I v současné době mám poradce, který se v oboru pohybuje přes dvacet let, a s ním nákupy i péči o umělecká díla konzultuji. Vyhledat pomoc takového odborníka doporučuji každému, kdo o investicích do umění uvažuje. Zkušený finanční poradce ve spolupráci s experty na umění pomůže začátečníkům sestavit vhodné portfolio, provede je galeriemi, zavede na aukce umění, seznámí s perspektivními mladými umělci, pomůže s pojištěním zakoupených děl, jejich přepravou nebo péčí o ně.

 

Většina začínajících investorů zpočátku nakupuje právě v galeriích a na veřejných aukcích. Zkušenější investoři, kteří už nasbírali potřebné kontakty v oboru, častěji volí transakce přímo mezi kupujícím a prodávajícím. Pokud investujete do umění, musíte také předem zvážit svá očekávání. Kupujete jen pro krásu či prestiž? Nebo s očekáváním budoucího zhodnocení? Devět z deseti českých investorů zatím stále kupuje jen pro umění samotné, a rozhoduje se výhradně na základě svého vkusu. To není ideální investiční přístup: jednak může koupit díla pochybné hodnoty, jednak je později těžké se ve správnou chvíli vzdát oblíbeného obrazu.

 

Já se snažím kombinovat oba přístupy - kupuji to, co se mi líbí, ale zároveň přihlížím k investičnímu potenciálu. Nepreferuji žádného konkrétního autora či období, ale volím spíše solitéry ojedinělé svou estetickou krásou i hodnotou. "Kup vždy jen jedno dílo, ale významné. Tvou sbírku nikdo nebude posuzovat podle počtu děl, ale jen a jen podle těch nejlepších věcí," řekl už před 80 lety malíř Emil Filla. Začátečníci obvykle jdou po velkých jménech, ale kupují spíše průměrná díla s nízkým potenciálem dalšího zhodnocení.

 

S tím souvisí i likvidita umění, která je hlavním rizikovým faktorem u tohoto typu investic. Mimořádné dílo snadno najde kupce, a to nezávisle na ceně. Špičkového Špálu či Štyrského prodáte za několik týdnů, byť cena půjde do milionů. Ale s prodejem průměrné krajinky ze stejného období může být problém, i když bude cena o dva řády nižší. Je také dobré sledovat umělce, se kterými se hodně obchoduje, a je o ně proto zvýšený zájem. To aktuálně platí třeba o Josefu Jírovi, Kamilu Lhotákovi nebo Františku Tichém.

 

Martin Valach
generální ředitel Swiss Life Select Česká republika

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-59841330-obraz-od-spaly-najde-kupce-rychle-i-kdyz-jeho-cena-pujde-do-milionu