Volkswagen letos na český trh poslal rovnou dva elektromobily. Malý městský e-up! a větší hatchback nižší střední třídy e-Golf. Ekonom testoval první z těchto vozů. Ukázalo se, že autíčko na elektřinu umí být ve městě velmi zábavné. Bez patřičných dotací ale bude stále jen hračkou pro zámožnější klientelu.

Pohledný, hbitý a bez přímých emisí. Takový je Volkswagen e-up!, malý elektromobil připravený na městské cestování. Řidiče láká k usednutí už jen povedeným designem, který vychází z pětidveřové verze standardního modelu. Rozdíl je na první pohled jen v detailech, jako je třeba chromovaná linka mezi světly, modře podbarvené logo nebo LED pro denní svícení vytvářející bumerangovitý efekt na okraji nárazníku.

Vnitřek elektromobilu je opět shodný s běžným modelem, navíc jde o poměrně dobře vybavený kus. A tak nechybí navigace od Garminu nasazená na aktivní držák (s dobíjením systému), která poslouží také jako palubní počítač informující o nejdůležitějších provozních datech. Výhodou je, že ji lze snadno odejmout, tudíž se není potřeba bát krádeže. Kabina vozu je příjemným prostředím, minimálně pro dva cestující vpředu, kteří si tu užijí na danou třídu nadstandardně velké množství místa. V mírách šířky kabiny totiž up! spolu se svými sourozenci Seatem Mii a Škodou Citigo vyniká nad ostatní konkurenci. Příjemné jsou také sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou. Vzadu je pak už ale jasné, že místa na rozdávání rozhodně nebude. Up! nelze pochválit za několik ergonomických nepříjemností, jako je nutnost stahovat okénko spolujezdce pouze na jeho straně, nebo okno na zadních dveřích, které je jen vyklápěcí, nikoli stahovací.

Přední kola vozu roztáčí elektromotor, který na ně posílá přes jednostupňovou převodovku výkon 80 koní a hlavně vysoký točivý moment 210 Nm. Výhodou elektrického pohonu je fakt, že se motor roztočí do vysokých otáček téměř okamžitě, takže silný zátah přijde na povel. Po nastartování není nic slyšet, auto informuje o připravenosti k jízdě raději akustickým signálem. V nízkých městských rychlostech je jízda v elektromobilu přímo opojná. Řidič se totiž vyrovnává s faktem, že neslyší nic kromě jemného svistu pneumatik nebo okolního vzduchu. Reakce na sešlápnutí plynu je tak prudká, že se auto dostane na 50 km/h za několik vteřin. Mimo město se už pak musí více snažit a na dálnici prakticky nestíhá.

Volkswagen slibuje dojezd až 160 kilometrů, u elektromobilů jde ale o údaj velmi závislý na reálném používání. V tomto směru je potřeba e-up! pochválit, s plnými bateriemi bylo možné ujet okolo 150 kilometrů. Dojezd ale může snížit řada faktorů. Jde nejen o okolní teplotu nebo rychlost, ale třeba i klimatizaci. Její zapnutí ho sníží o 20 kilometrů. Naopak při zařazení režimu B na převodovce dochází k rekuperaci elektřiny, a to tak silně, že v mnoha případech není potřeba používat brzdy.

Auto lze dobíjet přiloženými kabely buď z klasické domácí zásuvky, nebo z rychlonabíječky. Těch je ale v Česku jen pár. Doma se auto podle měření Ekonomu nabije za zhruba osm hodin. Ve městě lze využít nabíječky třeba v nákupních centrech. Za dvě hodiny se autu podařilo prodloužit dojezd o 40 kilometrů. Na veřejné stanice ale pozor, může se stát, že budou mimo provoz, nebo budou mít problém s konkrétním vozem, což se stalo i během testu. Proto není dobré se na ně úplně spolehnout. Naštěstí Volkswagen nabízí v případě vybití baterie odtah zdarma. I tak ale VW e-up! lze doporučit jen zapáleným nadšencům do nových technologií s tučným kontem. Elektromobil totiž stojí bezmála 600 tisíc korun.

 

Tabulka technických parametrů
Volkswagen e-up!

Motor: synchronní elektromotor
Výkon: 60 kW (82 k)
Toč. moment: 210 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 12,4 s
Max. rychlost: 130 km/h
Komb. spotřeba: 11,7 kWh/100 km
Rozměry: 3540 x 1645 x 1477 mm
Cena: 599 900 korun včetně DPH

 

Kabina neprošla žádnými změnami. Zpracování je na úrovni.

Odnímatelná navigace Garmin poslouží i jako palubní počítač.

Řazení je stejné jako s běžným automatem. Režim B rekuperuje energii.

Vysoký točivý moment motoru nechá občas přední kola proklouznout.

Místo nádrže zásuvka. Výrobce dodává dva kabely pro běžné i rychlé dobíjení.

Související