Chceme fungující veřejnou správu? Určitě ano. Proto vláda po deseti letech, kdy poprvé schválila zákon o úřednících, ale neprosadila ve sněmovně, aby se podle něj začalo postupovat, připravila zbrusu nový. Podle něj by úředníci měli být oproti "normálním" zaměstnancům prakticky neodvolatelní, což by mělo odpolitizovat státní i samosprávné úřady. Myšlenka je to chvályhodná, jen přichází podle mého názoru příliš pozdě a je otázkou, zda ještě něco napraví.
Úředníci byli totiž vystavováni v posledních letech takovým politickým, lobbistickým a jiným tlakům - zejména při různých veřejných zakázkách a správních rozhodnutích - že bych se vůbec nedivil, kdyby už nechtěli rozhodovat vůbec nic. Ať rozhodli tak či onak, stejně to vždy bylo nějakým způsobem špatně. A byli za to většinou odvoláni.
Výsledkem aplikace připravovaného zákona by měla být profesionalita a vyšší odbornost. Rád bych se toho dožil. Zvláště dnes, kdy vypsání v podstatě jakékoli zakázky, stanovení hodnotících kritérií jiných než pouze na základě nejnižší ceny nebo dohadování podrobností provádění rámcových smluv (viz případ bývalého náměstka ministra práce a sociálních věcí Vladimíra Šišky) vyžaduje nejen tuto profesionalitu, ale i osobní statečnost a zejména znalost trestního práva.
Proto bych se přimlouval, aby úředníci byli právě v trestním právu vzděláváni. A také za to, aby měli imunitu. Stejně jako ji mají poslanci. Úředníci rozhodují totiž často odpovědněji a rizikověji. Nejsou ale absolutně ničím chráněni. Ať již před svými politickými vedoucími či jejich různými kauzami. Jejich rozhodování tak nebývá často kvalitní, ale je vedeno pouze jedinou myšlenkou, a to přežít a nemít problémy. Kam to vede, víme všichni. Rozhodně ne ke kvalitní a efektivní správě veřejných prostředků.
Nezbývá tedy než věřit, že nový zákon vše co nejrychleji změní. Budeme mu držet palce.
Robert Pergl
předseda Komory administrátorů veřejných zakázek
"Úředníci byli vystavováni takovým tlakům, že bych se nedivil, kdyby už nechtěli rozhodovat vůbec nic."