Zájemci o nové bydlení se v loňském roce zajímali hlavně o byty o velikosti 2+kk a většinou do 50 metrů čtverečních. Důležitá pro ně byla také dopravní dostupnost a infrastruktura kolem dané nemovitosti. Mezi nejprodávanější byty podle českých developerů patří 1+kk a 2+kk.
Většina kupujících preferuje byty v osobním vlastnictví. Jejich financování je jednodušší, než je tomu u bytů v družstevním vlastnictví. Ale i družstevní byty mají své výhody. Zvláště pokud je možné převést je do osobního vlastnictví do jednoho roku. Pak lze takový byt financovat ze začátku předhypotečním úvěrem a nejpozději za rok si vzít běžnou hypotéku.
Investice vs. vlastní bydlení
V předešlých letech byl spíše zájem o zabezpečení vlastního bydlení. Před lety se kupující starali o to, kde budou se svojí rodinou bydlet. V poslední době se to ale změnilo. Díky tomu, že úrokové sazby u hypotečních úvěrů v roce 2013 klesly i pod tři procenta, mnozí se začali zajímat o koupi nemovitosti pro pronájem a nikoli na vlastní bydlení.
Výsledky prosincových prodejů ještě sice nejsou k dispozici, ale možná se dočkáme rekordu v prodeji nemovitostí. Podle odhadů odborníků se ke konci roku prodalo v Praze o 17 procent nemovitostí více, než tomu bylo v roce 2012.
Změny v roce 2014
S velkou pravděpodobností bude i v letošním roce největší zájem převážně o menší byty s výbornou dopravní dostupností a dobrou infrastrukturou. Lidé, kteří chtějí koupit byt pro investici, by měli pečlivě rozmýšlet, v jaké lokalitě ho pořídit. Zajímavá může být například koupě nemovitosti blízko některé z vysokých škol.
Pravděpodobně se ale velkých změn v oblasti prodeje a nákupů v letošním roce nedočkáme. Otázkou zůstává, jaký bude reálný dopad nového občanského zákoníku a jak se nadále budou vyvíjet úrokové sazby u hypotečních úvěrů.
Realitní trh mohou ovlivnit další hráči. Svůj byznys se údajně snaží v České republice zahájit další firmy se zaměřením na dřevostavby, což by mohlo zvýšit jejich poměr oproti tradičním cihlovým stavbám. Češi jsou ale konzervativní, otázkou tedy je, jak se těmto firmám podaří oslovit lidi plánující stavbu rodinného domu.
Monika Hrušová
analytička Fincentrum