Na českých silnicích však budou nadále přibývat hlavně žíznivé dovážené ojeté vozy a nové koráby silnic "pro úspěšné", které jsou dobré hlavně k tomu, aby na parkovišti zabíraly dvě místa, a tím všem ukazovaly, kdo je tady pánem.

Nicméně není třeba mít obavy, že by se úsporná auta v Evropě neprodávala. Zvládnou to původní členové Evropské unie. Některé národy tolik nepodléhají dojmu, že co je obrovské, to je také rozumné. Ne všude bydlí nejbohatší v satelitech a proplétat se palácovou čtvrtí v mamutím SUV není pohodlné. Hlavní důvod, proč se v západních státech prodávají ekologičtější vozy, spočívá ovšem ve vládních zásazích.

Mezi významnějšími západoevropskými státy není ani jeden, který by v této oblasti nedělal vůbec nic. Například v Rakousku existuje daň ze spotřeby paliva, která je splatná při první registraci. V Německu se platí provozní daň, jež se skládá ze základní částky a daně za CO2; auta s nejnižšími emisemi jsou osvobozena. Dánsko má roční provozní daň založenou na spotřebě paliva, přičemž rozpětí mezi úspornými a žíznivými auty je propastné. Podobně je to na Maltě i na Kypru.

Francie odměňuje sešrotování auta staršího 15 let při současné koupi úsporného nového; kromě toho v zemi existuje i daň na firemní vozy, jejíž sazba se odvíjí od emisí. Itálie poskytuje pobídky na koupi automobilů poháněných elektřinou, bioplynem či LPG, podpořen je ovšem i nákup nejúspornějších automobilů s konvenčním motorem. Kombinaci pobídek pro koupi nejekologičtějších vozů a daňových sankcí za roční provoz "žíznivých aut" používá Lucembursko.

Podobná opatření zavedlo i několik zemí bývalého východního bloku. Vedle Lotyšska jde o Chorvatsko, Rumunsko a Slovinsko. Některé balkánské státy se tedy v tomto ohledu snaží přiblížit západní Evropě více než Česko, Slovensko a Polsko. Paradoxem přitom je, že právě do těchto tří zemí se koncentrovala výroba minivozů - v tomto segmentu kralují evropskému trhu vozy značky Fiat montované v Polsku, sekundují jim bratislavská trojčata na čele s modelem VW up! a auta z produkce kolínské TPCA. Možná by tedy ministři průmyslu těchto středoevropských států mohli svým západoevropským kolegům alespoň poděkovat.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-62326040-svet-podporuje-usporna-auta-cesko-dava-prednost-tem-ziznivym-a-muze-za-to-stat