Nebýt Newyorčana jménem Frank McNamara, bankovní byznys by asi vypadal jinak. Právě on je totiž považován za vynálezce kreditních karet, které se výraznou měrou podílejí na příjmech bank. Zprvu hnědá kartička z tvrdého kartonu měla sloužit k návštěvám 27 vybraných restaurací, které se McNamarovi podařilo přesvědčit o svém podnikatelském nápadu. Kdo se kartou prokázal, mohl jíst "na sekyru". Veškeré jeho účty centrálně sbíral Diners Club, který posléze jednou měsíčně peníze od klienta vybral a splatil jeho závazky. O 28. únoru 1950, kdy McNamara poprvé kartou "zaplatil", se dodnes v bankovních sféře mluví jako o "first supper" neboli první večeři. Postupem času se Diners Clubu podařilo získat silného partnera, milionáře Alfreda Bloomingdalea, vnuka zakladatele stejnojmenného obchodního řetězce. S podnikatelem, který později převzal McNamarův podíl, přišla expanze nejen do dalších odvětví, například hotelů či obchodů, ale také do zahraničí. V roce 1952 měl Diners Club již obrat šest milionů dolarů a několik desítek tisíc zákazníků. Deset let po založení počet členů přesáhl hranici jednoho milionů a firma šla na burzu. Americké banky a kartové společnosti, jako byl spolu s Diners Club také American Express, v prvních deseti letech nabízely jen jeden typ karet, do produktové a klientské segmentace bylo ještě daleko. První "vlaštovkou" byla až karta "Gold Card", kterou společnost American Express nabídla svým vybraným klientům v roce 1966. Krátce poté ji následoval Diners Club se speciální firemní Business Card. Éra prestižních karet pro vybranou klientelu byla odstartována, naplno se však rozjela až v osmdesátých letech minulého století, kdy zlaté karty zavedly společnosti MasterCard a Visa. Svoje členství v elitním klubu vyvolených držitelů karet neváhali v devadesátých letech prostřednictvím reklamy společnosti American Express "Znáš mě?" potvrdit velmi známé osobnosti, jako byli astronaut Neil Armstrong, spisovatel Stephen King či podnikatel Richard Branson.

Nonstop asistenční služby

Důvodů, proč zámožní lidé na celém světě s chutí sahají po platinových, zlatých či stříbrných platebních kartách, je více. Kromě pocitu prestiže karty slibují solventním lidem široké pojistné krytí a vysoké pojistné částky. Například rodina majitele karty Visa Platinum UniCredit Bank, která zaručuje limit pět milionů korun, může během dovolené počítat s kvalitní lékařskou péči kdekoli na světě. Odměnou pro držitele karet MasterCard World Elite, Visa Infinite nebo Diners Club je nadstandardní péče ve zhruba pěti stech letištních saloncích, kde je samozřejmostí občerstvení zdarma a volný přístup k internetu. Zanedbatelné nejsou ani vysoké finanční limity, u platinových karet často limit dosahuje až 800 tisíc korun týdně. Součástí balíčku výhod bývají i různé slevy, ty však zámožné klienty příliš nezajímají. Větším lákadlem jsou služby consierge, popřípadě zážitkové programy. Nonstop asistenční linky, consierge, zajistí pro klienty letenky, ubytování, večeři v restauraci, seženou vstupenky na vyprodaný koncert, objednají opravu auta, automatické pračky nebo přistavení helikoptéry, pronajmutí jachty nebo obstarají členství v golfovém klubu.Traduje se historka o českém držiteli karty American Express, který je vášnivým sběratelem písku z pláží, kde tráví s rodinou dovolenou. Když jednou zapomněl vzít písek z pláže kdesi v Asii, společnost American Express mu tento suvenýr bleskově obstarala.

Titan, zlato a diamanty

Navzdory ekonomickým problémům většiny vyspělých zemí se sektor bankovních služeb pro privátní klientelu úspěšně rozvíjí a nabízí stále rafinovanější, jak z hlediska formy, tak nejmodernějších technologií, produkty pro klienty, které je třeba si hýčkat. Zejména v Rusku a Číně, ale i v zemích střední a východní Evropy nebo na Středním východě se objevuje stále více zákazníků privátních bank, kteří velice touží svou zámožnost co nejvíce ukázat světu. Hitem z posledních let se tak staly platební karty ne z plastu, ale z drahých kovů. Nejdražší karty vyrobené z drahých kovů a diamantů se kuriózně stávají (byť jen částečně) šperkem.

Prvním vzácným kovem, který byl využit k výrobě karty American Express Centurion Card, byl titan. O tuto kartu nelze požádat, banka ji nabízí klientovi, pokud splní přísná kritéria. Kromě perfektního osobního ratingu zájemce již musí vlastnit American Express Platinum Card a utratit s ní ročně minimálně 250 tisíc dolarů, podmínku jsou i hodnotná aktiva, protože tato karta je, alespoň teoreticky, bez limitu. Platinovou kartu mohou vyvolení zákazníci, pro které není problém zaplatit vstupní poplatek pět tisíc dolarů, získat i v České republice.

