Svět se změnil. Musíme se naučit spoustu nových věcí, ale i odnaučit mnohé nesmysly, které nás naučili na manažerských školách.

Je šílenství neustále a opakovaně dělat stejné věci a očekávat odlišné výsledky, řekl kdysi Albert Einstein. A řekl také, že informace nejsou znalosti. Jsou firmy, kde sbírají, analyzují a prezentují informace (popisují a plánují akce), a jsou firmy, kde rozvíjejí znalosti (soustředí se na akce a schopnost úspěšné realizace). Které jsou úspěšnější? Půjdete na oběd ke kuchaři, který si čte kuchařské knihy, nebo raději k takovému, co umí perfektně vařit?

V posledních 15 letech jsme detailně analyzovali potenciály výkonnosti ve 196 českých a slovenských firmách a provedli jsme rešerše nejvýznamnějších knih a článků z oblasti inovací a výkonnosti podniku. Většina metod, které popisují, se využívala na konci minulého století ve velkých amerických firmách.

Setkávám se s podnikateli a vrcholovými manažery firem a říkám jim: "Přestaňte blbnout, podnik není stroj, nespoléhejte se, že informační systém za vás něco vyřeší - budete dělat blbosti akorát rychleji než předtím. Benchmarking a nejlepší praktiky vás přivedou tam, kam vás vedly mnohé učitelky, když jste chodili do školy - k šedému průměru. Udělejte si benchmarking a posbírejte všechny metody, které využívají ostatní firmy - a budete všichni stejní. Pokuste se oslovit svým produktem nebo službou široké masy - a budete mít nudný produkt nebo službu pro široké masy. Nic výjimečného, nic, co by vám dávalo naději na úspěch a právo na přežití. Ve škole jsme zjistili, že výjimečnost a odlišnost nás přivedou do ředitelny, v byznysu však vedou k vyvolání zájmu a úspěchu.

Seth Godin mluví o fialové krávě, Steve Jobs měl heslo "think different" a firma Toyota hlásá, že nic není nemožné. Dělat věci jinak je zábavné. Jak dělat věci, které jsou jednoduché a jiné? Věci, které nás baví a posouvají nás od zaměstnání, v němž jenom vyděláváme peníze, k povolání, ve kterém nacházíme smysl, svobodu a mistrovství?

SÍLA ZJEDNODUŠOVÁNÍ = UMĚNÍ VYBRAT PODSTATU

Udělat krásnou sochu je prý jednoduché. Stačí z kamene odstranit všechno přebytečné. Se životem a naším povoláním je to podobné - najít podstatu a zbavit se zbytečného. Jednoduché věci jsou však ve své podstatě velmi složité. Michelangelo věděl přesně, co přebytečného má z mramoru odstranit. Moudrý stařec možná taky ví, co je v jeho životě podstatné a co nepodstatné. Pochopil, že místo toho, abychom měnili tento svět, máme měnit sebe, hledat svou vlastní cestu, a právě tím nakonec svět kolem sebe ovlivníme a změníme.

Jsem přesvědčen, že každý člověk je podnikatel se svým životem a talentem. Je hledačem svého povolání, ve kterém může najít víc než pouze peníze: může v něm najít svobodu, štěstí a klid.

Složitost nás obírá o čas a komplikuje nám život. Ve složitosti se nám ztrácí rozdíl mezi podstatným a nepodstatným. I v dnešním světě zdánlivého nadbytku a hyperkonkurence existují jednoduché inovační principy vytvoření konkurenční výhody a výjimečnosti.

SLOŽITOST ZABÍJÍ...

Často jsme oběťmi složitosti - zákazníci dostávají stále komplexnější produkty s hrubými manuály a funkcemi, které nepotřebují, nabídky služeb, ve kterých se nikdo nevyzná. V podnikových databázích jsou obrovská množství údajů o nepřehledném portfoliu produktů, přičemž nikdo neví, který produkt vydělává peníze a který ne. Existují hrubé reporty, které nikdo nečte, rozsáhlé seznamy cílů a akčních plánů, které si už nikdo nepamatuje. Různé jazyky z různých oddělení podniku téměř znemožňují dorozumění. A k tomu přidejme množství schůzí a porad, kde se tento složitý chaos komplikuje dalšími formuláři, katalogy opatření a příručkami, které se ukazují auditorům.

