Stát se podruhé pokusí zprivatizovat České aerolinie (ČSA). Zmíněná věta, která se v minulých dnech v různých mutacích objevila v českých médiích, obsahuje hned dvě chyby. Jednak jde už o třetí pokus (první byl v roce 1992 s Air France, druhý v roce 2009 bez nalezení vhodného kupce), ale hlavně tentokrát nejde o žádnou privatizaci, nýbrž o prodej soukromého majetku. Asi jako kdyby se společnost ČEZ, v níž má stát majoritní podíl, zbavovala některé ze svých elektráren. ČSA jsou totiž nyní dcerou akciové společnosti Český aeroholding, což dříve nebyly. Vláda ovládá ČSA pouze zprostředkovaně, jakožto jediný akcionář mateřské firmy, z hlediska práva jde o ryze privátní subjekt. Výběr nového majitele "státního" podílu v ČSA se tak tentokrát nebude řídit privatizačním zákonem (o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby) a o jménu případného nového majitele ČSA nebude rozhodovat vláda, ale orgány aeroholdingu. Ve výsledku to znamená, že hledání nového strategického investora bude mít zřejmě podstatně volnější podobu, než je zvykem. "Pravdou je, že oproti klasické privatizaci by ten proces měl být daleko méně rigidní. Investoři by to měli uvítat," řekl v rozhovoru pro týdeník Ekonom předseda představenstva aeroholdingu Miroslav Dvořák. Právě jím řízený statutární orgán bude nabídky posuzovat.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jiří Pšenička
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