Ještě viditelnějším znakem prestiže jsou diamanty. Není proto divu, že v roce 2007 banka Dubai First zasadila do platebních karet Royal Black MasterCard pravý diamant a nabídla je dvěma stům svých nejlepších klientů. Jordánská Arab Bank Jordan v roce 2010 zasadila do karet MasterCard Black několik drobných diamantů. O rok později Euroasian Bank zase nabídla svým nejlepším klientům karty Visa Infinitiv s diamantem o váze 0,2 karátu zasazeným do obrazce z 24karátového zlata. Jistě nebude překvapující informace, že o limitovaný počet prestižních karet byl ve všech případech mimořádný zájem.

Móda luxusních karet zasáhla i Spojené státy, kde v roce 2011 banka J. P. Morgan fascinovala trh kartou vyrobenou z 23karátového zlata a jednoho z nejvzácnějších prvků - palladia. Podmínkou pro získání této karty je roční útrata kartami v hodnotě alespoň 250 tisíc dolarů. Karta stoji 595 dolarů ročně a tisíc dolarů klient zaplatí za její výrobu. Je to mimochodem méně než u American Express Black Card, kde za výrobu luxusní karty vydá 2500 dolarů. Kolik kusů karet z palladia bylo vyrobeno, banka J. P. Morgan nezveřejnila.

V roce 2012 se i v Česku objevila inspirativní novinka, když J&T banka uvedla na český a slovenský trh unikátní platební kartu MasterCard Black Crystal se třemi ručně vsazenými pravými krystaly Swarovski elements, vybavenou samozřejmě velkorysým pojištěním a službou consierge.

Ruské umělecké originály

V Rusku jdou ale některé banky ještě dále. Jejich nejzámožnější privátní klienti si mohou objednat karty vyrobené z 24karátového zlata nebo platiny a drahých kamenů. Díky špičkovému designu a ruční práci zlatníků jsou tyto karty navíc uměleckým dílem, jehož cena časem poroste. Jejich výrobcem je firma Rosan a cena jedné platební karty začíná u 25 tisíc dolarů. Pro běžné placení má ruský podnikatel prestižní plastovou kartu, ale chce-li udělat dojem na manželku nebo obchodní partnery třeba při obědě nebo večeři, má k dispozici kartu z ryzího zlata s čipem. Ještě před několika lety byl čip na kartě jasně viditelný a kazil celkový umělecký dojem. V současné době je čip dovedně skryt a jeho kontaktní plošky mají podobu třeba rozkvetlého květu vyrobeného ze zlata.

Tento výstřední luxus není nic proti novému produktu Sberbank v Kazachstánu. Loni na podzim tato banka nabídla stovce svých nejlepších klientů kartu vyrobenou z ryzího zlata a posázenou 26 diamanty. Karta nemá magnetický proužek, ale pouze čip, a stojí 65 tisíc dolarů. Každá legrace něco stojí, proto majitel navíc ročně zaplatí 2 tisíce dolarů za správu karty.

Technické "hračičky"

Luxusní nemusí být jen materiál, ze kterého je karta vyrobena, nebo služby, které jsou s ní spojeny. Pocit výjimečnosti poskytne i karta z plastu, která je kombinovaná s generátorem kódů pro bezpečné placení prostřednictvím internetu nebo pro přihlášení do internetového bankovnictví. Kód tak klient nezíská pomocí SMS, ale zobrazí mu ho displej karty. Takovou kartu uvedla na trh v roce 2011 švýcarská firma NagraID a její produkt vzápětí převzaly banky v Turecku, Singapuru či v Belgii. Jednou ze žádaných novinek jsou takzvané platební nálepky "sticker" MasterCard PayPass. Lidé si je mohou nalepit na mobilní telefon nebo vložit pod jeho pouzdro, upevnit na přívěšek ke klíčům nebo je umístit na luxusní přívěsek prestižní módní značky, jako je třeba Prada.

Pavel Juřík
obchodní ředitel Global Payments Europe

Text vznikal ve spolupráci s měsíčníkem Bankovnictví

Frank McNamarapřišel prý na nápad s úvěrovou kartou při placení večeře v restauraci.

První "průkopnické" platební karty Diners Club byly v 50. letech minulého století vyráběny z tvrdého papíru.

Černou kartu Amex, která nemá limit, proslavil filmový agent 007 James Bond.

Majitelům MasterCard World Elite je kromě jiného plně k dispozici zhruba pět set letištních salonků po celém světě.

Ruské zálibě v okázalosti vchází vstříc karta VISA Infinit, která je vyrobena z 24karátového zlata, růže v levé části skrývá čip.

J&T banka láká movité klienty na MasterCard Black Crystal se třemi vsazenými krystaly Swarovského.

Sberbank v Kazachstánu se může pochlubit kartou Visa Infinite, která je vyrobena z ryzího zlata a 26 diamantů.

Foto: ČTK, archiv

Související