se prodává ve dvou verzích 4 a 4S, což znamená, že na rozdíl od kabrioletu je vybavena pohonem všech kol. Řidič jeho činnost může kontrolovat na displeji umístěném v jednom z budíků v přístrojovém štítu. Zkoušená verze Targa 4 má plochý šestiválec s objemem 3,4 litru a výkonem rovných 350 koní. Právě s jízdou bez střechy nad hlavou vynikne jeho typický zvuk, který má sice daleko k dunivým osmiválcům, zato je ale klasickým Porsche zvukem s jadrnou notou.
Auto je schopné vystřelit z nuly na stovku za pět sekund. Maximální rychlost má hodnotu 280 km/h. Pokud by se přece jen někdo chtěl přiblížit více bájné hranici 300 km/h, musí sáhnout po modelu 4S, který jede 296 km/h.
Porsche 911 se už několikrát v různých verzích objevilo v testech Ekonomu a vždy je bylo nutné pochválit za dokonale vyvážené jízdní vlastnosti. Čtyři desetiletí pilování jízdy s vozem, který má motor i pohon vzadu, se projevují i na tomto modelu osazeném pohonem všech kol. Dokonale přesné a komunikativní řízení je zřejmě hned po Ferrari nejlepším, jaké lze ve sportovním voze vůbec dostat. Podvozek sice nabízí i nastavení tuhosti tlumičů, nicméně už v základu je vyvážený tak, aby auto absolutně poslouchalo i při té nejostřejší jízdě na okresních silnicích nebo na okruhu.
Testovaný model dostal do výbavy automatickou převodovkou PDK s velkými pákami pod volantem k manuálnímu řazení. Ačkoli je Targa oproti kupé o 110 kilogramů těžší, neztratila nic ze svých pověstných jízdních vlastností. Jediným neduhem, který Ekonom během testu zaznamenal, bylo vrzání vycházející z míst, kde se zadní okno stýká s ochranným obloukem. Zvuky se objevovaly při jízdě po městských ulicích.
Porsche 911 Targa dělá radost tím, že vrací tradici. Je díky tomu nevšedním modelem, který může posloužit těm, kteří nechtějí klasický kabriolet, ale čas od času by si přece jen bez střechy rádi vyjeli. Je ale nutné počítat s tím, že oproti kabrioletu i kupé si bude muset majitel pár set tisíc korun připlatit.
Tabulka technických parametrů
Porsche 911 Targa 4
Motor: zážehový atmosférický šestiválec
Objem: 3436 ccm
Výkon: 257 kW (350 k)
Toč. moment: 390 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5,0 s
Max. rychlost: 280 km/h
Komb. spotřeba: 8,7 l/100 km
Rozměry: 4491 x 1852 x 1298 mm
Cena: 3 207 000 korun včetně DPH
Místo řidiče je dokonale zpracované a zaměřené na zážitek.
Porsche, to je hodně budíků s dominantním otáčkoměrem.
Ke sportovnímu vozu patří velká kola s výraznými třmeny brzd.
Mechanismus střechy se ovládá tlačítky na středovém panelu.
Targa je kompromisem mezi kupé a kabrioletem.
Foto: Jan Markovič