Podle behaviorální ekonomie lidstvo podléhá různým sociálním, psychologickým a emočním tlakům. V důsledku čehož pak nejsou lidé schopní se rozhodovat racionálně. Behaviorální ekonom Dan Ariely například experimenty dokázal, že jsou emoce občas silnější než fakta. Lidé jsou statisticky ochotní věnovat dvakrát více peněz konkrétní malé dívce umírající na malárii, než anonymní mase postižených.

Když ale někdo dokáže vymyslet kampaň, jak lidi "pošťouchnout", může pak jednoduše a bez nákladů změnit lidské návyky. Přečtěte si o pěti nejzdařilejších "šťouchancích."

Moucha v mušli

Když do pisoáru nalepíte plastovou mouchu, většina mužů bude mířit na ni. Tahle zdánlivá hloupost snížila na amsterodamském letišti náklady na čištění toalet o 80 procent a začala se šířit po celém světě. Snad ještě atraktivnější variací mouchy je fotbalová branka se závěsným míčkem uprostřed.

 

S odpadky si nezahrávej!

Představitelé amerického Texasu se marně snažili přesvědčit lidi, aby neodhazovali odpadky kolem dálnic. Jenže drahé kampaně tvrdící, že je chyba znečišťovat přírodu, selhávaly. Vědělo se, že většina nepořádníků jsou muži ve věku 18 až 24 let. Úředníci proto zapojili do kampaně hráče týmu amerického fotbalu nebo populární zpěváky. Ti sbírají odpadky, drtí plechovky od piva a mručí: "S Texasem si nezahrávej!" Během prvního roku kampaně se množství odhazovaných odpadků snížilo o 30 procent, během šesti let pak o 70 procent.

 

Čáry, které zpomalí auto

Silnice Lake Shore Drive na břehu Michiganského jezera nabízí pěkný výhled, navíc má řadu esovitých zatáček. V nebezpečném místě je doporučena rychlost 40 km/h, jenže to dodrží málokdo. Dopravní nehody tam byly velmi časté. Město proto přišlo s pošťouchnutím, které donutí řidiče, aby přibrzdili. Využilo při tom jednoduchý optický klam. Úředníci nechali na silnici namalovat řadu bílých pruhů, které jsou přerušeny vždy po určité vzdálenosti. Ta se pak s blížícím se nebezpečným místem zkracuje, což v řidiči vyvolává pocit, že jeho auto zrychluje. Přirozenou reakcí je zpomalit. Počet dopravních nehod v nebezpečném úseku klesl o 36 procent.

 

Se smajlíkem k úsporám energie

Jak přimět lidi k šetření energiemi? Tři stovky domácností v kalifornském městě San Marcos dostaly informace o své spotřebě i o tom, jak si stojí v porovnání s ostatními. V další fázi pokusu rodiny s nadprůměrnou spotřebou začaly šetřit, ale ty dosud šetřící svoji spotřebu zvýšily. Úplně jinak experiment skončil, když se domácnostem nesdělila konkrétní výše spotřeby. Šetřivé rodiny dostaly samolepku s usměvavým smajlíkem, ty rozhazovačné zamračený obrázek. Zdánlivě hloupost. Avšak nadprůměrní spotřebitelé začali více šetřit, zatímco šetřivé rodiny si užívaly emocionální postrčení a spotřebu nezvýšily.

 

Zakaž si to sám

Gamblerství dokáže lehce rozvrátit rodinu, nebo člověka dostat do dluhů. Jenže je správné, aby stát veškeré herny zakázal? To už je považováno za tvrdý zásah do svobodného rozhodování jedinců. Člověk si ale hraní může zakázat sám - s pomocí úřadů. V několika amerických státech, třeba v Nevadě, New Jersey, Illinois, Indianě nebo Missouri, umožňují gamblerům, aby se zapsali na seznam, a tím si sami znemožnili vstup do heren.

 

obalka manipulace 225xapx

Proč je pro banky výhodnější, aby klienti platili kartou?

Jak by mohla behaviorální ekonomie pomoci druhému pilíři?

Jaký je optimální počet zboží stejného druhu a kdy už jsou lidé frustrovaní z toho, že si nemohou vybrat?

 

Odpovědi na tyto otázky naleznete v aktuálním čísle časopisu Ekonom.

 

Související