Chystaný občanský zákoník, který začne platit od prvního ledna totiž umožní lidem i firmám domáhat se vyššího odškodnění než dosud. A také se rozšiřuje škála toho, na co mají pojištěnci nárok. Nová legislativa například zavádí paragraf týkající se nefinanční újmy, tedy nárok náhrady prací poskytovaných poškozeným, nárok odškodňování osobního neštěstí a podobně.

 

Dosud se pojišťovny řídily bodovou vyhláškou, nově ale bude záležet na praxi soudů, jak k tomu přistoupí. V českým poměrech se určitě najde hodně těch, kteří budou chtít novou legislativu zneužít a budou to zkoušet přes žaloby všeho druhu. Zvýšení nákladů na odškodnění si proto hodlají pojišťovny kompenzovat preventivním zdražením. Většina z hráčů na trhu zatím plánuje „omastit“ povinné ručení, a to v průměru o 10 procent, v některých případech až o 20 procent, v závislosti na té které pojišťovně.

 

To pochopitelně zvedá ze sedadel řidiče, kteří dopis o zvýšení pojistného dostávají každý rok pod stromeček. Nutno ale podotknout, že od příštího roku se pojišťovnám kromě zvýšení nákladů na odškodnění v souvislosti s občanským zákoníkem zavedou i odvody z povinného ručení na financování hasičů.

 

Je pravda, že to pořád neopodstatňuje ono až 20procentní navýšení pro řidiče. Na druhou stranu, sazby povinného ručení jsou díky cenové válce mezi pojišťovnami nejnižší za posledních pět let. Letos v květnu za něj řidiči platili v průměru 2795 korun – přitom ještě v roce 2006 je to stálo takřka jedenapůlkrát tolik. I po zdražování tedy zůstane povinné ručení výhodnější než před krizí. Klientům navíc nikdo nebrání, aby si pojištění zřídili u konkurence, která jim nabídně sazby nižší.

 

A kdo bude mít přeci jen pocit, že jej pojišťovny berou na hůl, nechť umístí svého domácího mazlíčka do mikrovlnky nebo se polije horkou kávou a jde se soudit. Od ledna je naděje, že se u českých soudů podaří vytvořit nějaký pěkný precedens, jakým se dnes může pochlubit snad jen Amerika.

Související