Nesnesitelné vedro náhle vystřídá přívalový déšť a přidají se kroupy. Připomíná vám to něco? Krajinou se navíc proženou lokální záplavy a jinde zase přijde větrná smršť. „Projevy počasí jsou čím dál extrémnější a zájem o předpovědi stoupá,“ říká Michal Najman ze společnosti Meteopress, která předpovědi poskytuje.

Největší nárůst je patrný u firem, jejichž podnikání počasí ovlivňuje. Miliony tak investují energetici, silničáři nebo provozovatelé letišť. Předpovědi počasí jsou klíčové také pro zemědělce, na extrémních výkyvech ve velkém vydělávají pojišťovny.

A kola byznysu s počasím se budou dále roztáčet. Extrémní výkyvy sužují Česko i další evropské země více než dříve a zklidnění se zatím nedá očekávat. „Extrémně teplá období jsou dnes častější,“ říká klimatolog Ladislav Metelka z Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Trochu hůře se to posuzuje u srážek. „Jsou hodně proměnlivé, ale zdá se, že sklon k extrémům i tady mírně zesiluje,“ myslí si Metelka. Podle něho spadne více vody během krátkých průtrží mračen a méně v podobě mírných déle trvajících dešťů. Vedle povodní a přívalových srážek jsou další aktuální hrozbou větrné smrště typu Kyrill.

Právě ČHMÚ s rozpočtem přesahujícím 700 milionů korun, téměř sedmi stovkami zaměstnanců a stovkami meteorologických stanic je největším hráčem na trhu předpovědí v tuzemsku.

Mezi jeho zákazníky patří například společnost ČEZ. „Ročně investujeme do předpovědí počasí několik milionů korun,“ potvrzuje mluvčí společnosti ČEZ Ladislav Kříž. Firma je získává od ČHMÚ a ze specializovaných serverů. Navíc má i vlastní pracovníky proškolené v meteorologii. Spotřeba elektřiny totiž závisí na teplotě. Vedle toho počasí výrazně ovlivňuje také výrobu – jde o sílu větru pro větrné elektrárny, míru slunečního svitu pro fotovoltaické parky a intenzitu srážek v případě vodních elektráren.

Největším odběratelem předpovědí od Českého hydrometeorologického ústavu je však z pochopitelných důvodů Řízení letového provozu. Za informace dal podnik jen loni 83 milionů. Jde o dohlednost, bezpečnost přistání, ale i o údaje pro údržbu letištních ploch. „Naše data se dostávají do rukou jak posádkám, tak plánovačům letů,“ říká Petr Dvořák, který mimo jiné přednáší leteckou meteorologii. A upozorňuje, že výrazný vliv na spotřebu paliva má skutečnost, zda letíte po, nebo proti větru. „V závislosti na předpovědi pak letadla tankují,“ popisuje Dvořák.


 

 

obalka Ekonom 232014- Kdo všechno vydělává v Česku na počasí?

- Jak firmy využívají lokální předpovědi?

- A v čem spočívá tajemství co nejpřesnější předpovědi počasí?

Odpovědi najdete ve velkém tématu Byznys s počasím v novém čísle Ekonomu (vychází ve čtvrtek 5. června). Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-62294170-jak-vydelat-na-pocasi-predpoved-jako-milionovy-byznys-s-nejistymi-vysledky