Vzdělání:
- Vystudoval Strojní fakultu ČVUT v Praze.
Kariéra:
- V roce 1995 spoluzakládal společnost DataTech, která vyvíjela software pro kapitálové trhy.
- Od roku 2002 působil tři roky jako business development manager pro mobilní technologie ve společnosti Logos.
- V roce 2005 byl při založení herního vývojářského studia Geewa. Dnes zde působí jako technický ředitel.
Soukromí:
- Je svobodný, má dceru Adélu.
- Mezi své koníčky řadí běh na lyžích, horské kolo a atletiku.
Dva miliony hráčů každý den, kteří odehrají 10 milionů partií kulečníku, vykonají při nich 80 milionů šťouchů a pošlou si sedm milionů zpráv. Tak vypadá průměrný den ve virtuální hře Pool Live Tour, která patří mezi nejpopulárnější na sociální síti Facebook.
Ačkoli má nejvíce hráčů v zemích, jako je Argentina, Egypt nebo Malajsie, všechna data nakonec končí v Praze, v sídle herní společnosti Geewa. "Název firmy je zkratkou pro Games Everytime Everywhere With Anybody (hry kdykoli, kdekoli a s kýmkoli - pozn. red.)," vysvětluje v rozhovoru pro týdeník Ekonom Miloš Endrle, spoluzakladatel a technický ředitel herního vývojářského studia.
Geewa patří mezi přední světové vývojáře her pro Facebook. Hodnota akcií této sociální sítě se ale od loňského vstupu na burzu propadla, v jeden čas dokonce o 53 procent. Ohrožuje to nějak i váš byznys?
Čím dál více si myslím, že burza nerespektuje pravou hodnotu firem. Obzvláště to platí pro start-upy. To nic nemění na tom, že cena u IPO Facebooku byla pře-mrštěná a musela jít dolů. Z mého hlediska ale teď Facebook poroste víc a víc.
Kde berete ten optimismus?
Za několik let už Facebook nebude brán jako sociální síť, ale jako společnost provozující platební systém. Dnes má příjmy z transakcí za počítačové hry, ale je jen otázkou času, kdy to začne dělat pro ostatní obsah. Není problém, abychom za několik let měli peněžní účet provázaný s účtem na Facebooku, a z toho si kupovali jízdenku do metra nebo lístek do kina. Na Facebooku můžete dělat úžasný byznys. Lidí, kteří to nepochopili, je mi upřímně líto. Takže hodnota Facebooku není v tom, že je sociální sítí, ale v tom, že má 30 procent z každé transakce, která se dnes udělá v hrách. Když to aplikujete na oblast prodeje hudby, videa nebo elektronického obchodování, pak nevidím důvod, proč by jejich valuace nemohla vystřelit do výšin.
Ještě před Facebookem vstoupil na burzu na konci roku 2011 i váš konkurent, vývojář sociálních her Zynga. Ani jemu se příliš nedaří, hodnota akcií spadla v polovině ledna z upisovacích 10 dolarů na 2,50 dolaru za kus. Těší vás to?
Ano i ne. Netěší mě to, protože to devalvuje celý segment, ve kterém se pohybujeme. Ochota investorů dát peníze do firem, které jsou jakkoli spojené se sociálními hrami, samozřejmě poklesla. Pokud lídr takto oslabí, tak je něco špatně.
Na druhou stranu Zynga není firma, která by dělala nějaké kreativní a nové koncepty her, spíše - nechci říci přímo vykrádala - hodně kopírovala ostatní a chovala se neeticky. Je dobře, že teď dostala "nakopáno na zadek".
Na jaké platformě se podle vás budou počítačové hry v budoucnu rozvíjet nejrychleji? Na herních konzolích, v mobilních zařízeních, na počítačích...?
Nemám rád škatulkování. Hry pro jednotlivá zařízení se začínají hodně prolínat a budou konvergovat čím dál více. Jsem rád, že po době, kdy se hry rozvíjely především z hlediska hardwaru, tak se začíná více pracovat na nových nápadech a kreativním zpracování.
V čem jsou české počítačové hry výjimečné?
Proč Geewa nezískala investici tři miliony eur?
Jaké novinky chystá na letošní rok?
VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 17. LEDNA.