Když si Gottlieb Daimler kupoval nový kočár, naléhavě upozorňoval výrobce, že poslouží jako dar k narozeninám pro milovanou ženu, a musí být tedy obzvláště solidně vyroben. Ve skutečnosti však o žádný dárek pro manželku nešlo. Daimler totiž hodlal zamontovat do kočáru spalovací motor. Aby co nejlépe zamaskoval své skutečné úmysly, objednal si rovněž plnou výstroj pro koňský potah.
Gottlieb Daimler se narodil v obci Schorndorf nedaleko Stuttgartu v roce 1834. Jeho rodnou zemí bylo tehdejší Württemberské království, které se rozkládalo na jihozápadě dnešního Německa. Otec byl pekař. Potomka ovšem nutil do latiny a snil o tom, že získá klasické humanitní vzdělání. Toho lákala spíše geometrie s fyzikou.
Od pušek k motorům
Daimler nejprve pracoval ve slévárně firmy, jež vyráběla střelné zbraně. Byla doba revolucí a militarismu, takže zbrojařské společnosti měly žně, a navíc se ukázalo, že Gottlieb je mimořádně zručný. Záhy však dospěl k názoru, že manuální práce u puškařů neuspokojuje jeho bystrý mozek. Zapsal se proto na techniku.
Stuttgartský polytechnický institut lákal hlavně obdivovatele parních strojů, ale mladý Daimler jejich kultu nepodlehl. V jeho očích měl parní stroj zásadní nevýhodu v tom, že mu trvá příliš dlouho, než se rozeběhne. Tehdy ho poprvé napadlo, že parostroj jednou nahradí motor, který bude menší a naskočí téměř okamžitě.
Po studijním pobytu ve Francii a Anglii nastoupil do továrny starého rodinného přítele, kde začal konstruovat nástroje a pohonná zařízení. Pod vlivem novinek, které spatřil na londýnské světové výstavě v roce 1862, výrobu částečně mechanizoval. Vystřídal několik míst, až posléze přešel do manažerské pozice ve strojírenských závodech Deutz. V továrně, jejímž spoluzakladatelem byl vynálezce spalovacího plynového motoru Nikolaus Otto, začal úzce spolupracovat s člověkem, který zásadně ovlivnil celý jeho další život. Jmenoval se Wilhelm Maybach a nejprestižnější značka dnešního koncernu Daimler nesla donedávna jeho jméno. Daimler v něm objevil jiskru technického génia, a jakmile se ujal operativního řízení firmy Deutz, přijal ho jako hlavního konstruktéra.
Daimler zkoumal Ottův stacionární plynový motor a rozhodl se, že ho zdokonalí. S Maybachem se mu to brzy podařilo. Vznikl tak první čtyřdobý spalovací motor moderní koncepce, který jako palivo mohl používat benzin. Zakladatel firmy a majitel patentu Nikolaus Otto však pro Daimlerův záměr zabudovat motor do vozidla neměl žádné pochopení. Spalovací motor byl podle něho určen pouze k tomu, aby poháněl stroje v továrnách. Mezi oběma muži rostlo napětí. V roce 1882 se Daimler rozhodl odejít a vybudovat vlastní podnik v Cannstattu u Stuttgartu. Pochopitelně přibral i kolegu Maybacha.
Začínali v zahradním domku vedle rodinné vily, kde navrhli a vyrobili první rychloběžný motor, jehož rozměry byly natolik kompaktní, aby mohl efektivně pohánět vozidlo. Při jeho konstrukci Daimler použil systém žhavicí trubice, která plnila funkci dnešních zapalovacích svíček. Maybach pak vyvinul karburátor s plovákem - toto převratné zařízení zajišťovalo spolehlivou a regulovatelnou přípravu směsi za jízdy.
Daimler celý tento agregát nejprve zamontoval do jízdního kola s postranními kolečky. Mohl tedy o sobě tvrdit, že je prvním výrobcem motocyklu, ale nikdy to nezdůrazňoval, protože ve vývoji tohoto motorizovaného "kostitřasu" nepokračoval.
Na začátku roku 1886 byl totiž k Daimlerům dodán onen v úvodu zmíněný kočár. Počáteční zkoušky ukázaly, že kočár bez koní může skutečně jezdit. A pokud automobil definujeme jako čtyřkolové vozidlo poháněné spalovacím motorem, šlo o první spolehlivě doložený automobil na světě. Spokojíme-li se však se třemi koly, těsné prvenství drží Karl Benz, který svoji motorovou tříkolku zprovoznil a nechal patentovat o několik týdnů dříve.
