Do soutěže start-upů na konferenci Pioneer's Festival ve Vídni, největší svého druhu ve střední Evropě, se přihlásilo celkem 850 projektů. Do užšího výběru 50 finalistů se však neprosadila ani jedna z českých začínajících firem.

"Mrzí mě to, ale podobných konferencí je spousta. Je potřeba to zkoušet. V průměru se podle mých zkušeností musí tým i čtyřikrát přihlásit, než uspěje," myslí si Nikola Rafaj, zástupce pražského akcelerátoru StartupYard.

Vyplatí se českým start-upům jezdit na zahraniční akce, jako je Pioneer's Festival?

Určitě, je to obrovská motivace. Potkáte tu spoustu lidí, kterým se podařilo něco vybudovat v podobných podmínkách, jako máme my. Stále žijeme v domnění, že Česko je téměř středem světa. Pak tady vidíte kluky, kterým je 20 let a mají 50 milionů uživatelů své aplikace po celé Evropě. Když potkáte třeba estonský tým, oni umějí perfektně anglicky, ihned jdou do zahraničí a hledají tam kontakty. To zatím u českých firem není příliš častý přístup.

Jaký má účast na podobných konferencích další přínos?

Žijeme v éře internetu, ale já jsem zapřísáhlý zastánce toho, že osobní kontakt nic nenahradí. Pro vytvoření prvního dojmu je vzájemné setkání klíčové.

StartupYard je pražský akcelerátor, do kterého se hlásí primárně lokální české firmy. Z jakého důvodu jste se vy vypravil na akci do Vídně?

Tady se pohybuje spousta lidí, kteří investují v rámci celého regionu střední Evropy. Takže pro týmy je vhodné přijet sem za nimi a potkat se za relativně neformálních okolností. Nejde o to, že by se tady domluvila nějaká konkrétní spolupráce nebo uzavřela smlouva. Funguje to spíše jako veletrh. Pro nás je přínosné navázat první kontakt s investory nebo mentory, kteří zde vystupují a kteří by pak mohli přijet do Česka.

Nikola Rafaj
ředitel technologického akcelerátoru StartupYard

Související