Opačný vývoj lze vystopovat u nákladních automobilů. Jejich celková produkce v České republice se loni meziročně propadla o téměř padesát procent na necelých 800, protože zmizela pražská Avia. V prvním roce samostatné České republiky se zde přitom ještě vyrobilo 8500 nákladních aut a před rokem 1989 počítaly podniky Tatra, Liaz a Avia produkci na desítky tisíc kusů.
Na první pohled se přitom v roce 1990 mohlo zdát, že před výrobci náklaďáků by měla být lepší budoucnost. Autobusy Karosa se uplatňovaly jen v tuzemsku a v některých zemích socialistického tábora, přičemž do předlistopadového Československa se zároveň dováželo značné množství maďarských vozidel Ikarus.
Naproti tomu nákladní automobily byly významným exportním artiklem a vyvážely se ve velkém nejen do zemí někdejší Rady vzájemné hospodářské pomoci, ale i do méně bohatých „nesocialistických“ států (a dokonce i třeba do Francie, odkud ale bývaly reexportovány do bývalých kolonií). Slávu českých kamionových značek pomáhala šířit i tehdy věhlasná rallye Paříž – Dakar: kupříkladu v roce 1988 byl automobil Tatra mezi kamiony první a Liaz obsadil druhé místo.
Dovoz nákladních aut do Československa přitom býval zanedbatelný a omezoval se jen na vozy používané pro mezinárodní dopravu do zemí, kde Liaz neměl servisní síť. Podniky Tatra i Liaz navíc disponovaly výrobou motorů vlastní konstrukce, zatímco Karosa byla závislá na nakoupených agregátech.
Dopadlo to ovšem přesně naopak. Liaz i Avia zanikly, Tatru musel několikrát zachraňovat stát a loni prošla exekucí. Karosa se sice už jmenuje Iveco, ale jede naplno, a bývalými zaměstnanci Karosy založená firma SOR se také dokázala v středoevropském prostoru prosadit.
Výsledkem je, že Česká republika je v přepočtu na tisíc obyvatel největším výrobcem autobusů na světě, zatímco zdejší výroba nákladních aut je z globálního pohledu jen okrajová. Příčin, proč autobusy a nákladní automobily jely „v protisměru“, je patrně celá řada. Základní rozdíl ale spočíval v tom, že Karosa hned na počátku privatizace dostala významného strategického partnera, zatímco u Tatry, Liazu a Avie převládla kuponová metoda.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