Daimler nebyl s vlastnostmi svého automobilu zcela spokojen, a než ho uvedl na trh, věnoval s Maybachem mnoho měsíců jeho zdokonalování. Benz naopak začal svá vozidla celkem rychle prodávat. Mezi adepty na titul "první automobil světa" přitom existovaly obrovské technické rozdíly. Benzovu malou trojkolku poháněl těžký a pomalu běžící motor, který však už měl zapalovací svíčky a byl chlazený kapalinou. Daimlerův pohodlný kočár bez koní získal naopak lehký rychloběžný motor, ten byl ale nejprve chlazený vzduchem a zapalování zajišťovala žhavicí trubice. Nicméně například ventilový systém už měl Daimlerův agregát v principu takový, jaký se používá dodnes.
Na suchu i ve vodě
Gottlieb Daimler byl člověkem širokého rozhledu a zdaleka nezasvětil svůj život jen automobilům. S přítelem Maybachem postavil rovněž motor vhodný pro malé plavidlo, a díky tomu se stal prvním majitelem motorového člunu. Dále společně vyvinuli motor určený pro vzduchoplavbu. Trojcípá hvězda ve znaku podniku tak znamenala zemi, vodu a vzduch, respektive motorová vozidla, plavidla a letouny.
Z Daimlerovy strojírenské firmy se nejprve stal přední evropský výrobce benzinových motorů. O vývoj se nadále staral Maybach, zatímco obchod řídil Daimler. Motory ve velkém vyvážel, a to zejména do Francie, kde se automobilismus začal rychle rozvíjet. Nedostatek kapitálu pro další růst podniku zdánlivě vyřešil vstup bohatých průmyslníků Maxe Duttenhofera a Wilhelma Lorenze, čímž vznikla Daimler-Motoren-Gesellschaft. Jenže tito finanční dravci se zbavili nejprve Maybacha a pak i Daimlera, přičemž svojí neuváženou personální politikou, velikášstvím a autoritářským způsobem řízení přivedli firmu málem do záhuby.
Společnost se před bankrotem zachránila tím, že prodala licenci do Anglie. Britský podnikatel, který si ji koupil, přitom trval na tom, že chce spolupracovat přímo s Daimlerem. Neúnavný Maybach navíc pod Daimlerovým patronátem mezitím tajně zkonstruoval dokonalejší motory i vozidlo. Zakladatel tak získal prostředky, které mu pomohly obnovit jeho vliv ve společnosti a vyvést ji z krize. Musel se ale smířit s tím, že na základě prodané licence vznikla britská automobilka Daimler Motor Company. Existence dvou automobilových společností pojmenovaných po stejném člověku pak činila mnoho desetiletí značné komplikace; výroba luxusních britských Daimlerů totiž skončila až v roce 2009.
Původní německá firma se dlouho věnovala hlavně výrobě automobilových a lodních motorů. Vlastní vozidla tvořila jen jakýsi doplněk, přičemž firma prodávala práva na jejich výrobu kupříkladu do Rakouska či do USA. Teprve když si francouzští producenti vozidel začali na konci 19. století zhotovovat motory sami, společnost znovu věnovala zvýšenou pozornost konstrukci svých nových automobilů. Zakladatel Gottlieb Daimler však zemřel, aniž na vlastní oči spatřil nejskvělejší výsledek tohoto úsilí, model Mercedes. V roce 1900 ho společně dokončovali jeho starší syn Paul Daimler s Wilhelmem Maybachem, na silnici však poprvé vyjel až po pohřbu zakladatele firmy.
Mercédes, dcera závodníka
Vůz pojmenovali podle tehdy jedenáctileté Mercédes Jellinkové. Šlo o dceru Emila Jellinka, automobilového závodníka a rakouského konzula v Nice. Byl rovněž importérem vozů Daimler do Francie a první exemplář nového modelu si objednal pro svoji potřebu. Zatímco značka Mercedes se stala symbolem úspěchu a luxusu, život skutečné Mercédes vyústil v tragédii. Její rodina přišla za první světové války o veškerý majetek, takže někdejší bohatá krasavice žebrala po vídeňských ulicích o trochu jídla pro sebe a své malé děti. Zemřela ve věku pouhých 39 let.
