Penzijní připojištění letos nabízí o 6 % méně společností než loni, celkem 68 % firem. Nejistá budoucnost nového důchodového systému navíc odradila mnohé od II. pilíře, do kterého u 79 % firem nevstoupil ani jeden zaměstnanec. Růst o 10 procentních bodů naopak zaznamenalo životní pojištění.

Z mobilu se stává standard
Přestože ekonomická situace většiny tuzemských společností vykazuje spíše známky stagnace a mírné zlepšení se očekává až koncem roku, nabídka zaměstnaneckých benefitů se oproti loňskému roku rozrostla. V současnosti firmy nabízejí v průměru 10 benefitů. Mezi top benefity se dlouhodobě drží mobilní telefon (svým zaměstnancům jej poskytuje 87 % firem) a vzdělávání (85 %).Vzdělávání stejně jako loni vykazuje největší dynamiku růstu a 14 % firem je plánuje rozšiřovat. „Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a jak dosahovat růstu. Zaměstnanci je touto formou navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost. Prozíravé firmy se teď podle něj snaží si kvalifikované zaměstnance udržet, protože vědí, že časem o ty opravdu dobré opět nastane velký boj.

Nabídka zaměstnaneckých benefitů reaguje na zájem zaměstnanců, ale i na aktuální potřeby firem. „Mobilní telefon začíná postavení benefitu postupně ztrácet. Souvisí to především s rušením pevných linek, kdy se tak mobilní telefon stává standardním pracovním nástrojem zaměstnance. Zajímavá situace nastala i v případě nabídky služebních vozidel. Zatímco v minulosti bylo služební auto poměrně běžným vybavením středního a vyššího managementu, dnes je poskytováno pouze těm, kdo je nezbytně potřebují k výkonu pracovní činnosti,“ dodává Špicar. Služební vůz v současnosti poskytují tři čtvrtiny společností, přičemž na pomyslném žebříčku oblíbenosti ho letos předběhly ještě stravenky a pitný režim (shodně 82 %).

Do nabídky se dostávají i méně obvyklé benefity
Vedle stálých výhod české firmy začínají svým zaměstnancům nabízet i méně tradiční benefity. Meziročně tak například vzrostla nabídka příspěvků na kulturu z 33 % na 41 %. Do nabídky se ale dostávají i benefity související s legislativními změnami, například lékařské prohlídky. „Hitem se stávají tzv. sick days, neboli dny volna, které si zaměstnanci neodečítají z dovolené a zároveň jim umožní nevybírat si nemocenskou. Tento benefit u nás využívá již třetina firem,“ poznamenal Radek Špicar a uzavřel: „Jistě zajímavý je trend nárůstu počtu firem, které poskytují svým zaměstnancům 13. plat. Jejich 39% podíl koresponduje se stejným 39% podílem firem, které podle našeho červnového konjunkturálního zjištění letos očekávají nárůst zakázek.“

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-60381360-nejoblibenejsi-benefity-mobil-vzdelavani-stravenky