95 % lidí nikdy nevyužívalo 90 % funkcí videorekordérů, protože jsou příliš složité. Existuje země, kde se podnikatelé musí vyrovnat se 16 tisíci zákonů, v jiné zemi mají daňové zákony přes 40 tisíc stran. Existuje stát, kde se zemědělci vzbouřili, protože nerozuměli zákonům, kterými se měli řídit. V Nizozemsku jedna paní strávila týden v nákupním centru, protože netrefila ven.

Já sám jsem strávil v nákupním centru hodinu hledáním auta. Návody na obsluhu přístrojů píšou lidé, kteří je vyvíjejí, a uživatelé jsou zoufalí. Přestávám rozumět dopisům od právníků, úředníků, smlouvám od bank a mobilních operátorů.

NAJÍT PODSTATU, ZBYTEK POMINOUT

Leo Babauta ve své knize The Power of Less (Síla jednoduchosti) píše: Věřím v jednoduchost. Můj život je lepší, když si ho zjednodušuji, když z něho odstraňuji chaos a jsem schopný užívat si věci, které mám rád. Moje práce je kvalitnější, když odstraňuji rozptylování a jsem schopný se soustředit. Moje texty jsou účinnější, když v nich nepoužívám zbytečná slova a soustředím se jen na ta, která umí jasně vyjádřit mé myšlenky. Jednoduchost můžeme shrnout do dvou kroků:

1. Rozpoznat podstatu

2. Eliminovat zbytek

Toto jsou tři oblasti, kde můžeme v podniku dosáhnout zjednodušováním velké úspory:

Produkty - zbytečně široký a nepřehledný sortiment, zbytečné funkce a složité ovládání, příliš mnoho různých komponentů a skladových položek atd.

Procesy, práce, organizace - hierarchie, byrokracie, mnoho plýtvání, složité procesy a práce, množství duplicit, mnoho rozhraní mezi procesy, oddělení, která se navzájem "oddělují" a zdržují vyřízení požadavku zákazníka.

Management - alibismus, nedůvěra a množství kontrol, auditů a formulářů. Složitá komunikace, e-maily, schůze a směrnice.

ZVYŠOVÁNÍ SLOŽITOSTI: JSTE PŘIPRAVENI JE ŘEŠIT?

Mnohé firmy jsou hrdé na to, že vyrábějí obrovský sortiment výrobků. Je však třeba se ptát, zda je to skutečně jejich záměr, nebo pouze bezradnost obchodníků a neschopnost marketingu analyzovat, co zákazníci opravdu chtějí. Ve skutečnosti často platí Paretův princip, že 20 % produktů tvoří 80 % zisku a 80 % produktů vytváří často jen velkou složitost a náklady.

V posledních letech dochází ke změnám, které ovlivňují i zvyšování složitosti v podnicích. Zde jsou některé z nich:

Masová kustomizace - designování a výroba podle požadavku zákazníka za cenu standardního výrobku.

Zkracování životních cyklů výrobků, vývojových, výrobních a dodacích časů a současné zvyšování komplexnosti řešení výrobního a logistického systému - stále víc se využívají nástroje digitální simulace.

Vývoj a výroba výrobků probíhají v dynamických a složitých sítích, které se stále mění. Vznikají nové platformy na řízení těchto sítí.

Zákazníci si stále víc konfigurují a objednávají výrobky přes internet, z distribučních systémů vypadávají nadbytečné mezičlánky.

Relokalizace jako trend lokální výroby a spotřeby nejen v oblasti potravin - čerstvost, ekonomika regionu, kontrola původu a kvality. I nové digitální technologie (např. 3D tiskárny, malé digitální tiskárny knih, malé NC flexibilní stroje a linky) umožňují vyrábět v malých množstvích podle potřeby, lokálně a bez požadavků na zbytečnou dopravu a skladování.