Model, který proslavil její křestní jméno, se považuje za první moderní automobil na světě. Do té doby mívala vozidla dřevěný rám, který často praskal, zatímco typ Mercedes dostal rám z ocelových výlisků. Vůz měl již také čtyřstupňovou převodovku, chladič u motoru a bubnové brzdy, byť jen na zadních kolech. Záhy po premiéře se Mercedes zúčastnil automobilových soutěží a předjížděl všechny protivníky. Slovo Mercedes díky tomu natolik proslulo, že ho firma záhy přijala za obchodní název pro všechny své modely. Hlavním konkurentem na německém trhu byly v té době vozy společnosti Benz.
Spojením k prosperitě
Gottlieb Daimler a Karl Benz podnikali ve stejném oboru a žili celkem nedaleko od sebe. Nikdy však nespolupracovali, a patrně se dokonce ani nikdy osobně nesetkali. Společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft i Benz & Cie se nejprve rozvíjely zcela samostatně, na obě však těžce dopadla porážka Německa v první světové válce a následující hluboká hospodářská krize. V roce 1924 se proto dohodly na společných zájmech a koordinovaném postupu, což mělo přinést úspory. O dva roky později došlo ke sloučení.
Spojený podnik vyráběl řadu kvalitních, luxusních, výkonných a sportovních aut. Firma se jmenovala Daimler-Benz a nabízela automobily značky Mercedes-Benz. Symbolem se stala Daimlerova trojcípá hvězda obkroužená věncem z původního loga společnosti Benz. Obrovské úspěchy slavily závodní mercedesy, takzvané stříbrné šípy, které vévodily závodům velkých cen v letech 1934 až 1939.
V období po druhé světové válce skupina ovládla firmu Auto Union, která pod značkou DKW vyráběla relativně levné dvoudobé vozy s pohonem předních kol. Tyto automobily byly velmi úspěšné v 50. letech. Jak ale západní Německo bohatlo, tamní motoristé se začali od dvoutaktních aut odvracet. Daimler-Benz sice pro tuto dceřinou automobilku připravoval i čtyřdobý motor, v polovině 60. let se však rozhodl prodat ji Volkswagenu. Ten se díky tomu poprvé dostal ke kapalinovému chlazení a k přednímu náhonu. Firmu Auto Union následně spojil s NSU a přejmenoval na Audi. Modely Audi se pak postupně zvětšovaly a posouvaly do vyššího segmentu, takže právě tato značka dnes patří spolu s BMW k hlavním konkurentům mercedesů.
Petr Korbel

Daimler AG
- Německý automobilo-vý koncern se sídlem ve Stuttgartu.
- Jeho tržby v loňském roce činily 118 miliard eur a byly o tři procenta vyšší než předloni.
- Zisk před zdaněním dosáhl 7,9 miliardy eur.
- Daimler loni celosvětově prodal 2,35 milionu vozů, z toho 1,46 milionu připadalo na osobní automobily značky Mercedes-Benz.
- Skupina Daimler držela v loňském roce 5,6 procenta trhu osobních aut v Evropské unii, její hlavní značka Mercedes-Benz měla pět procent.
Daimler Motor Company
- V roce 1896 si Angličan F. R. Simms pořídil licenci na výrobu motorů a vozidel Daimler.
- Tato značka firmě zůstala, i když se od roku 1907 věnovala automobilům vlastní konstrukce.
- Její konzervativní auta patřila k nejluxusnějším na světovém trhu, mnoho let šlo o oficiální vozy britských panovníků.
- V roce 1960 tuto firmu koupil Jaguar a později se pod značkou Daimler prodávaly jen mírně modifikované jaguáry.
- Produkce britských vozů Daimler byla ukončena v roce 2009.
Steyr-Daimler-Puch
- Společnost Austro-Daimler zahájila licenční výrobu v roce 1898.
- K významným modelům patří například Austro-Daimler ADM z roku 1923.
- Spojením s dalšími podniky vznikla skupina Steyr-Daimler-Puch.
- Od roku 1957 vyráběla malá auta Steyr-Puch 500 s karoserií Fiat, do kterých montovala vlastní motory.
- Pro privátní rakouskou klientelu sehrál tento automobil stejnou roli jako VW Brouk v Německu.
- Využívala ho rovněž pošta, státní rafinerie, autokluby, policie a armáda. Montáž skončila v roce 1976.
Přelomové vozy značky Mercedes
Přelomové vozy značky Mercedes - II. část
3168
Tolik vozů Mercedes-Benz se loni prodalo v ČR.

Nic než to nejlepší. Gottlieb Daimler

Daimler byl i majitelem prvního motorového člunu na světě.
Foto: Daimler, Profimedia.cz
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



