Se spuštěním montážní linky a výrobou dílů pomáhají odborníci z pražské firmy Avia Ashok Leyland. Ta však za leden až duben letošního roku sama zhotovila jen čtyři kompletní vozidla, vykazuje řadu příznaků podniku v hluboké krizi a podle několika neoficiálních informací týdeníku Ekonom letos uzavře své brány.
„Koncern Ashok Leyland nedávno rozhodl, že zruší výrobu nákladních aut v pražských Letňanech, demontuje výrobní zařízení a rozprodá budovy i pozemky,“ řekl Ekonomu představitel velké české firmy s úzkými vazbami na indický automobilový průmysl, který si nepřál být jmenován. Veškeré duševní vlastnictví se podle něj převede do Indie, kde Ashok Leyland právě začíná montovat obdobný model.
Výkonný ředitel letňanské automobilky Tomáš Jiřička prohlásil, že se o záležitosti nebude vůbec bavit. Na konkrétní dotazy týdeníku Ekonom reagoval už v březnu tohoto roku strohým anglicky psaným oznámením, že česká firma již nehodlá odpovídat na žádné jednotlivé otázky.
„Z psychologického hlediska určitě není snadné zůstávat ve funkci šéfa společnosti, která se začala docela úspěšně zvedat, a najednou ji někdo zařízl,“ obhajuje Jiřičkovy reakce jeden z jeho někdejších kolegů.
„Produkce pouhých čtyř kompletních aut za čtyři měsíce asi nesvědčí o dobré perspektivě,“ připustil prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn. „Domnívám se, že zaměstnanci letňanské automobilky mohou případně najít dobré uplatnění například ve firmách, které vyrábějí automobilové díly,“ dodal. Avia přitom ze sdružení na přelomu roku vystoupila.
Prodeje vozů této značky zatím stále běží, a to hlavně ze zásob. Podle zdroje Ekonomu však Ashok Leyland hodlá obdobná vozidla ze svého indického závodu v budoucnu vyvážet téměř do celého světa, ale nikoli do zemí Evropské unie.
Avia loni vyrobila asi tisíc aut (v osmdesátých letech jich bývalo kolem 17 tisíc ročně). Hranice rentability závodu je tři tisíce kusů a koncern Ashok Leyland při svém vstupu do pražské automobilky dokonce předpokládal, že se od roku 2009 dostane na úroveň pěti tisíc.