Ministerstvo dopravy požaduje od vlády dalších 12,5 miliardy korun. To je minimální částka, o niž by se měl navýšit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro roky 2015 a 2016. Ministr financí Jan Fischer už má přitom na stole žádost o pět miliard korun navíc pro resort dopravy.
O těchto penězích na příští rok je dle svých slov ochoten jednat, přičemž finální uvolněná částka bude záležet na kvalitě jednotlivých projektů a na rozhodnutí vlády. Uvolnění dalších prostředků nad rámec tohoto požadavku však ministerstvo financí, jak se vyjádřil pro týdeník Ekonom, ale nepředpokládá.
Miniserstvo dopravy hrozí tím, že pokud nedojde k navýšení prostředků o 8,6 miliard korun na rok 2015 a 3,9 miliardy na rok 2016, nebude moct Česká republika čerpat prostředky nové finanční perspektivy EU 2014 až 2020.
„Znamená to skluz dvou let již na začátku finanční periody a potencionální riziko ztráty peněz,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zneněk Neusar s tím, že ohroženy by byly z velkých projektů například pokračování R35 z Opatovic, D11 na Jaroměř nebo pokračování modernizace IV. železničního koridoru na České Budějovice. Kromě toho návrh rozpočtu SFDI na další roky, který je nyní v mezirezortním připomínkování a který má týdeník Ekonom k dispozici, hovoří o dalších desítkách menších staveb, kterým hrozí zastavení.
„Jsem připraven jednat o požadavcích na spolufinancování pouze kvalitních projektů dopravní infrastruktury,“ vyjádřil se Fischer. Zároveň však ujistil, že bude hledat takové řešení, aby Česká republika využila maximum prostředků EU z končícího programovacího období.
Celý článek si můžete přečíst v aktuálním vydání týdeníku Ekonom.