Podnik vedený 69letým Miroslavem Fialou má zásadní problémy: staré zakázky docházejí a nové se nedaří získat. Připomeňme, že Škoda JS se v čele česko-ruského konsorcia ucházela o dobudování dvou bloků Temelína a její šéfové věřili v úspěch. Jenže ČEZ v letošním dubnu soutěž zrušil.

Největší zakázka, zahrnující dodávku reaktorů a řídicích systémů pro dva nové bloky jaderné elektrárny ve slovenských Mochovcích, je prakticky hotová. A miliardový kontrakt od skupiny ČEZ na výměnu systémů kontroly a řízení v elektrárně Dukovany končí za dva roky.

Z větších zakázek tak podniku zbudou zakázky na údržbu reaktorů v českých jaderných elektrárnách a prestižní, i když svým rozsahem spíš okrajové, dodávky pro francouzský koncern Areva. A to na přežití podniku s 1200 zaměstnanci stačit nebude.

Vedení podniku přesto neztrácí naději. "Stávající bloky pokračují v provozu a potřebují vyměnit komponenty, zajistit bezpečný servis a uskladnit použité palivo. Servis jaderných elektráren činí zhruba 15 procent našeho objemu tržeb a má největší potenciál růstu," odpověděl vedoucí marketingu Škody JS David Pavlis.

Jiného názoru je stoprocentní vlastník, ruský strojírenský holding OMZ. Jeho šéfové v minulých letech několikrát vyzvali vedení Škody JS, ať zapomene na "vzdušné zámky" v oboru jaderné energetiky a zaměří se na perspektivní oblast zpracování ropy, kde má OMZ zakázek poměrně dost.

Česká firma se po dlouhém váhání začíná tomuto tlaku podvolovat. "Již od počátku roku 2013 působí jako součást obchodního úseku útvar zaměřený na oblast zařízení pro rafinerský a petrochemický průmysl. V současnosti již běží výroba zařízení na základě prvních kontraktů uzavřených tímto útvarem na ruském trhu," reagoval Pavlis.

obalka Ekonom 322014Více v aktuálním vydání týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu iPhonu, tabletuSamsung a dalších zařízeních se systémem Android.

Související