Některé firmy volí pro řešení složitosti výrobků a výrobního programu a snižování nákladů následující přístupy:

Dobré poznání zákazníka. Toyota (viz MŘ 8/2011) například vždy dbala na velmi detailní mapování požadavků zákazníků, což vedlo k tomu, že ve standardních modelech byly obsaženy všechny klíčové funkce pro daný zákaznický segment. Snížila se tím výrazně variabilita ve výrobě i v logistice.

Jednoduchost obsluhy, dokonalý design propracovaný do detailů, nadšení zákazníci. Steve Jobs se kdysi vyjádřil, že zákazník neví, co chce, dokud mu to Apple nevyrobí. Apple má pouze dva typy notebooků - MacBook Air a MacBook Pro. V obou třídách si může zákazník vybrat velikost obrazovky, paměť, rychlost a velikost disku. Firmy HP nebo DELL mají 28, resp. 18 různých modelů s různými vlastnostmi, které se často překrývají. Je to podobné jako v dobré restauraci, kde máte v menu jen několik kvalitních jídel, a v jiném podniku pochybné kvality, kde máte na jídelníčku desítky podezřelých "tajemství šéfkuchaře".

Variabilita v poslední montážní operaci. Firma Swatch kdysi postavila svou strategii na tom, že zjednodušila konstrukci hodinek (standardizace a redukce počtu součástek) a v poslední operaci potiskla hodinky různými grafickými motivy, které navrhl slavný designér Alessandro Mandini.

Platformy. Firma Volkswagen využívá platformy mezi různými kategoriemi automobilů i značkami - VW, Audi, Škoda, Seat.

Modularizace - Lego, objektově orientované programování; zákazník si kupuje základní moduly, ze kterých si může postavit své vlastní objekty.

Masová kustomizace - firma Nike a mnohé další dnes dokážou vyrábět produkty na míru za cenu konfekce.

Rozměrové řady - obráběcí stroje a linky.

Lokalizované produkty - McDo-nald's začal v poslední době lokalizovat produkty v jednotlivých regionech.

Outsourcing to Customer - IKEA vyrábí standardizované komponenty, ze kterých si zákazník montuje finální produkt.

STÁLE STEJNÉ CHYBY

Vidím v podnicích neustále stejné chyby - složité obsluhování zákazníka a komunikaci s ním. To, že Powerpoint obsahuje grafiku na kreslení organizačních "pavouků", ještě neznamená, že musíme vytvářet složitá organizační a procesní schémata. Administrativa je plná zbytečných dokumentů, formulářů, reportů a jazyka, kterému nikdo nerozumí. Složitá pravidla a standardy často brání lidem používat zdravý rozum, alibismus a nedůvěra vedou k rozesílání dlouhých a zbytečných e-mailů i s přílohami. Uvědomte si, že mezi námi stále žijí lidé, kteří přílohy e-mailů otevírají a čtou.

Formuláře a reporty? To, že v podniku dokážete sbírat různé údaje a počítače je dokážou rychle zpracovat do tabulek a grafů, ještě neznamená, že tím musíte zaplavovat všechny lidi ve vašem podniku. Všimli jste si, že z kreativních, nápaditých lidí schopných nacházet nová řešení udělaly formuláře a reporty časem úředníky? Konstruktér místo konstruování vypisuje tabulky o průběhu projektu a programátor výkazy své práce. Výkonné firmy používají tzv. A3 nebo A4 reporty. Krátká zpráva neznamená jen úsporu času na její čtení, ale vyžaduje i precizní formulování myšlenek. Winston Churchill kdysi řekl, že příprava na dvouminutový projev mu zabere tři týdny, na třicetiminutový projev se připravuje týden, a když má hovořit hodinu, je připraven okamžitě. Je mezi námi mnoho šéfů, kteří jsou připraveni okamžitě.

 

JÁN KOŠTURIAK
IPA SLOVAKIA

 

"Pokud se bojíte udělat chybu, nikdy nepřijdete s ničím originálním." Ken Robinson

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-60889030-udelej-to-jinak