A je to dobrá příležitost zavzpomínat na logo s okřídleným šípem, které letos oslaví slavné výročí: Registrováno bylo dne 15.12. 1923 v osm hodin ráno.
Až do té doby používala firma na svých výrobcích jen písmena ŠZ (Škodovy závody) či SW (Skodawerke), případně samostatné písmeno Š v kruhu či slovní označení Škoda.
Slavný okřídlený šíp v kruhu měl původně dvě varianty. Jedna obsahovala pětipérovou peruť a slovo Škoda umístěné mezi šípem a kruhovým prstencem; tato nepříliš estetická verze se však používala jen do roku 1925. Pět perutí mělo představovat pět kontinentů, tedy pět trhů plzeňských strojíren. Druhá varianta (s třemi péry) je krásná a graficky čistá, takže se prosadila. V mírně modifikovaných podobách ji dodnes používá jak například plzeňská Škoda Transportation, tak mladoboleslavská Škoda Auto.
Dosud však nevíme s jistotou, kdo znak navrhl a z čeho vycházel. Za autora se prohlašovali či byli prohlašováni různí sochaři, malíři, ředitelé a vrchní ředitelé, konstruktéři, ale i řadoví dělníci. S jistotou se ví jen to, že do soutěže na ochrannou známku přišlo asi 300 návrhů. Oblíbené je tvrzení, že autorovou inspirací byl reliéf hlavy indiána s čelenkou s pěti péry, který visel v kancelářích některých vedoucích pracovníků. Ve firemní hantýrce se znaku dodnes přezdívá „indián“. Místo šípu měla být původně ocelová traverza používaná při stavbě mostů, což byl tehdy pro Škodu klíčový výrobek. Jenže společnost se začínala silně orientovat na lokomotivy, a tak byl původní fádní motiv změněn na mnohem působivější šíp, neboť vlak má přece letět jako šíp. A co ještě znak nakonec symbolizoval? „Na křídlech pokroku, s naprostou přesností, vždy vpřed v kruhu svých zákazníků“.
Tak jsem se nad tím zamyslel, až jsem v Plzni špatně odbočil a mírně zabloudil, což se mi během předchozích dvaceti let nikdy nepřihodilo. Asi mám nejvyšší čas začít psát paměti.
Podívejte se, jak letěl okřídlený šíp škodovky časem:
Jak letěl okřídlený šíp škodovky časem
V posledním čísle týdeníku Ekonom najdete příběh podnikatele Emila Škody, který dal jméno nejznámější české automobilce.