Dnes je ale, mám dojem, situace opačná. Sami uchazeči o práci se ptají svých potenciálních zaměstnavatelů: "A kde vy mě vidíte za dva roky?" Jedná se o přemrštěné sebevědomí, nebo o regulérní dotaz, na který mají být čeští zaměstnavatelé připraveni?

 

Stát chce kvůli nezaměstnanosti mladých masivně podporovat vznik pracovních míst pro absolventy. Zaměstnavatelé však nesmějí nabýt falešného dojmu, že získat mladé talenty bude hračkou a že tito uchazeči jsou ochotni slevit ze svých představ prakticky cokoli.

 

O mladých se často míní, že chtějí všechno zadarmo. Moje zkušenost je trochu jiná - vím, že mladí si váží bezpečného a stabilního zaměstnání. Avšak nedivme se, když jsou připraveni odejít, pokud firma nesplní jejich představy o kariérním postupu. A právě tady je míček na naší straně. Vzhledem k tomu, že mladí očekávají kariérní postup zpravidla do dvou let, je třeba přizpůsobit se a talentovaným to umožnit. A proč ne, když jsou pro firmu přínosem?

 

Trh práce se neustále mění a s ním i podíly různých věkových skupin. Populačně silné ročníky vystupují do popředí a prakticky všude se zvyšuje věk odchodu do důchodu. To znamená, že dnešní absolventi a třicátníci stráví v produktivním věku mnohem delší dobu než jejich rodiče, a budou tedy velmi dlouho představovat klíčovou pracovní sílu pro své zaměstnavatele. Proto je nutné již od počátku znát jejich představy o kariéře, vycházet nadějným zaměstnancům vstříc a neusínat na vavřínech nelichotivých statistik trhu práce.

 

Karolína Topolová
generální ředitelka společnosti AAA Auto

Související