Celosvětový prodej osobních automobilů v příštím roce stoupne o tři procenta na více než 73 milionů vozů, a to hlavně díky oživení poptávky v Severní Americe a pokračujícímu růstu v Asii. V Evropě naopak poptávka klesne. Vyplývá to z analýzy mezinárodního výzkumného institutu R. L. Polk.

K velmi podobným odhadům přitom došla i německá poradenská skupina Roland Berger Strategy Consultants. Hlavní příčinou je obrovský propad v Itálii a ve Španělsku, které patří k hlavním odbytištím.

R. L. Polk očekává letos nárůst světového prodeje o 7,6 procenta na téměř 71 milionů vozů. V Evropě však letos počítá s poklesem o osm procent na zhruba 11,75 milionu. Napřesrok by se tu pak měl prodej dále snížit, a to na zhruba 11,6 milionu vozů. "Západní Evropa zaznamená nejslabší poptávku po osobních vozech za posledních dvacet let," varoval analytik institutu Ulrich Winzen.

Jednotliví výrobci ovšem zachovávají povinný optimismus. Například francouzský Renault současná evropská dluhová krize drtí, protože právě jeho klíčové trhy patří k těm nejpostiženějším, ale provozní šéf Carlos Tavares akcionáře a zaměstnance utěšuje předpokladem, že přes veškeré evropské potíže bude globální automobilový trh růst a do roku 2020 překročí hranici sta milionů vozů ročně. "Není zapotřebí si zoufat, existuje tu rozsáhlý potenciál. Musíme být ale schopni reagovat na změny, zejména na geografické," uvedl Tavares. Řešením je podle něho expanze na rozvíjejících se trzích. S tím počítá i mladoboleslavská Škoda, která hodlá růst hlavně v Číně, Rusku a Indii. Koncem tohoto desetiletí by se tak mělo vyrábět a prodávat v těchto třech státech více škodovek než v Evropské unii.

Krize a "české" automobilky

Samotná Škoda nechce svůj výhled na příští rok zveřejňovat. Její podíl na evropském trhu za prvních deset měsíců roku vzrostl o 0,3 procentního bodu na 3,9 procenta. Škoda těží z toho, že se relativně drží Německo, její hlavní evropský trh, a podstatný růst se jí v poslední době daří ve Velké Británii (meziroční nárůst tam v říjnu činil téměř 70 procent). Člen představenstva Bohdan Wojnar připouští, že příští rok bude velmi obtížný, zejména ve druhém pololetí by však Škodě měla pomoci velká modelová ofenziva (více viz rozhovor na str. 52).

Škoda vstoupila vozem Rapid do nižší střední třídy, v níž dosud oficiálně nebyla, a třetí generace vozu Octavia se již jednoznačně posouvá do střední třídy (dosavadní Octavia byla na hranici obou segmentů). To dává Škodě naději na další zvýšení tržního podílu v Evropě.

Nošovická automobilka Hyundai najela na plnou výrobu loni v září. Její roční kapacita činí 300 tisíc aut a podle ředitele vnějších vztahů Petra Vaňka tuto kapacitu využije jak letos, tak i v příštím roce. "Krize se tolik nebojíme, protože problémy mají hlavně jihoevropské státy, které nepatří k našim nejdůležitějším trhům, a navíc vyrábíme především auta nižší střední třídy, která se dosud drží dobře," říká Vaněk. Automobily z Nošovic se prodávají ve více než 50 zemích. "Co ztratíme ve Španělsku, kompenzujeme například dodávkami na rostoucí ruský trh či do Skandinávie, kde po našich autech trvá vysoká poptávka," vysvětluje Vaněk. Navíc Hyundai patří k značkám, které v Evropě nejvíce posilují. Prodeje vozů Hyundai v Evropské unii a státech Evropského společenství volného obchodu vzrostly za prvních deset měsíců meziročně o 9,3 procenta, přičemž klíčové modely značky Hyundai pro evropský trh pocházejí právě z Nošovic.

Z českých výrobců automobilů tak zažívá největší potíže TPCA. Kolínská automobilka měla plánovanou kapacitu rovněž 300 tisíc aut a v době konjunktury jich dokonce vyráběla i více, letos jich však bude jen 215 tisíc a pro příští rok očekává vedení firmy pouhých 175 tisíc. TPCA doplácí na to, že právě její hlavní trhy, jako jsou Francie a Itálie, zažívají hluboký pád. Kolínská trojčata Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 jsou navíc v nabídce již od roku 2005 a těžko konkurují modernějším soupeřům, například bratislavským minivozům VW up!, Škoda Citigo a Seat Mii.

Petr Korbel

Související