Svým zpracováním se kabina RAV4 přibližuje luxusní odnoži Toyoty, značce Lexus. Testovaný vůz byl totiž vyšperkovaný nejvyšší výbavou, což znamenalo bohaté obšití kůží nejen sedadel, volantu nebo hlavice řadicí páky, ale i velké části palubní desky. Tu navíc zdobil kvalitní plast, na některých místech se zase objevil dekor napodobující uhlíkové vlákno. Nepovedl se snad jen střed volantu, který předstírá, že je také obšitý kůží. Jde ale jen o plastovou imitaci. Interiéru RAV4 není z celkového hlediska co vytknout. Naopak, ti, kteří už seděli v nějakém aktuálním kompaktním SUV, určitě pochválí Toyotu za nadprůměrné místo nejen vpředu, ale i na zadních polohovatelných sedadlech. Problém tu nemají ani lidé vyššího vzrůstu. V kabině je navíc velké množství odkládacích prostorů, takže lze jednoduše upevnit nápoje i telefon. Testovaný model byl vybaven multimediálním systémem a navigací s dotykovou obrazovkou. Ta by si zasloužila trochu jemnější rastr a jednodušší nabídku přehrávače. Spárování s iPhonem proběhlo rychle a bez problémů.
Protože je u Toyoty RAV4 nejoblíbenější verzí ta s benzinovým motorem, vybral si Ekonom k testu dvoulitrový čtyřválec Valvematic s výkonem 151 koní. I když je k dostání s manuální šestistupňovou převodovkou, k testu doputoval vůz vybavený bezestupňovým automatem. To je sice výhodou pro bezproblémové ježdění po městě, kde může řidič zapomenout na unavenou levou nohu od mačkání spojkového pedálu, na druhou stranu variátor s chutí pohlcuje výkony motoru a v této kombinaci je také RAV4 nejpomalejší z celé nabídky.
Stovku zvládá až za 10,7 sekundy. I když je možné k řazení využívat předdefinované stupně, které se volí pomocí páček pod volantem, automat zvaný Multidrive S má stejně svou hlavu a podle polohy pedálu plynu zvyšuje, nebo snižuje otáčky. Nutnost co nejrychlejší akcelerace tak vyústí navíc v nepříjemný zvukový doprovod. A ani spotřeba není ideální. Ve městě se jezdí za 11 litrů, celkem si v testu Toyota řekla o 9,5 litru benzinu na 100 km. RAV4 tyto neduhy vynahrazuje špičkovým pohonem všech kol. Ten se skládá z elektromagnetické mezinápravové spojky umístěné před zadním diferenciálem. Má tři jízdní režimy. Ve standardním pohání přední kola a sílu na zadní posílá jen v případě nutnosti. Tlačítkem se dá navolit i sportovní režim, který posílá sílu na zadní kola při natočení volantu. Pokud se řidič chce vydat do terénu, neměl by to být problém s režimem AWD Lock. Auto se snadno ovládá nejen na dálnici, ale i při jízdě v zatáčkách.
Nebýt nevhodně zvolené převodovky, vyšla by Toyota RAV4 z testu Ekonomu jako jedno z nejlepších SUV na českém trhu. Doporučení je tedy jasné - pořídit si benzinovou RAV4 s manuální převodovkou a ušetřených 40 tisíc korun raději investovat do výbavy.
Jan Markovič
Tabulka technických parametrů
Toyota RAV4 2.0 Valvematic Multidrive S
Motor: zážehový atmosférický čtyřválec
Objem: 1987 ccm
Výkon: 111 kW (151 k)
Toč. moment: 195 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s
Max. rychlost: 185 km/h
Převodovka: bezestupňová, automatická
Komb. spotřeba: 7,2 l / 100 km
Rozměry: 4570 x 1845 x 1660 mm
Rozvor náprav: 2660 mm
Hmotnost: 1625 kg
Obsah kufru: 547/w1746 l
Cena: 681 900 korun včetně DPH
Nebýt nevhodně zvolené převodovky, vyšla by Toyota RAV4 z testu Ekonomu jako jedno z nejlepších SUV na českém trhu.
Toyota RAV4 vypadá velmi dobře. Jemné linie doplnily LED pro denní svícení, základní tvary kompaktního SUV ale zůstávají.
Luxusní dojem vyvolávají kůží obšitá sedadla, volant, hlavice řadicí páky, ale i část palubní desky.
I když k ručnímu řazení lze využívat předdefinované stupně, automat Multidrive S stejně podle pedálu plynu určuje otáčky.
Auto je vybaveno multimediálním systémem a navigací s dotykovou obrazovkou, která by si zasloužila jednodušší nabídku přehrávače.
Prostorný kufr poskytuje dostatek místa pro uložení objemných zavazadel.
Foto: Toyota